Dark Souls 3

Er was een tijd dat vrijwel alle goede games uit Japan kwamen. Wanneer je naar de plaatselijke gamewinkel ging en je zag in de importschappen een hoesje met allemaal vreemde tekens, wist je vrijwel zeker dat je goed zat. Die tijd is echter voorbij. Tegenwoordig wordt vrijwel al het moois geproduceerd in het Westen en lijkt de Japanse game-industrie maar niet met zijn tijd mee te gaan. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen en From Software is daar zonder twijfel één van. Deze ontwikkelaar wist met Dark Souls de complete wereld te veroveren en het is dus niet verbazingwekkend dat we inmiddels alweer aan het derde deel toe zijn. Is de franchise nog steeds episch, of begint deze de “innovatiemoeheid” te vertonen waar zijn Japanse broeders al jaren door geteisterd worden?

Eindelijk current gen

Deze vraag is lastig te beantwoorden. Dark Souls 3 biedt namelijk alles wat je van een opvolger verwacht: mooiere graphics, verbeterde gameplay en nieuwe omgevingen. Doet From Software zijn best om binnen de franchise op revolutionaire wijze te innoveren? Nee. Is dat erg? Opnieuw is het antwoord: nope.

Dark Souls-fans smachten namelijk al jaren naar deze game. Hoewel Dark Souls 2 meer dan prima was en in veel GOTY-lijstjes verscheen, was het zonde dat de game enkel op de last-gen consoles verscheen. De Dark Souls-serie komt op de current gen-consoles namelijk prachtig tot zijn recht! Niet alleen grafisch ziet het er allemaal strak uit, de extra rekenkracht biedt ook mooie mogelijkheden voor de omgevingen. De verschillende levels lopen naadloos in elkaar over en de vijanden die deze levels bevolken, zijn nog net wat slimmer geworden. Ze zijn dus nog lastiger te verslaan!

Details en diepgang

Gelukkig wordt dat gecompenseerd door een vernieuwd bewegingssysteem. Je personage beweegt dit keer sneller door de omgeving en laat zich bovendien vloeiender en intuïtiever besturen. From Software maakt Dark Souls op deze manier toegankelijker voor nieuwkomers, zonder de diepgang en uitdaging te verliezen. Ook doorgewinterde fans zullen de verbeterde besturing en animaties met open armen ontvangen, zeker wanneer ze tegenover meerdere vijanden staan.


Iedereen die weleens een Dark Souls-game gespeeld heeft, weet immers dat je bij meer dan twee vijanden maar één ding kan doen: vluchten. Het heeft geen zin om met beide de confrontatie aan te gaan, zeker aangezien vijanden in Dark Souls 3 nog beter met elkaar samenwerken. Gelukkig heeft From Software enkele toffe manieren geïmplementeerd om dergelijke situaties aan te pakken. Wanneer er twee vijanden tegenover je staan en de een draagt bijvoorbeeld zwaardere amor dan de ander, zal deze ook trager bewegen en op deze manier kun je de wezens uit elkaar drijven, om ze vervolgens één voor één te verslaan. Het zijn dergelijke kleine details die de strategie en diepgang bieden waar de serie om bekendstaat.

Wapenkunst

Tot slot is de combat op de schop gegaan. Vechten gaat een stuk sneller dan in eerdere delen, wat goed aansluit op de hogere snelheid waarmee je personage zich voortbeweegt. Ook nieuw zijn de zogenaamde “Weapon Arts”. Deze speciale aanvallen zien er niet alleen ontzettend stoer uit, ze dienen ook extra veel schade toe. Je kunt echter slechts een beperkt aantal van deze aanvallen uitvoeren, dus gebruik ze wijs.

Voorlopige conclusie

Dark Souls 3 doet in de basis niet veel anders dan het vorige deel, maar perfectioneert de geliefde gameplay en voegt bovendien enkele ingrijpende tweaks toe. Wat tot dusver vooral opvalt, is dat de game een stuk sneller speelt en hoewel dat waarschijnlijk niet bij iedere fan in de smaak zal vallen, kan ik deze keuze enkel toejuichen. Door de wijzigingen wordt de game toegankelijker (zonder makkelijker te worden), wat betekent dat nog meer mensen de kans krijgen om te genieten van deze prachtige franchise. Dat gun je toch iedereen?

  1.   
    NoFearz's avatar

    Dark Souls 2 is wel beschikbaar op current gen.

  2.   
    Noice!'s avatar

    Ik zou graag een remaster zien van DS1, ik vond het ook echt jammer dat die niet bij Scholar of the first sin zat omdat zowel 1 als 2 bij elkaar een leuk pakket bieden terwijl alleen 2 gewoon geldklopperij was. DS1 was tot nog toe mijn favoriete deel, BB en Demon Souls meegerekend, maar kende enkele technische problemen die een remake wenselijk maken.

    DS3 hoor ik veel gemengde verhalen over. Ondanks dat de overworld meer op 1 zou lijken is in de combat de invloed van BloodBorne schijnbaar voelbaar, iets dat ik jammer vind. Daarnaast ben ik bang dat DS3 technisch tegen gaat vallen. De intro van het artikel begint over het verval van de Japanse game en ik vind dit laatste goed merkbaar bij de staat van hun games: technisch vakmanschap uit Japan vind je bijna alleen nog bij Nintendo en Kojima, maar verder lopen ze gigantisch achter. Dit resulteert in grafisch slechtere games, maar wat erger is een slechte framerate. In Bloodborne zagen we ook dat die game best slecht was afgewerkt en dat die heel erg leunde op het sublieme artwork, maar voor een game als DS die nóg minder vergeeflijk is zouden ze gewoon voor een stabiele 60 frames per seconde moeten gaan. Ik ben alleen bang dat er nadruk gelegd gaat worden op native 1080p en mooie scenery, maar dat de framerate die zo cruciaal is bij deze game weer flink inkakt op momenten.

    Uiteindelijk koop ik hem toch wel, maar ik denk dat ik niet de enige ben die een zekere From Software verzadiging voelt met ’n jaarlijkse release en ik denk dat dit deel heel belangrijk zal zijn om te bepalen of er nog een mooie toekomst is voor vervolggames of dat de franchise maar beter kan stoppen.