Batgirl: A Matter of Family DLC Review

A Matter of Family is de eerste grote DLC die is verschenen voor Batman: Arkham Knight. Hoewel we op dit moment helaas alleen maar schrijven over de consoleversies, zal de geplaagde pc-editie de DLC ook krijgen als Warner Bros. de game heeft gerepareerd. In A Matter of Family kruipen we voor het eerst in de huid van Batgirl. Dat betekent dat de DLC zich ver voor de gebeurtenissen van Arkham Asylum (en dus ook Arkham Knight) afspeelt, want ten tijde van die games is ze al lang niet meer actief. Hoe is het om met Batgirl te spelen? Kort en niet heel krachtig.

A Matter of originaliteit

Het verhaal laat zich raden in A Matter of Family. Commissaris Gordon is ontvoerd door The Joker en Harley Quinn en daarvoor heeft de Joker een volledig pretpark opgekocht. Dat is dan ook het speelterrein is van de DLC. Batgirl is natuurlijk de dochter van Gordon en zij gaat samen met Robin op pad om hem te redden. Heel veel dieper is het verhaal niet. Ook de afwezigheid van Batman is simpel te verklaren: de Joker schiet Gordon dood als Bats komt.

De DLC doet een beetje denken aan Harley Quinns Revenge, de Robin DLC van Batman: Arkham City, met het grote verschil dat A Matter of Family nog veel kleiner is. In totaal ga je niet meer dan zes grote gevechten beleven en dat is echt veel te weinig. Bekijk de trailer en je hebt eigenlijk alles al gezien. Aangezien een aparte studio gewerkt heeft aan deze content (Warner Bros. Montreal), had ik veel meer verwacht. Het verhaal is cliché, de game is kort en de omgeving klein.

A Matter of technologie

Wel is het leuk om eventjes met Batgirl aan de slag te gaan. Waar de vernieuwing bij Robin lag in een aantal gadgets en zijn wapenstok, is Batgirl vooral tech-georiënteerd. Ze weet alles van computers en haar hacking-tool zal dan ook vaak gebruikt worden. Denk aan het actief maken van bepaalde attracties in het pretpark of het besturen van een kraan. Deze voorbeelden zijn puur verhaalgedreven, want in de gameplay zelf merk je weinig van haar gadgets. Je kunt bepaalde vloerdelen onder stroom zetten en vijanden lokken door geluidjes te maken via computers, maar daar is ook alles mee gezegd.

Dan is er nog de combinatie met Robin, want hij is het niet-speelbare karakter van de DLC. Je kunt hem soms eventjes besturen als je als team tegen groepen tegenstanders strijdt. Dit kennen we natuurlijk al van de basisgame en het werkt nog steeds goed. Toch krijg je constant het gevoel dat er veel meer mogelijk was geweest met deze DLC.

Op zich is Batgirl best een vet personage. De dochter van een politiechef biedt verhaaltechnisch namelijk ontzettend veel mogelijkheden! Hoe leuk was het geweest als we een klein origin-verhaal hadden gespeeld met haar? We vragen niet veel! Misschien vijf uurtjes gameplay? A Matter of Family komt echter niet verder dan een krappe drie uurtjes. De DLC rust volledig op het feit dat je met Batgirl kunt spelen en dat is zonder goed verhaal, toffe omgevingen en diepe gameplay gewoon niet genoeg. Ook het aantal collectibles is niet groot genoeg om de spelduur aanzienlijk te verlengen. Batgirl: A Matter of Family is de reden dat mensen sceptisch zijn over Season Passes. Heb je die al aangeschaft (zoals ik), dan hoop ik dat Rocksteady zelf met betere en uitgebreidere DLC komt. Batgirl is namelijk bij lange na niet genoeg.

1.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

gemiste kans dus als ik het zo lees

2.
    thijsknvb's avatar

Heb een code van de season pass hier liggen, maar wacht nog even met activeren. Als de content het niet waard is verkoop ik hem liever door.

3.
    Sa.'s avatar

(null)

4.
    gamerfriend01's avatar

Ben zo teleurgesteld in de season pass. Gewoon 2uur Batgirl spelen + wat nieuwe skins tot nu toe.

5.
    NoobAssPlayer's avatar

Ik ben altijd al sceptisch geweest over DLC. Nadat ik de Season Pass van Advanced Warfare had gewonnen wist ik het zeker, dit was nooit mijn €50,- waard geweest. Maar wel leuk om gratis te verkrijgen natuurlijk.