Battlefield: Hardline Fast Forward 2015

Wanneer je Battlefield zegt, is het aannemelijk om te denken aan oorlog op je beeldscherm. Vliegtuigen, tanks, jeeps en camouflagekleuren zijn vaak geziene onderwerpen in de serie, maar met Battlefield Hardline wordt hiervan afgeweken. Niet langer is het USMC tegen Rusland, want de hoofdrollen in Hardline zijn weggelegd voor de politie tegenover de criminelen. Jeeps worden politieauto’s en tanks worden verruild voor getaway cars in een gevecht wat alsnog gebaseerd is op een oorlog. Een oorlog tegen drugs, welteverstaan.

Battlefield: Hardline gaat dus anders in het genre staan dan de vorige Battlefields. Één van de redenen hiervoor is dat de ontwikkelaar van Hardline niet DICE, de gebruikelijke maker is. Visceral Games is de hoofdontwikkelaar, “ondersteund door” DICE. DICE is de ontwikkelaar die vanouds aan het roer staat bij de serie, al vanaf de eerste game in 2002, Battlefield 1942. Alleen bij Battlefield Heroes en Battlefield Play4Free is de serie uit handen geweest van DICE, dus daar heeft Visceral een flinke schoen te vullen.

Aan de andere kant is het misschien wel goed een keer een andere ontwikkelaar te hebben om een frisse wind door de serie te doen waaien. De uitgifte van Battlefield 4 werd geteisterd door spelbrekende problemen, die zo erg waren dat alle andere projecten een stap terug moesten doen tot het geregeld was. Dit leidde natuurlijk tot grote kritiek en stille ergernissen, tot EA uiteindelijk zijn excuses aanbood voor de slechte release.

Visceral Games is dus druk bezig om Hardline in maart op je beeldscherm te toveren. Ook deze ontwikkelaar is niet nieuw, uit zijn oven kwam reeds een DLC-pakket (End Game) voor Battlefield 3 en ook bijvoorbeeld de Dead Space-serie is gemaakt door Visceral Games.


De meeste spelers zullen vooral met anderen spelen in de multiplayer modi van Hardline. Op het moment van schrijven zijn dit er vier:
Heist: de overvallers moeten in deze mode een kluis kraken, om met het geld te ontsnappen. Het doel van de politie is duidelijk, laat de overvallers niet ontsnappen.
Rescue: de overvallers hebben een gijzelaar. Het is aan de politie om deze levend uit hun handen te krijgen.
Blood Money: hier hebben de overvallers ook een kluis, waar de politie geld uit moet halen. Beide teams proberen geld te stelen en wie het meeste heeft aan het einde, wint.
Hotwire: de politie rijdt achter de criminelen aan en heeft als doel ze te stoppen. Op welke manier dan ook.
Bij uitgave zullen er echter zeven modi in de game zitten. Wat er nog bij komt is niet bekend, maar tot dusver lijkt er genoeg geknald te kunnen worden om de lust naar kogels te stillen.

Battlefield-games worden vanouds gekenmerkt door een goede multiplayer, maar hoe zit dat met de singleplayer? Ook deze lijkt in orde te zijn. Natuurlijk zorgt het thema voor een nieuwe aanpak. Zo krijg je meestal meer punten als je mensen laat leven, wat in de rest van de serie zeker niet het geval was. Ook heeft Visceral Games ervoor gekozen om een open aanpak te geven aan de missies, waardoor deze op andere manieren gespeeld kunnen worden.

Voorlopige conclusie

Al met al lijkt Battlefield: Hardline een game te worden die de titel waardig kan zijn. Een voorwaarde hiervoor is wel dat het thema dat de politie tegenover overvallers zet echt goed uitgewerkt zal moeten worden. Met twee legers is dit niet per se makkelijker, maar wel vaker gedaan. Visceral Games kan ook veel gamers voor zich winnen door een soepele launch te organiseren. Dit alles en nog meer gaan we allemaal zien op 17 maart, tot die tijd is het afwachten hoe Visceral Games de mogelijkheden voor het spel benut.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Inside te weten te komen, bekijk de screenshots, check de video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    basszz91's avatar

    Een game waar ik toch wel benieuwd naar ben zal hem alleen niet vanaf de launch halen.

  2.   
    Supermanneke's avatar

    Het nieuws van de laatste tijd heeft me wel wat meer vertrouwen gegeven nadat ik de beta (na de E3) had gespeeld. Daarnaast lijken Turf War, Conquest en Team Deathmatch ook game modes te zijn. Maar ik weet niet meer waar ik dat vandaan had :p.

    Ik ben nog steeds niet zeker of ik de game op release ga halen. De urban setting lijkt me wel interresant, vind de city-maps in BF4 ook het leukst. Maar de multiplayer heeft met nog niet echt weggeblazen. De singleplayer ziet er aan de andere kant wel cooler/dieper uit dan de gemiddelde campaign voor BF.

  3.   
    nielsiebro's avatar

    Lijkt me opzich wel een coole game maar of het de volle prijs waard is weet ik nog niet

  4.   
    Sjouke Hoogland's avatar

    Lijkt me een toffe game, waarschijnlijk niet die volle €60 waard voor mij