Ubisoft, Oculus Rift en Project Morpheus: Virtual Reality is de toekomst

Ik kan me nog goed herinneren dat ik, na jaren gespeeld te hebben op de PlayStation 2, voor het eerst een PlayStation 3 onder mijn tv plaatste. Ik zette de console aan, startte Uncharted: Drake’s Fortune op (mijn eerste en nog steeds favoriete game) en werd volledig weggeblazen door de grafische pracht. Wat een stap voorwaarts voor de game-industrie! Zo’n “wow-gevoel” ontbrak helaas met de komst van de PlayStation 4 en Xbox One, maar gelukkig lijkt redding nabij. Virtual Reality heeft namelijk de potentie om de “stap voorwaarts” in de game-industrie te worden waar we al zo lang naar smachten.

Dit jaar stapte Ubisoft op de VR-trein en de uitgever reist duidelijk eerste klas. Waar andere grootmachten als Activision en EA nog opvallend stil zijn op VR-gebied, was Ubisoft op de Gamescom aanwezig met een heuse “VR Room”. In deze mythische kamer mocht ik aan de slag met de nieuwste VR-experimenten van de Franse uitgever en hoewel het vooralsnog duidelijk bij experimenteren blijft, hadden de projecten zeker potentie.

Eagle Vision

De eerste demo die ik speelde was duidelijk geïnspireerd door Assasin’s Creed. Dit keer nam ik echter geen dappere Assassin of kwaadaardige tempelier onder de knoppen; ik koop in de huid (of liever: veren) van een adelaar! We hebben deze beesten allemaal weleens zien vliegen en ons afgevraagd: “hoe machtig mooi zou het zijn om als zo’n beest over de daken te suizen?” Dankzij de kracht van Virtual Reality kunnen we dat nu zelf ervaren en ik kan alvast verklappen: het is awesome.

De demo nam ons mee naar Parijs en gaf ons twee vrij simpele opdrachten: vlieg door de ringen die in de lucht zweven, of verover de vlaggen en breng ze terug naar je basis. Al snel blijkt echter dat dit lastiger is dan gedacht, want je zult soms gekke manoeuvres moeten uithalen om de ringen en vlaggen te bereiken. Je bestuurt de adelaar namelijk door je hoofd te kantelen en dat werkt verrassend intuïtief. Ubisoft demonstreerde daarmee één van zijn twee aandachtspunten voor VR-games: de besturing moet natuurlijk aanvoelen. De noodzaak om een lastig besturingspatroon uit je hoofd te leren vervalt en daardoor zijn de games zeer eenvoudig op te pakken, zelfs voor je moeder of kleine zusje. Gamen wordt dus toegankelijker, zonder zijn diepgang te verliezen.

Het tweede aandachtspunt is “speelbaarheid”. Je hebt immers weinig aan een ontzettend vette VR-game waar je na een kwartier al misselijk van wordt. Daarom heeft Ubisoft goed onderzoek gedaan naar factoren die het speelgenot verhogen. Denk hierbij aan een neus en richtingsvizier die te allen tijde in beeld zijn, of een minimale framerate van 75 frames per seconde. Door dergelijk onderzoek al voor deze experimentele demo’s te plegen, heeft Ubisoft straks een groot scala aan kennis paraat wanneer het overgaat tot de ontwikkeling van volwaardige VR-games en dat beperkt kinderziektes tot een minimum.

Weer vliegen, nu met karts

Naast de Eagle-demo had Ubisoft ook een volwaardige VR-game speelbaar: Trackmania. De VR-versie van deze game wordt gelijktijdig ontwikkeld met de normale editie, waardoor de onvermijdelijke problemen van een port voorkomen worden. Het Trackmania-circuit dat ik speelde was vrij intens: je voelt al een rush wanneer de auto (die desgewenst vanuit cockpitperspectief bestuurd kan worden) met hoge snelheid over de baan schiet, maar het is pas echt menens wanneer je wielen van de baan raken. Ook in de VR-versie van Trackmania keren de bijna onmogelijke stuntsprongen namelijk weer terug en dat zorgt voor een intensiteit zoals we die in weinig VR-games hebben ervaren. In tegenstelling tot bij de Eagle-demo, vroeg ik me bij deze game echter wel af hoe het nu precies zit met de “speelbaarheid”. Klopt het inderdaad dat je dergelijke vliegensvlugge actie probleemloos een uur lang kunt beleven? Dat valt nog te bezien, maar ik kan wel verklappen: een goed ontbijt (wat door een haastige ochtend in mijn geval helaas ontbrak) is in dit geval geen overbodige luxe.

Voorlopige conclusie

De VR Room van Ubisoft demonstreert precies wat Oculus Rift en Project Morpheus momenteel hard nodig hebben: een enthousiate, grote uitgever die al druk aan het experimenteren is met de technologie. Door deze experimenten heeft Ubisoft straks bij de release van beide headsets al veel ervaring en dat is, zeker bij een compleet nieuwe technologie als VR, broodnodig. Ik ben ontzettend benieuwd wat Ubisoft straks concreet met de technologie gaat doen (ik mocht de beruchte “Definition of Insanity”-scène al ervaren in VR en dat was, uhm, insane), maar deze eerste tekenen beloven alvast veel goeds.

  1.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Virtual Reality heeft mij nog niet helemaal overtuigd. De Gamescom demo van Rabbids VR was wel leuk, maar dit was gewoon een kort Raving Rabbids achtbaan ritje in vijf minuten en ik had niet eens een controller in mijn hand dus hoe moet ik gamen? En nee dansen voor Just Dance is ook niet gamen.

    Echter kan Virtual Reality wel wat worden voor films, maar dan is het nog maar de vraag of grote Hollywood studios hier wel wat in zien.

  2.   
    Yvar's avatar

    Ik vind het wel grappig

  3.   
    mitchel1988's avatar

    Klinkt mooi! hoop dat we het snel zelf kunnen testen 😀