Gamersnet.nl

Star Wars: Battlefront – Fighter Squadron

Meer dan eens heb ik medelijden met mensen die Star Wars niet begrijpen. Je komt die types overal tegen. Ze doen denigrerend over de poppen, de Force en de lichtzwaarden. Het doet me niet eens meer pijn, want als ik iemand negatief over Star Wars hoor praten, dan lach ik alleen en denk ik aan de epische momenten die ik heb beleefd in Episode 5, Knights of the Old Republic en Jedi Knight. Het nieuwe Battlefront IS Star Wars en op de Gamescom mochten we de lucht in met TIE Fighters en X-Wings, boven de planeet Sullust. Het is simpel, duidelijk en bezorgt je letterlijk kippenvel als Star Wars-fan. Fighter Squadron gaat net zo vaak gespeeld worden als het first person shooter-gedeelte.

X-Wing vs. TIE Fighter

De roep om een modus met vliegmachines is al langer te horen bij de fans van Battlefront. Ze verwijzen dan natuurlijk naar de epische space battles van de vorige delen. Hoewel de vlieggevechten in de nieuwe Battlefront zich boven planeten plaatsvinden, doet dat weinig af aan de epischheid van de gevechten. Sterker nog, de ruimte is over het algemeen nogal leeg en in de gevechten boven Sullust was meer te zien dan een willekeurig gevecht in het luchtledige. Al vanaf de eerste kennismaking met Battlefront is het duidelijk dat het gevoel van Star Wars perfect wordt vertaald naar je scherm. De muziek, de geluiden, de explosies, het “Star Wars” spat er vanaf! Daarbij geef ik overigens de tip om ook vaak in first person te vliegen, want de cockpits zijn zeer sfeervol.

Zeker als je het level betreedt! Het respawnen is namelijk één van de leukste momenten van Fighter Squadron! Je begint met je TIE Fighter of X-Wing namelijk net boven de wolken, waarna je zodra je de besturing in handen krijgt, een kleine vlucht door de wolken maakt en de hele veldslag onder je te zien krijgt. Een viool en een trompet later begint het kippenvel. Niet te lang overigens, want dan begint het gevecht. De besturing is precies zoals je kan verwachten van dergelijke vlieggames. De verschillen per vliegmachine zijn echter wel relevant. De TIE Fighter vliegt als een natte krant en de X-Wing is zeer stabiel en gemakkelijk te bedienen. Gelukkig worden de wapens daarop aangepast. De TIE Fighter is namelijk uitgerust met doelzoekende raketten, die je helpen tijdens de logge manoeuvres die je uitvoert. Daarnaast heeft de TIE Fighter een boost waardoor je toch weg kunt glippen als je beschoten wordt. De X-Wing heeft natuurlijk Photon Torpedos en een gewone laser.

Simpel en effectief

Net als is het first person-gedeelte van de game is het aantal upgrades zeer beperkt in Fighter Squadron. Je krijgt er twee mee en deze waren in tegenstelling tot de shooter niet aanpasbaar. Wellicht dat dit nog komt richting de release, maar qua balans lijkt met me niet eens raar als ze het zo houden. Eén schip met twee gadgets. Het laat de simpliciteit van de gehele game zien. Upgrades scoor je door icoontjes aan de grond op te pakken. Je kunt daarmee je ruimteschip sneller maken, repareren en punten sparen voor de ultieme upgrade. Deze upgrade is voor de rebellen bijvoorbeeld de Millennium Falcon! Hier is er natuurlijk maar één per keer van beschikbaar. Stort er één neer, dan kan een andere sterspeler de Falcon oproepen om te besturen.

Buiten de dogfights zal je nog meer missies krijgen in ieder potje Fighter Squadron. Allereerst vliegen er naast tien echte tegenstanders, ook tien computergestuurde ruimteschepen rond. Dit zorgt ervoor dat je extra punten kunt scoren en nooit lang hoeft te zoeken naar een target. Ook zal er af en toe een transportvliegtuig opstijgen die je moet verdedigen of aanvallen. Rond deze missie succesvol af en je krijgt een lading bonuspunten, die je speciale upgrade weer dichterbij brengt. Gecontroleerde chaos in een Star Wars-sausje!

Voorlopige conclusie

Waar je bij Battlefield af en toe overrompeld wordt door het aantal upgrades die de game rijk is, is Battlefront veel simpeler in opzet. En dat is enorm positief. Alle mechanieken werken namelijk uitstekend en met deze oorlogsvoering in het Star Wars-universum heb je niet meer nodig dan een paar toffe wapens, leuke gadgets, een ruimteschip, epische muziek en sfeervolle omgevingen. Het is voor mij een game waar in gemakkelijk honderden uur in ga rondvliegen en rennen. Dat gaan we echter pas doen in november, want dan gaat Star Wars: Battefront eindelijk verschijnen. May the Force be with us…