Review: Rocket League

Rocket League, de spirituele opvolger van het immens intense Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars die op de PlayStation 3 verscheen. Hetzelfde concept, tig keer mooier, vloeiender, verbeterde physics, maar net zo intens als zijn voorganger en op de PlayStation 4 beschikbaar. Rocket League moet je zien als autovoetbal. Kies je bolide, pas hem aan naar wens en begin vol turbo een match om die enorme bal in het goal te krijgen. Is het leuk? Ja, ontzettend leuk!

Suuuuupeeeersooooniiiiiic.. Rocket League

Vorige week werd de lading PlayStation Plus-games vernieuwd en daar zat Rocket League bij, die op die dag ook daadwerkelijk werd uitgebracht. Een goed begin om een opvolger van de fantastische split screen-titel gratis aan te bieden. Er zullen weer uren, dagen en maanden versleten worden in deze voetbalgame, want het is verslavend. Ja, zeker als je met vrienden tijdenlang Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars hebt gespeeld met bier en chips, dan is Rocket League een aangename komst. Maar wat is er zo leuk aan? Het simpele concept van een voertuig kiezen, 2 vs. 2, 3 vs. 3 of 4 vs. 4 selecteren, een map uitzoeken en gaan op het veld. Rocket League is voetbal met scheurijzers en het is natuurlijk de uitdaging van de tegenstander te winnen. Met turbo boosts, de gekste sprongen en de mooiste tikjes een goal maken geeft zoveel voldoening, zeker als je het doelpunt op het laatste moment jat van een teamgenoot. Ook al zit je met een paar vrienden in een team, de strijd om de meeste goals te maken, elkaar te beuken en de laatste stoot tegen de bal te maken geeft ontzettend veel voldoening en hilarische avonden.

Trainen tot je kampioen bent

Als je niet veel vrienden hebt die Rocket League bezitten, of niet genoeg controllers hebt, kun je de game uiteraard ook met maximaal 4 tegen 4 online spelen. De servers lopen momenteel nog niet heel soepel, maar daar wordt aan gewerkt. Tevens is het mogelijk om met de PlayStation 4-versie met en tegen pc-bezitters te spelen, ofwel crossplay. Ben je echter ook niet zo’n online speler, dan kun je gemakkelijk gewoon een potje opstarten met bots, de trainingmodus beginnen die je diverse opdrachten laat uitvoeren of start een seizoen. In deze seizoensmodus kun je uit een team kiezen, elk met een eigen naam, logo en kleuren. Ook kun je de lengte in weken van het seizoen selecteren en speel je elke week een wedstrijd. Leuk om je op te werken naar de overwinning en jezelf te trainen voor een hogere moeilijkheidsgraad.

Rocket League mag dan makkelijk lijken en je hebt het ook snel door. Maar om een meester te worden, meot je er echt wel uren in stoppen. Op het juiste moment boosten, op de juiste plek de bal raken voor een goal, over de muur scheuren en die ene perfecte sprong om een tegendoelpunt te voorkomen, dat zijn de skills die je wilt hebben. Iedereen kan de auto besturen, iedereen kan turbo gebruiken. Gewoon, vanwege het simplistische systeem, maar de chaos kan je opbreken en soms is geduld en verdedigen beter dan agressief aanvallen. Zeker omdat de physics even wennen zijn en je de auto echt even door moet hebben met de verscheidene trucjes die je kunt uitvoeren. Daarin verschillen de beginners van de pro’s, de beginners rammen op de bal af en proberen maar wat. Echter, als je eenmaal je kansen gaat zien en een tactiek hebt ontwikkeld, kunnen potjes alleen maar spannender worden. Je tegenstander die denkt een goal te maken terwijl jij even voorbij komt vliegen en de bal met een kurkentrekker wegstoot, dat zijn de euforische momenten. En dan doorknallen en zelf scoren, heerlijk.

Alle ballen verzamelen!

Hoe meer potjes je speelt, hoe meer spullen je vrijspeelt. Je kunt je voertuig namelijk customizen en elke wedstrijd speel je een willekeurig item vrij voor één of meerdere van je wagens. Denk aan soorten paintjobs, stickers, versieringen voor op je dak, vlaggen en de sliert van je turbo die je achter je creëert. Hoe meer je speelt, hoe unieker jouw wagen kan worden natuurlijk en je verdient er nog eens Trophies mee ook. Veel meer modi zijn er eigenlijk niet te vinden en qua mappen om op te spelen is het in dit deel wel karig. Waar je in het vorige spel op een piratenschip, op een zanderig veld, een ronde map, met doelen die een stuk naar voren geplaatst waren of op mappen speelde met hoogteverschillen, schittert deze creativiteit in Rocket League van afwezigheid. Er zijn meerdere mappen en velden met een iets andere ondergrond, een andere omgeving zoals een Stedelijk Centrum, met regen of spelend in het donker, maar daar houdt het bij op. Geen gekke, innovatieve velden waar je nog meer moeite voor moet doen om te scoren en dat is erg jammer. Die diversiteit in velden had de speelduur aanzienlijk kunnen verlengen, al denken we dat er middels DLC genoeg content en mappen naar Rocket League zullen komen.

