MotoGP 15

Motoren. Welke man houdt er niet van? Enkel bij het horen van het geluid van deze scheurmonsters bevochtigen de meeste heren zich al van genot, laat staan als ze er zelf op mogen rijden. Helaas moet je voor een fatsoenlijke motor al snel tien ruggen ophoesten en dat is voor de meesten een flinke smak geld. Gelukkig hebben we MotoGP, waarmee we voor zes tientjes de vetste motoren ter wereld onder onze benen kunnen plaatsen. Heerlijk!

Jaar in, jaar uit

MotoGP is een jaarlijkse franchise en dat betekent dat jaarlijks dezelfde vraag weer terugkeert: “is er wel genoeg vernieuwing?” Waar we voor series als FIFA en NBA die vraag doorgaans met (een twijfelend) “ja” kunnen beantwoorden, ligt dat voor MotoGP soms net wat anders. Hoewel de makers hard hun best doen om elk jaar met nieuwe dingen op de proppen te komen, wordt vaak pijnlijk duidelijk dat Milestone simpelweg niet de budgetten heeft van EA of 2K. De games zijn in de basis zeer sterk, maar vernieuwen de meeste jaren nét wat te weinig.

Helaas lijkt dat ook dit jaar weer aan de orde. Desalniettemin brengt MotoGP 15 enkele toffe veranderingen met zich mee: naast de introductie van de nieuwe 2015-coureurs (duh) bevat de game een sterk verbeterd physics-systeem voor zowel motoren als hun bestuurders. Doorgewinterde MotoGP-fans zullen dat meteen merken: het gedrag van de motoren oogt een stuk realistischer en ook de coureurs zelf lijken wat minder “videogamepersonages” en wat meer “mensen”. Helaas steken deze animaties schril af tegen de rest van de graphics. De game oogt flets, objecten nog (te) vierkant en in sommige gevallen lijkt het zelfs alsof de game een stap achteruit heeft gemaakt ten opzichte van zijn voorganger! Bovendien zit de game vol met slordigheidsfoutjes (plaatsnamen die niet kloppen, verkeerde geluiden), wat de indruk wekt dat Milestone zich er een beetje makkelijk vanaf heeft gemaakt.

Not-so-ultimate Team

Misschien wel de grootste vernieuwing in MotoGP 15 is de kersverse Beat the Time-modus. Hierin word je geplaatst op bekende circuits en krijg je een bijna onmogelijke taak: verbreek het huidige tijdsrecord met dezelfde motor als de recordbreker. De eerste keren zul je Onze-Lieve-Heer er vloekend op attenderen dat dit een onmogelijke taak is, maar in MotoGP 15 geldt: oefening baart kunst. Door je motor goed te leren kennen en elke bocht van het circuit uit je hoofd te leren, word je steeds beter. Het gevoel wanneer je dan eindelijk het record verbreekt, is onbetaalbaar.

De laatste noemenswaardige vernieuwing is de mogelijkheid om je eigen team samen te stellen. Hierbij heb je de mogelijkheid om zelf de naam, het logo en de motoren te bepalen. Na elke race ontvang je bovendien GP Credits, die je vervolgens weer kunt gebruiken om nieuwe motoren te kopen voor je team. Het is een leuke toevoeging, die tegelijkertijd wel erg karig aanvoelt als je in andere games modi als FIFA’s Ultimate Team gewend bent.

Conclusie

MotoGP 15 is absoluut geen slechte game. Sterker nog: het is een meer dan degelijke racegame die vooral voor de motorfans een waar genot is. Er zijn genoeg licenties beschikbaar, het aanbod aan motoren is divers en de mogelijkheid om de records van jouw racehelden te verbeteren, is al helemaal tof. Toch zal het fans van eerdere delen allemaal wat te bekend voorkomen. De nieuwe features zijn tof, maar niet uitgebreid en vernieuwend genoeg om opnieuw een prijskaartje van 60 euro te rechtvaardigen. Heb je MotoGP 14 al in je bezit, dan is er weinig reden om nu naar de winkels te rennen. In andere gevallen is dit spel, met name voor doorgewinterde motorfans, best het proberen waard.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Veel content
  • Beat the Time-modus

Wat is NOT

  • Weinig vernieuwing
  • Grafisch ondermaats
  • Slordigheidsfoutjes

6.8

  1.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    heb een beetje gameplay gekeken, maar de graphics zijn echt matig vin ik

  2.   
    StroopKonijn's avatar

    ziet er wel leuk uit maar niet een game die ik zou kopen denk ik