Geometry Wars 3: Dimensions

Toen het Xbox Live Arcade-programma ten tijde van de Xbox 360 nog in de kinderschoenen stond, was Geometry Wars één van de hoogtepunten van het spellenaanbod. Inmiddels zijn we alweer heel wat jaren verder, zijn indiegames op consoles niet langer een unieke verschijning en is de oorspronkelijke ontwikkelaar van Geometry Wars niet meer. In de vorm van Lucid Games heeft ontwikkelaar Bizarre Creations echter een doorstart gekregen en dat betekent dat ook Geometry Wars weer leeft.

Simpel

Het doel in Geometry Wars is net zo simpel als dat de game eruitziet: haal zoveel mogelijk punten. Hoewel er diverse modi bestaan, doe je dit vrijwel altijd door met je ruimtescheepje alles aan gort te schieten. Hoewel dit bijzonder makkelijk klinkt, is Geometry Wars 3: Dimensions toch een bijzonder uitdagend spel. Binnen de kortste keren krioelt het op je scherm namelijk van de tegenstanders en is er de nodige tactiek nodig voor je positionering en vuurrichting, wil je tenminste een degelijke score neer kunnen zetten.

Interessant aan Geometry Wars 3: Dimensions is de opbouw van de levels. Deze zijn niet langer plat, maar er wordt gebruikgemaakt van de derde dimensie. Dit betekent dat je op bol-, cilinder- en kubusvormige levels speelt, wat een leuke twist geeft aan de game. Een andere vernieuwing is de introductie van upgrades. Zo word je constant gevolgd door een kleine drone die je het leven wat gemakkelijker maakt. Je kunt deze namelijk van diverse upgrades voorzien, waardoor de drone bijvoorbeeld tegenstanders uitschakelt of geoms verzamelt om je multiplier op te krikken.

Hoewel deze upgrades in de praktijk best handig zijn, zijn er slechts enkele verbeteringen die echt praktisch blijken te zijn wil je een zo hoog mogelijke score neerzetten. Het verbeteren van de drones vergt daarnaast al snel het nodige grind-werk en het herspelen van levels om zo je drone krachtiger te kunnen maken is haast niet te vermijden. De introductie van deze upgrades voelt grotendeels aan als een vernieuwing ‘om het vernieuwen’ en niet zozeer om de gameplay echt naar een hoger niveau te brengen.

Adventure

De basis van Geometry Wars staat echter ook in dit deel nog altijd als een huis en de game biedt meer dan genoeg content om je heel wat uurtjes zoet te houden. De hoofdmoot is de adventure-modus, die vijftig levels bevat en zes verschillende baasgevechten, waarvan de laatste bijzonder pittig is. Echt vernieuwend is het niet, want deze modus bestaat nog altijd uit bekende modi als deadline en waves.

Eind 2014 verscheen Geometry Wars 3: Dimensions al voor de PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One en pc. Nu, ruim een half jaar later, heeft de top down-shooter ook de stap naar Sony’s PlayStation Vita gemaakt. Over de PlayStation Vita-port kunnen we kort zijn, want die is simpelweg prima in orde. De framerate van zestig frames per seconde blijft grotendeels intact en de laadtijden zijn goed te overzien. Daarnaast is Geometry Wars 3: Dimensions vooral een spel dat je af en toe even oppakt, maar niet een game die je snel uren achterelkaar zult spelen. Daarmee past de game eigenlijk ook veel beter op een handheld dan op een console.

Conclusie

Geometry Wars 3: Dimensions is een vermakelijke opvolger. De game biedt de nodige uitdaging, bevat behoorlijk wat content en heeft de potentie om je vele uren bezig te houden, mits je het tof vindt om je eigen score steeds te verbeteren. Toch weet Geometry Wars 3: Dimensions de aandacht maar beperkt vast te houden en voelt de vernieuwing, met name in de vorm van de upgrades, meer aan als een verplicht nummertje dan een daadwerkelijk verbetering in de gameplay. Dit maakt van Geometry Wars 3: Dimensions zeker geen slecht spel, maar het weet de nostalgische ervaring van zijn voorgangers helaas niet te evenaren of overtreffen.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Prima basis
  • Derde dimensie
  • Uitstekende port naar Vita

Wat is NOT

  • Upgrades voegen weinig toe

7.8

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren