Zombi

Bijna drie jaar geleden verscheen ZombiU als launchtitel voor de Wii U. Deze zombie survivalgame herintroduceerde ouderwetse horror waarin voorzichtigheid en geduld wordt beloond. ZombiU innoveerde door bijna alle functies van de nieuwe Wii U Gamepad te gebruiken. De kracht van de game lag dan ook in de unieke besturing in combinatie met de spannende gameplay. Minpuntjes waren de lange laadtijden, het oppervlakkige verhaal en de matige graphics. We beloonden de game destijds in onze Zombi U review met een 7. Ubisoft heeft besloten om de game een upgrade te geven en uit te brengen voor pc en de current-gen consoles. Of het waard is om de game alsnog op te pakken lees je in deze review van de pc-port!

Dood is nog steeds dood

Aan het verhaal en de core gameplay is weinig veranderd. Je waant je als speler nog steeds in zombie-overgoten Londen. De bevolking van de stad is ten prooi gevallen aan een virus die alle mensen zombificeert. Als speler moet je zien te overleven, terwijl je verschillende missies uitvoert voor een aantal personages. Onderweg kom je allerlei verschillende wapens en andere hulpmiddelen tegen waarmee je jezelf kunt beschermen tegen zombies. Je moet keuzes maken over wat je wel en niet meeneemt, want je rugzak heeft plek voor een beperkt aantal spullen.

Het maken van dergelijke keuzes draagt bij aan de spanning van de game. Achter elke hoek schuilt mogelijk gevaar en de vraag is of je wel bent opgewassen tegen wat er op je wacht. Je zult vaak terugvallen op een handwapen, want vuurwapens zijn beperkt effectief en ammunitie is schaars. Als gevolg moet je dus vaak op een korte afstand afrekenen met de zombies, wat zorgt voor spannende momenten. Zeker wanneer er een groep zombies het op je gemunt heeft is het belangrijk dat je elke zombie op afstand houdt, want je bent dood voordat je het weet.

Wanneer je dood gaat begin je niet opnieuw. Je kruipt simpelweg in de huid van een nieuwe overlever. Dit betekent dat je al de spullen en ervaringspunten van de vorige overlever kwijt bent. Je hebt wel de mogelijkheid om je spullen terug te veroveren, want je vorige overlever zal als zombie terug te vinden zijn op de plek waar hij of zij het loodje heeft gelegd. Ook deze feature draagt bij aan de spanning van de game, want doodgaan betekent mogelijk permanent verlies van waardevolle spullen en ervaringspunten.

Van ZombiU naar Zombi

Zombi is een port van ZombiU; een game gemaakt voor de Wii U. De besturing die de game zo uniek maakte op de Wii U, valt dus al weg. In het origineel kun je de Wii U gamepad gebruiken om je rugzak te openen, de omgeving te scannen en zombies van je af te duwen. In het geporte Zombi zijn deze functies verwerkt in de knoppen van je toetsenbord of een gamepad naar keuze. De charme van het origineel wat betreft de besturing is dus helaas verdwenen. De lokale multiplayer-modus van Zombi U is daarnaast ook volledig weggelaten.

Sommige animaties in Zombi zijn stroef, wat zorgt voor frustrerende momenten in een game waar elke foute beweging fataal kan zijn. Ook het beheren van de rugzak is soms een vervelend proces. Je kunt slechts vier items toewijzen als quickslots, terwijl een toetsenbord natuurlijk veel meer mogelijkheden biedt. Wanneer je een grotere rugzak vindt moet je naar links en rechts scrollen om alle spullen te zien, terwijl er genoeg ruimte is op het scherm om alles te tonen. Zombi voelt wat dat betreft aan als een simpele port.

Ondanks de grafische update ziet Zombie er toch vrij gedateerd uit. Voor pc-gamers is er weinig mogelijkheid om de game grafisch te optimaliseren. Naast instellingen voor de resolutie en het gezichtsveld valt er niks te veranderen. Daarnaast zijn alle geluiden van de game gebonden aan slechts één schuifknop. De laadtijden zijn in Zombi gelukkig wel verbeterd, in vergelijking met het origineel. De prestaties van de game zijn verder wel prima. Ik heb de game gespeeld met een GTX 970 videokaart, draaiend op een 1440p-resolutie en een framerate van een stabiele 60 beelden per seconde.

In een game waar elke foute beweging fataal kan zijn is het belangrijk dat de game zelf meewerkt. Tijdens het spelen is de game een aantal keer gecrasht. Hierdoor verloor ik mijn progressie en moest ik beginnen vanaf het meest recente opslagpunt. Ook de zombies vertonen soms technische mankementen. Op een bepaald moment was ik op een zombie aan het schieten, tot hij plotseling weg teleporteerde. Gelukkig ben ik zelf niet door een bug om het leven gekomen, maar ik kan me voorstellen dat dit bij andere, minder gelukkige spelers wel is gebeurd.

Conclusie

Je kunt je afvragen of het nodig was om ZombiU om te toveren tot een current-gen titel. Het origineel is speciaal ontwikkeld voor de Wii U en maakte optimaal gebruik van de Wii U’s unieke Gamepad. De technische beperkingen van de Wii U stonden de game destijds in de weg, maar ook nu komt de game niet tot zijn recht. In Zombi valt de unieke besturing weg, maar zijn de technische beperkingen grotendeels bewaard gebleven. De game valt grafisch tegen en de gameplay voelt vaak stroef aan. Positief zijn de spannende momenten en de directe confrontatie met de zombies. Het systeem van ‘’dood is dood’’ draagt zeker bij aan deze spanning. Over het algemeen lijkt Zombi dus op een minder goede versie van ZombiU. Als je door de grafische en technische minpunten heen kunt kijken, heb je echter nog steeds een ouderwets spannende zombiegame waar fanatieke horrorfans zich toch nog wel een aantal uren mee kunnen vermaken.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Spannende gameplay
  • Dood is dood

Wat is NOT

  • Grafisch gedateerd
  • Beperkte instellingen voor pc
  • Stroeve animaties en onhandig inventarisbeheer
  • Crashes en glitches

6.5

  1.   
    noah81's avatar

    Op de wii vond ik hem al slecht, cijfer lijkt me zelf nog aan de hoge kant. Eerder een 5. Slap spel

  2.   
    Puddingboom's avatar

    pls no ;_;