Mario Tennis: Ultra Smash

Na op die Wii U geracet, geknokt en gepuzzeld te hebben, is het weer eens tijd voor ons aller geliefde Mario om zich meer op sporten te richten. Ouder worden vergaat niemand zomaar gracieus, dus ook onze loodgieter moet maar weer eens aan de bak met wat inspannende activiteiten. Zijn racket lag sinds het GameCube-era met Mario Power Tennis te verstoffen in de kast, maar met Mario Tennis: Ultra Smash wordt hetzelfde balletje wederom opgegooid, om vervolgens loeihard geserveerd te worden…

Laat die WiiMote liggen

Na het immense succes van Wii Sports en diens inbegrepen tennis-minigame (oma’s bibberen nog immer na) is het wellicht moeilijk om te geloven, maar Mario Tennis: Ultra Smash zal geen bewegingsbestuurde controllers ondersteunen. Hoe leuk het ook was om je woonkamer tot puin te slaan tijdens een potje virtueel tennis, precies was het allerminst. Winnen van je moeder in een gekke bui werd voornamelijk mogelijk gemaakt door goede timing, niet door prachtig gecoördineerde slagen of urenlange oefening met de WiiMote. De gratis game was leuk voor even, maar van echte diepgang was weinig sprake. En Ultra Smash gaat juist die diepgang grondig anders aanpakken.

In Mario Tennis: Ultra Smash zit de besturing van je personage grotendeels in het vinden van de juiste knoppen voor de juiste situatie. Te allen tijde kun je ervoor kiezen ballen te retourneren met lobjes, een backhand of een andere slag naar keuze, maar soms wordt het een tikkeltje lastiger dan dat. Bijtijds staan bepaalde cirkels in het tennisveld aangegeven die moeten indiceren waar de bal van de tegenstander ongeveer neer zal komen. De kleur van en het pictogram in deze cirkel komen overheen met bepaalde knoppen op de GamePad en wanneer deze op het juiste moment in worden gedrukt, sla je een ontzettend lastig te pareren effectbal. Een beetje overslaan kan iedereen, de stijlvol gebogen effectballen zijn juist waar de game wat pittiger wordt.

De iconische ‘ik-maak-je-dood’-vibe van Nintendo

Tijdens onze previewsessie met Ultra Smash werd het Valentijn en mij al duidelijk dat deze ietwat complexere besturing een leuke uitdagingsfactor is. Een rally kan in korte tijd aardig verhit raken en naarmate de ballen sneller in het rond vliegen, wordt het moeilijker om kansen op effectballen te benutten. Dit zal met name leuk uitpakken wanneer twee (tot vier) gedegen spelers het tegen elkaar opnemen om het elkaar heerlijk moeilijk te maken. Een pittige rally, gevolgd door een doeltreffende smash kan heerlijk aanvoelen. Daar wil je voor gaan. Het brengt die strijdlustige versie van jezelf naar boven, zoals dat wel vaker het geval is bij Nintendo’s multiplayergames.

Meer Mario is welkom

Maar, Mario zou Mario niet zijn als hij niet op zijn tijd een haffel paddo’s naar binnen werkt. En ja, ook Ultra Smash vinden we de welbekende Mega Mushrooms terug op het tennisveld. Door tijdens de rally een van deze paddenstoelen op te pakken, kun je voor een korte tijd gigantisch worden, wat zeker een handje helpt bij hoge en verre ballen van de tegenstanders. Het voegt een extra laag toe aan de gameplay, maar jammer genoeg is het tot dusver wel de enige extra laag. Momenteel is namelijk alleen de Mega Mushroom uit de doeken gedaan als iconisch item voor Ultra Smash. Hopelijk worden er nog tal van andere toffe power-ups geïmplementeerd, want voor nu lijkt het aanbod bijzonder karig.

Ook qua personages en tennisarena’s weten we nog net iets te weinig van Mario Tennis: Ultra Smash. Momenteel is slechts één simpel level onthuld en zijn we alleen verzekerd van de aanwezigheid van Mario, Bowser, Peach en Toad. Alle vier hebben ze uiteraard hun eigen animaties, maar verder zijn ze niet uitgerust met unieke slagen of andere speltechnische voordelen. Cosmetisch of niet, een wat grotere keuze aan Mario-personages en -werelden zou deze tennisgame al stukken beter maken. De gameplay rondom het tennissen steekt immers goed in elkaar, maar een game zonder progressie om te boeken, wil niet gespeeld worden.

Voorlopige conclusie

Vier personages, één power-up en één tennisveld. Het tot dusver onthulde aanbod van Mario Tennis: Ultra Smash is nog wat kleinschalig, maar de basis van de game laat zich prima bespelen. Grafisch ziet alles er gelikt uit, de besturing is praktisch en qua gameplay lijkt er toch meer diepgang in te zitten dan er ooit zat in een tennisgame van Nintendo. Meermaals wilde ik mijn tegenspeler Valentijn een klap verkopen en dat is een goed teken voor een competitieve sportgame: het moet er heet aan toe gaan. Nu is het nog zaak dat Nintendo bakken personages, power-ups en speelvelden uit doeken doet voordat Ultra Smash in de winkels ligt, dan pas weten we zeker dat je op de Wii U een heerlijk tennisballetje op kan gooien.

  1.   
    Mayonaka's avatar

    ben benieuwd 🙂 ik ben blij dat er geen motion controls gebruikt word, ben een groot fan van mario tennis dus hopelijk word dit een topper!

  2.   
    Valent!jn's avatar

    Ik hoor het al. Dat wordt binnenkort nog een potje. 😉

  3.   
    Tom's avatar

    Oh it’s on.

  4.   
    Leukste's avatar

    .