WWE 2K16

Zweten, pompen, klappen, botsen, schoppen, schreeuwen, hijgen en leren pakjes. Het is de jaarlijkse release van WWE en 2K16 gaat net weer dat beetje vernieuwing en verbetering brengen. De worstelscene in Nederland is misschien wat niche, maar wij bij GamersNET hebben een schare fans die niet kan wachten op stuiterende spieren. Ik mocht als de spierbundel van de redactie tijdens de Gamescom aan de WWE 2K16 en ik kwam opgefokt uit de presentatie door het nieuws dat Arnold Schwarzenegger als The Terminator in de game zit.

De hal der faam

Afgelopen jaar ging WWE 2K voor het eerst richting new-gen en dat heeft voor wat positieve kanten gezorgd. Grafisch een stuk beter en de animaties vloeiender door de motion capture-technieken. Toch waren er veel kanttekeningen te bekennen, waaronder een onnauwkeurig chain wrestling– en afweersysteem en de gameplay was te stug. WWE 2K16 gaat hier hopelijk verandering in brengen en bij de presentatie zag ik daar wel al iets van terug. Ontwikkelaars Yuke’s en Visual Concepts werken hard om de gameplay te verbeteren, maar ook om vernieuwing te brengen. Dit doen ze door de MyCareer uit te breiden door jezelf op te werken tot de Hall of Fame. Je kunt weer een eigen beginnende ster creëren en je daarmee van rookie tot legende opwerken. Heel veel meer informatie is hier nog niet over gegeven, maar het is in ieder geval een uitbreiding op de MyCareer uit WWE 2K15.

Nog authentieker

De voornaamste veranderingen zijn vooral dat WWE in de vorm van de game nog authentieker moet gaan aanvoelen met veel meer gevoel. Zo introduceren de ontwikkelaars voor het eerst commentaar uit de monden van drie man. Hierdoor wordt het commentaar tijdens een worstelmatch diverser en reageren ze meer op elkaar en op het verloop van de wedstrijd. Zodoende moet het nog meer klinken alsof er een echte match gaande is. Bovendien zijn de arena’s beter nagemaakt, hebben ze aan het publiek gewerkt, dat weer wat meer anticipeert en enthousiaster reageert en er zijn meer modellen gebruikt om de variëteit te verhogen.

Ook de intro’s van de worstelaars, die altijd een prachtige show opzetten, zijn uitgebreider en langer van stuk. De worstelaars hebben hun eigen moves, hun eigen intrede en motivatie voordat de wedstrijd begint. Deze intro kun je op den duur wel weg klikken als je het te lang vindt duren, waarbij de laadschermen verkort zijn. Tevens is de Universe modus getweakt, heb je 2K Showcase die de verhalen uit de wereld van WWE vertelt, bevat de game 120 worstelaars en kun je weer aan de slag met Legends. De ontwikkelaar wilde echter niets kwijt over eventuele Legends, want die mag je zelf gaan uitzoeken als je WWE 2K16 hebt aangeschaft.

Lekkere worstelpartijen

Altijd leuk, die veranderingen, maar de gameplay mocht uiteraard ook een likje verf krijgen. Als het aan de ontwikkelaar ligt, is dat gebeurd in WWE 2K16. De bekende chain wrestling, ofwel de kleine klappen, grepen, ontwijkingsmanoeuvres en het moe maken van je tegenstander, zou sterk zijn verbeterd. De game bevat sowieso meer diversiteit in het veroveren van je tegenstander. Natuurlijk heeft elke worstelaar zijn eigen moves, maar er zijn meer acties toegevoegd om de matches spannender te maken en je vijand vaker te kunnen verrassen. De animaties moeten weer wat vloeiender worden waardoor jouw aanval en verdediging beter over kan lopen in een volgende actie. Je kunt verfijnder de kracht van je tegenstander verminderen en tegelijkertijd je eigen uithoudingsvermogen herstellen. Een worstelaar die moe is, heeft het immers zwaar.

Daarnaast let de scheidsrechter beter op jullie acties, maar nog belangrijker, de vijandelijke AI reageert bovendien op je manoeuvres. Ze anticiperen beter op jouw bewegingen, ze draaien jouw aanvallen om en counteren met een eigen stoot, schop of greep. Natuurlijk kan je dit zelf ook vloeiender doen, waardoor de wedstrijden net dat beetje meer pit moeten krijgen. Ook het visuele heeft betrekking op de verscheidene acties, want de animaties op de gezichten veranderen bij een stoot, er is pijn op af te lezen, het zweet breekt uit hoe langer de match duurt en de emoties wijzigen naar gelang hoe goed of slecht de wedstrijd verloopt. Volgens de ontwikkelaar krijgen de worstelaars op die manier steeds meer een eigen persoonlijkheid.

Voorlopige conclusie

2K blijft nog enigszins oppervlakkig als het gaat om de grote vernieuwingen en de verbeteringen qua gameplay in WWE 2K16. Het lijkt er vooralsnog prima uit te gaan zien voor de nieuwe worstelgame, want de basis van 2K15 wordt behouden en alle mechanieken worden getweakt voor 2K16. De beelden die ik te zien kreeg, toonden vloeiender gameplay, authentiekere animaties, bewegingen en emoties. Het bouwt voort op het bekende concept en zodoende moet de chain wrestling lekkerder aanvoelen, worden de moves uitgebreid en moet de beleving groter zijn dan ooit. 2K streeft naar de meest authentieke sfeer in WWE en met 2K16 lijken ze weer een stapje dichterbij te komen. We moeten de game echter zelf nog spelen om daar achter te komen.

  1.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Het klinkt allemaal zeer positief ik hoop ook echt dat 2k meer matches in de game stopt maar kijk vooral uit naar de mycareer mode op firstlook ga ik de game checken dus ben benieuwt

  2.   
    Basman01's avatar

    Dit gaat de eerste wwe 2k game worden die ik koop. Ik ben benieuwd8)

  3.   
    assassinkarsten's avatar

    klinkt goed