The Legend of Zelda: Triforce Heroes

Na jaren van stilzwijgen lijkt het concept achter The Legend of Zelda: Four Swords nieuw leven te krijgen! In de – vrij korte – titels was het de bedoeling dat je met een aantal kompanen samenwerkte om zo allerlei vijanden te verslaan en puzzels op te lossen in de stijl van de The Legend of Zelda-games. Juist op de co-op multiplayer lag de nadruk in deze game en Triforce Heroes brengt dit samenwerken eindelijk terug naar de 3DS.

Het eerste wat opvalt aan de nieuwe game is dat er een bewuste stap terug is gezet. In plaats van vier zijn er ditmaal namelijk drie personages te besturen. Hoewel dit een degradatie lijkt is dat niet het geval, omdat dit het mogelijk maakt om meer puzzels te creëren waarbij je per se alle drie de spelers nodig hebt. Zo zijn sommige puzzels en boss battles niet te doen zonder de hulp van je vrienden en dat maakt Triforce Heroes tot een bijzondere titel. Nooit was het communiceren in de The Legend of Zelda-games zo belangrijk.

Commando’s en pompons!

In je eentje kan je namelijk vaak net niets bereiken. Daarom moet je ervoor zorgen dat je met je medespelers continu blijft communiceren: of ze nou naast je staan of online met je verbonden zijn. Via het touchscreen kun je bijvoorbeeld een hele rij aan commando’s aan je medespelers geven door middel van emoticons. Dit zijn commando’s die variëren van het aanzetten tot gooien tot het aangeven dat iemand op je nek moet kruipen. Hoe frustrerend dit communiceren kan zijn, bleek wel uit de speelsessie die ik had op het Nintendo Post E3-event. Daar kreeg ik de kans om samen met Peter en Tom een paar levels te checken en daar bleek al snel hoe slechte communicatie resulteert in falen. Voordat je begint met spelen valt het dus aan te raden om een rolverdeling af te spreken.

Gelukkig hoef je niet per se samen te spelen met twee vrienden. Zo heeft director Hiromasa Shikata al bekendgemaakt in een interview met Kotaku dat Triforce Heroes ook perfect solo te spelen is. Daarbij zul je wel twee hersenloze slaafjes op sleeptouw moeten nemen, maar ook dat wordt vermakelijk belooft hij. Mocht je toch liever samenwerken met een stel Links die – waarschijnlijk – iets meer hersenen hebben, dan kun je de game altijd nog online spelen. Elke soort gamer wordt dus in principe op zijn wenken bediend.

Geavanceerd verkleedpartijtje

De rol die jouw personage speelt valt of staat eigenlijk met het kostuum dat jouw Link draagt. Zo is er een bommen-outfit die ervoor zorgt dat je met extra grote bommen kan gooien en is er een boogschutters-outfit die je drie pijlen – in plaats van één – laat schieten. Ook zonder de kostuums kun je gewoon met bijvoorbeeld bommen en pijlen spelen, maar dan zullen ze wel veel minder efficiënt werken en minder schade toebrengen. Triforce Heroes belooft een flinke set aan outfits te gaan bieden, dus het valt enkel af te wachten hoe tof en uiteenlopend die worden. De vraag is echter hoe uitgebreid en complex de game gaat worden.

Zo mochten wij in de demo losgaan in een paar korte levels. Hierin waren de kerkers opgebouwd uit een aantal losse kamers, waardoor je per se samen moest werken om verder te komen. Aan het begin van het level krijgt elke speler de kans om één specifiek wapen te kiezen en een outfit, waarbij je deze het beste dus kunt laten matchen. Hoewel de levels vrij tof waren om te spelen, waren ze door dit simpele design wel aan de gemakkelijke kant. Alleen de boss battle maakte het lastiger, omdat je daarbij accuraat en snel moet reageren met je teamgenoten. Door elkaar snel op de rug te nemen moest je namelijk op het juiste moment een bom richting het gevaarlijke wezen sodemieteren.

Voorlopige Conclusie

Triforce Heroes is een titel met veel potentie. Door de grote nadruk op samenwerken kan dit een unieke game worden waarbij alles echt valt of staat bij goed teamwork! Een paar domme fouten – zoals wij tijdens de speelsessie maakten – kunnen namelijk al snel resulteren in de nodige frustratie en een game over. Het concept is in ieder geval ontzettend tof, al is de vraag alleen hoe diep Nintendo met deze titel wil gaan. Zo zou Triforce Heroes zowel een korte gimmick als een volwaardige game kunnen worden. Op basis van de hands-on speelsessie kunnen wij in ieder geval wel zeggen dat het fundament er ligt! Wij wachten daarom af tot we meer van de game kunnen spelen en werken tot die tijd maar iets beter aan ons gebrekkige teamwork.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren