Fallout 4

Tijdens de E3 werd vriend en vijand verrast door de aankondiging van Fallout 4. Alhoewel, misschien was het wel de releasedatum die ons vooral choqueerde. In november al zal de game verschijnen en op de Gamescom kregen wij een nieuwe blik op de game, die natuurlijk al een tijdje af is. Op de E3 focuste ontwikkelaar Bethesda op de verrassingen, op Gamescom veel minder. Wat we in Keulen te zien kregen was vooral heel erg vertrouwd.

Ontlede Ghouls

Laat ik voorop stellen, er is bijna geen game waar ik zoveel zin in heb als in Fallout 4. In deeltjes 3 en New Vegas heb ik me tientallen uren vermaakt en dat gaat ook met het vierde deel gebeuren. Sterker nog, het voelt bijna als een criminele daad tegen mijn geliefde franchise dat ik de presentatie op Gamescom niet verrassend vond. Wat we te zien kregen was vooral heel erg vertrouwd. In stukjes gameplay met als voice over ontwikkelaar Todd Howard, werd ons Lexington getoond, een stad die overspoeld is door Ghouls. Daar werd ons het nieuwe schieten getoond. Fallout 4 speelt veel meer als een shooter dan we gewend zijn. Je kunt goed en snel richten en de ledenmaten van de Ghouls vlogen lekker in het rond. Zelfs zonder armen kwam een Ghoul nog op ons af. Het VATS-systeem, dat er voor zorgt dat je in stilstaand beeld kunt richten op ledematen van tegenstanders, is exact hetzelfde. Dat doet wat we gewend zijn.

Datzelfde geldt voor de perks. Fallout 4 kent 70 perks, waarvan je er per level één kunt selecteren. De 70 perks kun je daarnaast in 10 levels beter maken. Verder is ook dit systeem zoals we het kennen uit eerdere delen. De game is grafischer wel mooier dan ik me kan herinneren op de E3. Het licht ziet er heel mooi en kleurrijk uit en hoewel de pipboy er hetzelfde uitziet, is het grafisch wel veel aantrekkelijker.

Super Duper!

Ook hebben we de Super Duper Mart gezien! Die kennen we maar al te goed, maar het is wel heel erg hetzelfde als in Fallout 3. We konden een deur lockpicken (hetzelfde gebleven) en een computer hacken (hetzelfde gebleven) om een robot te laten patrouilleren (hetzelfde gebleven), die je hielp met tegenstanders. Wel zijn de hand-to-hand VATS-animaties veel beter, met verschillende animaties en verschillende reacties van tegenstanders. Allemaal dodelijk uiteraard. Het is best vreemd dat ze een missie in de Super Duper Market lieten zien die bijna hetzelfde is in Fallout 3. We weten hoeveel nieuwe omgevingen in de game aanwezig zijn, waarom dan een oud level in nieuwe stijl laten zien? Heel vreemd.

Voorlopige conclusie

Het is misschien ook wel te begrijpen. Fallout 4 liet op de E3 zoveel nieuwe dingen zien, dat de dingen die hetzelfde zijn gebleven extra opvallend zijn op de Gamescom. Graag had ik veel meer gezien over het bouwen van huizen, dorpen, wapens en gear. De grootte van de wereld wil ik weten, de mooiste locaties, de verhaallijnen… Ik snap heel goed dat veel mechanieken hetzelfde zijn gebleven, dat is immers waarom we van de games zijn gaan houden, maar heel graag had ik op Gamescom iets nieuws gezien. Daarvoor moet ik echter nog wat geduld hebben. In november verschijnt de game en ik kan bijna niet meer wachten.

  1.   
    vistaberg's avatar

    Ik kan niet meer wachten…. Sinds de Fallout Shelter ook op android is kan ik stellen dat het alleen maar erger is geworden haha

  2.   
    DB Ries's avatar

    Heerlijk vertrouwd

  3.   
    Leukste's avatar

    Het is duidelijk dat de sterke punten van het vorige deel bij Fallout 4 terugkeren.

    Het is best vreemd dat ze een missie in de Super Duper Market lieten zien die bijna hetzelfde is in Fallout 3. We weten hoeveel nieuwe omgevingen in de game aanwezig zijn, waarom dan een oud level in nieuwe stijl laten zien? Heel vreemd.

    Hier heb ik ook wel wat vraagtekens bij waarom ze dat zouden doen.

  4.   
    PaNNa's avatar

    Wat kijk ik toch enorm uit naar deze game, maar het zal nog eventjes wachten worden.

  5.   
    bjorntukkertje's avatar

    Kwijl kwijl xD

  6.   
    Carcass's avatar

    Ik vind het wel logisch. Het is immers dezelfde wereld, als dingen nu anders zouden werken zou het ook raar zijn. Supermarkten zijn ook overal hetzelfde. Het gaat vooral om het verhaal en nieuwe plekken ontdekken in de fallout wereld

  7.   
    LeroyJenkins's avatar

    Zit als vele anderen met smart op deze game te wachten.

    Als ik het dus goed gelezen heb is het schieten in deel 4 goed op de schop gegaan en is het richten en schieten sterk verbeterd, dat is goed nieuws want vond het schieten in Vegas en deel 3 maar waardeloos.

    Ben benieuwd hoeveel mensen de Pipboy versie besteld hebben, denk dat de meeste voor de Pauperboy versie gaan 😉