Rocket League brengt jarenlange herinneringen naar boven door zijn voorganger op de PlayStation 3. Deze game wijzigt niet veel in zijn concept, maar is net zo verslavend door de simpelheid, de vernieuwde physics, de strakke graphics en doordat het spel erg soepel draait. Autovoetbal klinkt misschien niet heel interessant, maar gooi een aantal van je vrienden in een party of plof op de bank neer en je hebt gegarandeerd een avond plezier. De chaos, de toffe setting, het stelen van elkaars goals, de diverse modi en split screen-mogelijkheden, Rocket League zorgt voor uren gezelligheid. Zeker als je de physics en de auto’s volledig onder controle hebt, dan kun je schitterende doelpunten maken en dat geeft behoorlijk veel voldoening.

Helaas werken de servers nog niet helemaal naar behoren, maar er is straks de mogelijkheid tot online crossplay met de PlayStation 4 en pc. Ook is de creativiteit van de verschillende mappen zoek, terwijl de velden in zijn voorganger voor extra uitdaging zorgden. Waarschijnlijk krijgen we die wel door middel van DLC. Rocket League is momenteel gratis bij PlayStation Plus of 19,99 euro op de pc. Probeer hem uit, want het is een fantastische game voor tussendoor die je met vrienden ouderwets op je bank houdt.

• Simplistisch concept dat heerlijk wegspeelt
  • Voldoening door mooie goals
  • Genoeg content
  • Easy to learn
  • hard to master
  • Tot wel vier speler split screen

• Weinig diversiteit in mappen
  • Servers werken niet optimaal

8.5

1.
    soldierarjan's avatar

Dit is echt een mega leuke game die iedereen moet spelen die plus heeft.
    Heb mij zelf al meerder uren kunnen vermaken met dit en veel lol mee gehad online als het werkte.

2.
    Thijs.'s avatar

goeie review alleen kan je volgens mij alleen 1v1 2v2 en 3v3. Tevens mis ik ook de oude mappen. Verder goeie opvolger

3.
    Daniel Z's avatar

Thijs. schreef, "goeie review alleen kan je volgens mij alleen 1v1 2v2 en 3v3. Tevens mis ik ook de oude mappen. Verder goeie opvolger"

Nee, 4 vs. 4 is toch echt mogelijk 😉

En ja, die oude mappen waren fantastisch. Vandaar het minpunt van deze game, maar ik gok dat er meer velden met DLC meekomen.

4.
    fdennis's avatar

Daniel Z schreef, "

”Thijs.” schreef, "goeie review alleen kan je volgens mij alleen 1v1 2v2 en 3v3. Tevens mis ik ook de oude mappen. Verder goeie opvolger"

Nee, 4 vs. 4 is toch echt mogelijk 😉
    En ja, die oude mappen waren fantastisch. Vandaar het minpunt van deze game, maar ik gok dat er meer velden met DLC meekomen."

Ja inderdaad, die zandstorm map mis ik vooral. Zou zowiezo leuk zijn als ze mappen met klimaats veranderingen erin zouden doen.

5.

Haha al het nieuws van Rocket League komt van Daniël, denk dat hij beetje fan is 😀

Verder is het wel een leuke game.

6.
    3333/3333's avatar

Leukste multiplayer game die er is!

Alleen nog wat meer variatie in de mappen zou inderdaad leuk zijn, mis de woestijnmap.

7.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

8,5 lijkt me een eerlijke score. Echt een heel goed multiplayer spel. Het zou trouwens ook een hele goede e-sport kunnen zijn. Het wordt op twitch al heel competitief gespeeld door een heleboel mensen en daarbij is het ook gewoon leuk om naar te kijken

8.
    PSPfreaky's avatar

Ik heb het spel ook sinds gisteren. Het concept is gewoon erg simpel: probeer met je team te scoren en daardoor te winnen. Het is gewoon erg goed uitgewerkt en het speelt ook lekker. Jammer dat de servers t/m gisteren (vandaag nog niet gespeeld) regelmatig down waren. 2 vs 2 is meer als je tactisch wilt spelen, maar met 4 vs 4 krijg je meer chaos. Als extra kan je je auto pimpen, al heeft dit volgens mij geen voordelen. Het joinen en inviten van vrienden gaat lekker snel!

Gespeeld op PC.

9.
    Fiscus's avatar

Wat een grappig spel is dit. Ik zou het nooit kopen, maar nu hij gratis is ben ik er toch achter gekomen dat het een prima game is.

10.
    Moodey's avatar

Zou het anders nooit gespeeld hebben maar nu ik t heb gespeeld kom ik er achter dat t een intens geweldig spel is

11.
    PaNNa's avatar

Hmm zou hem misschien toch wel een keertje proberen, zal dit weekend eens bij een vriend moeten langs gaan denk ik 😀

12.
    Bram_M99's avatar

Wat een heerlijke game! Zo simpel maar toch zo vermakelijk en een klein beetje verslavend… En dan nog splitscreen met 4 mensen, heerlijk. En natuurlijk het grootste pluspunt bij PS4 momenteel; hij is gratis 😀

13.

Weet iemand hoeveel deze game kost? Ziet er erg leuk uit namelijk. 🙂