Transformers: Devastation

Tijdens de vorige generatie consoles kregen we al de nodige Transformers-games voor onze kiezen. Titels als Transformers: War for Cybertron, Fall of Cybertron en Dark of the Moon waren afkomstig van ontwikkelaar High Moon Studios en hoewel de meeste games best degelijk waren, bleken deze Transformers-games zowel kritisch als commercieel geen gigantische successen. Nu er een nieuwe generatie consoles is opgestaan heeft licentiehouder Activision besloten het over een andere boeg te gooien met de Transformers-games en is de ontwikkeling van het nieuwste spel, Transformers: Devastation, toevertrouwd aan de Japanse studio Platinum Games.

Tekenfilm

Met deze wisseling in ontwikkelaar heeft Activision zijn plannen voor de Transformers-franchise ook over een compleet andere boeg gegooid. Weg met de semi-realistische grauwe graphics en de grimmige sfeer en over naar een ontzettend kleurrijke cartoony art-stijl. Cut-scenes ogen simpelweg als een animatieserie en ook tijdens het gamen voelt het alsof je in een tekenfilm beland bent. Voor fans van de Transformers-cartoons is Devastation dan ook een feest der herkenning want veel stemmen zijn ingesproken door de originele voicecast. Zo maken bijvoorbeeld Peter Cullen (Optimus Prime), Dan Gilvezan (Bumblebee), Michael Bell (Sideswipe), Gregg Berger (Grimlock) en Frank Welker (Megatron, Soundwave) hun opwachting.

Dat Transformers: Devastation door Platinum Games, bekend van hoogwaardige hack ’n slash-games als Metal Gear Rising en Bayonetta, wordt ontwikkeld is eigenlijk al direct te merken, want de game speelt verrassend lekker weg. Lichte platformelementen worden gecombineerd met uitgebreide melee-gevechten en op z’n tijd ook wat schietelementen. De melee-gevechten steken er boven uit en met lichte en zware klappen transformeer je je tegenstanders binnen de kortste keren van robot naar stuk schroot. Wat met name leuk hieraan is, is dat je middels het aan elkaar rijgen van combo’s tussentijds van robot naar voertuig kan transformeren om extra schade uit te delen. Het transformeren van robot naar auto, en weer terug, speelt dan ook een grote rol in de melee-gevechten.

Met het succesvol afronden van gevechten en opletten tijdens de platformsequenties kun je items vinden. Hiermee kun je bijvoorbeeld je gezondheid aanvullen of je munitie aanvullen. Interessant hieraan is tevens dat het spelen op een hogere moeilijkheidsgraad beloond wordt door je van betere items te voorzien. Deze zul je ook hard nodig hebben in de strijd tegen de Decepticons waarin je niet alleen menig gewone robot treft, maar ook te maken krijgt met baasgevechten tegen robots die vele malen groter zijn dan jezelf bent. Zo is er bijvoorbeeld Blitzwing, een Decepticon die niet alleen van robot naar tank kan transformeren, maar je ook nog eens als vliegtuig het leven zuur kan maken.

Autobots, roll out!

Ieder van de vijf speelbare Autobots, te weten Optimus Prime, Bumblebee, Sideswipe, Wheeljack en Grimlock, heeft ook zijn eigen unieke kenmerken en speciale vaardigheden. Zo is Bumblebee, die in een soort Kever transformeert een stuk sneller en wendbaarder dan de ietwat logge Optimus Prime, die in de kenmerkende vrachtwagen kan veranderen. De kleine Bumblebee kan in een gevecht ook onder een tegenstander doorglijden om zo vervolgens de opponent van achteren te verrassen. Dinobot Grimlock kan juist weer vijandelijke robots vastpakken en weggooien. Zo heeft ieder karakter zijn eigen voordelen en word je uitgedaagd om de diverse personages uit te proberen.

Voorlopige conclusie

Met de ontwikkeling van Transformers: Devastation door Platinum Games is uitgever Activision een compleet andere weg ingeslagen met zijn Transformers-licentie en dat lijkt na een eerste speelsessie een uitstekende keuze te zijn geweest. Hoewel Transformers: Devastation vooral gericht lijkt te zijn op de grote fans van de (animatie)serie, is het voor deze doelgroep een feest der herkenning. Op het eerste oog biedt Transformers: Devastation echter ook gewoon heel vermakelijke hack ’n slash-gevechten voor gamers die niet zoveel hebben met Transformers. Hierbij blijft het vooralsnog wel de vraag in hoeverre het vechtsysteem voldoende diepgang bevat om de game ook na een paar uur robots in elkaar timmeren nog steeds uitdagend en vermakelijk te laten zijn.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren