Hitman Gamescom 2015

De onthulling van Hitman op de E3 werd voor een groot gedeelte bevuild door de onduidelijkheid over de haast Early Access-achtige natuur van de game. Een eerste indruk van Hitman, door mijn naamgenoot gecheckt op de E3, kon dan ook niet op daverend enthousiame rekenen. In hoeverre Hitman alle kritieken verdient kunnen we natuurlijk pas na release inzien, maar het is overduidelijk dat Eidos op Gamescom geprobeerd heeft deze valse start goed te maken.

Kanttekening

Ontwikkelaar IO Interactive vermeldde vol bravoure dat het in december verschijnende Hitman tal van prachtige exotische locaties zal bevatten, waaronder Marrakesh en Parijs. De pijnlijke kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is echter dat het vooralsnog de vraag is in hoeverre Hitman deze keur aan locaties op release zal bevatten. Uiteindelijk draait het natuurlijk echter allemaal om de gameplay in deze nieuwe Hitman en daarmee lijkt IO Interactive niet veel af te wijken van de vertrouwde formule. Dit betekent ook dat de door veel Hitman-fans bekritiseerde ‘instincts’ uit Hitman: Absolution wederom hun opwachting weer maken, maar gelukkig kan deze optie ook gewoon uitgeschakeld worden.

Plannen

Voor het succesvol voltooien van een missie in Hitman is een gedegen plan, of creatief improvisatietalent, een vereiste. Bij deze planning dien je jezelf een drietal vragen te stellen; hoe kom je bij het doelwit? Hoe vermoord je je doelwit? En hoe kan je vervolgens ontsnappen? De antwoorden op deze drie vragen zijn niet eenduidig, want iedere missie in Hitman kent talloze mogelijkheden. Op Gamescom kregen we uitgebreid te zien hoe doelwit Viktor Novikov op een Parijse, zwaar beveiligde, modeshow een kopje kleiner gemaakt kan worden. Let wel, kan, want de wijze waarop je het doet, ligt natuurlijk niet vast.

Voor de entree was er bijvoorbeeld de mogelijkheid om via de hoofdingang te gaan, aangezien je de beschikking had over een invitatie. Echter, een entree via de catering, de logistieke ingang, maar ook over een muurtje klauteren behoort ook tot de opties. Ook het wapentuig dat je meeneemt naar zo’n missie biedt voer voor diversiteit. Een sniper rifle, hakbijl, explosieven, een simpele schroevendraaier of uiteraard de klassieke Silverballers: de keuze is legio en het gekozen wapen heeft natuurlijk veel impact op je speelwijze. Indien je een herkenbaar wapen als een pistool meedraagt, moet je natuurlijk zien te voorkomen dat een wachter jou fouilleert, terwijl dat niet zo erg is als je slechts een schroevendraaier op zak hebt.

Plebs

Natuurlijk maken ook de vermommingen wederom hun opwachting en zo kan kan je verkleed als bijvoorbeeld cateraar op plaatsen komen waar het plebs niet wordt toegelaten. Dit betekent echter niet dat je kunt doen en laten wat je wilt, want sommige bodyguards zullen je, in tegenstelling tot de rest van de catering, niet herkennen en zullen je alsnog fouilleren. Een gedeelte van de bodyguards, enforcers genoemd, van je doelwit zijn zelfs dermate goed in hun vak dat ze iedere werknemer kennen. Een vermomming heeft tegenover hen dus geen nut en dus zal je ze op een andere manier moeten passeren. Bijvoorbeeld door langs ze te sluipen, een compleet andere route te nemen of door voor een bloederig alternatief te kiezen. Op het moment dat je de missie succesvol hebt voltooid, krijg je als beloning ook nieuwe wapens. Op deze wijze daagt de Deense ontwikkelaar je uit om missies meerdere keren te spelen met de nieuw verkregen wapens en zo de diverse mogelijkheden die ieder level biedt uit te buiten.

Voorlopige conclusie

Hoewel Hitman op Gamescom verrassend goed uit de verf kwam, kan het toch de nare smaak niet geheel wegspoelen die Square Enix op zichzelf heeft afgeroepen, van de onduidelijkheid over de hoeveelheid content die Hitman bij release zal bevatten. Qua gameplay lijkt IO Interactive niet zo gek veel af te wijken van de bij Hitman: Absolution ingeslagen route. Ieder level is als het ware een grote puzzel waarin je langzaam maar zeker, of het nu sluipend of moordend is, steeds dichterbij je doelwit komt om die vervolgens op één van de talloze beschikbare manieren om te leggen.

  1.   
    Mandamo's avatar

    Weer met van die schrale checkpoints dus? Of mogen we zelf kiezen waar we saven?

  2.   
    Hitman047's avatar

    Geen checkpoints. Handmatig saven is weer terug.

  3.   
    HenTactical's avatar

    dit word echt een Hit man… hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahah

  4.   
    Sa.'s avatar

    Klinkt interessant. Ben benieuwd hoor, tot nu toe klinkt het als een kleine veranderinf tegenover Absolution, maargoed, If it ain’t broke, don’t fix it

  5.   
    Bjornmaes's avatar

    Hopelijk weer genoeg mooie verbeteringen en nieuwe mogelijkheden in de game