Mortal Kombat X Fast Forward 2015

Nadat met Mortal Kombat in 2011 een reboot van de welbekende vechtgame verscheen, heeft NetherRealm vervolgens een uitstapje gemaakt naar de wereld van superhelden. In 2013 verscheen immers Injustice: Gods Among Us, waarin superhelden en schurken uit het DC-universum, zoals Batman en Superman, met elkaar op de vuist gingen. Nu zijn we weer twee jaar verder en is het wel weer eens tijd voor een nieuwe fighter uit de pijpleiding van de Amerikaanse ontwikkelaar NetherRealm.

Hoewel Injustice: Gods Among Us niet de meest kenmerkende elementen van Mortal Kombat-games bezat, de brute fatalities en immense gore, is het spel op een ander vlak wel een testcase geweest voor Mortal Kombat X. Waar het in Injustice al mogelijk was om tijdens het vechten gebruik te maken van de omgeving, wordt deze mogelijkheid nu ook geïntroduceerd in Mortal Kombat. Afhankelijk van de arena waarin je je in bevindt, heb je zo extra opties om je tegenstander pijn te doen of juist een aanval te ontwijken door bijvoorbeeld met een goede timing weg te slingeren middels een boomtak.

Variatie

Daarnaast is het roster van Mortal Kombat X uitgebreider dan ooit tevoren. Niet alleen keren oude vechters terug (zoals Kano), ook nieuwe helden maken hun opwachting. De echte reden dat je meer mogelijkheden hebt dan voorheen, is echter de introductie van variations. Iedere vechter beheerst in Mortal Kombat X drie verschillende vechtstijlen. Niet alleen kan je hierdoor de vechtstijl kiezen die tot in de puntjes bij jouw speelstijl past, het geeft je ook de optie om je aan te passen aan de sterke (of juist zwakke) punten van je tegenstander.

Een voorbeeld van deze personagetypen zijn bijvoorbeeld de variatons van Raiden, een vechtersbaas met elektriciteitskrachten. Met zijn Displacer-variatie kun je jouw opponent verrassen door te teleporteren, terwijl de Thunder God-optie meer mikt op brute kracht en je meer aanvallende combo’s laat maken met elektriciteit voor extra schade. Tot slot is er de tactische Master of Storms-variant, waarmee je vallen voor je tegenstander kunt plaatsen. Een ander voorbeeld is Scorpion, die met de Ninjutsu-variatie extra schade kan doen, maar als keerzijde wel dichter bij de opponent moet zijn om zijn aanvallen te plaatsen. Middels Hellfire krijg je de beschikking over extra combo’s die gebruikmaken van vuur en met de Inferno-variatie kan je een demon oproepen.

Voorlopige conclusie

Voor iedereen die graag vechtgames speelt en een voorliefde heeft voor brute actie en bloederig geweld lijkt Mortal Kombat X weer een uitstekende keuze te worden. Hoewel Mortal Kombat X vertrouwt op zijn roots en je middels fatalities en de x ray-view weer de meest zieke beelden op je scherm kan toveren, introduceert NetherRealm ook nieuwe elementen in Mortal Kombat. Logischerwijs is dat de mogelijkheid om de omgeving te gebruiken, wat we al kenden uit Injustice: Gods Among Us, maar ook wordt flink wat extra vrijheid geboden met de variations. Dit alles wordt uiteraard tentoongesteld op de new-gen en dat betekent maar één ding: Mortal Kombat wordt bloediger dan ooit tevoren.

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Mortal Kombat X te weten te komen, bekijk de screenshots, check de video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Wel bij deze heb ik twéé vraagjes over MKX.

    1: Zit er een normale verdediging (knop) in de game?
    Injustice God’s Among Us was ook van die studio en er was een zeer vreemde verdediging in de game gemonteerd <--- met die actie knop kon je je zelf verdedigen inplaats van het X te gebruiken.

    2: Is X het vervolg op de game Mortal Kombat uit 2011 of een prequel?
    Want het vreemde is zo dat heel veel oude Mortal Kombat vechters terug komen in dit deel met name Kung Lao & Kitana, en we weten allemaal wat er gebeurd is in de vorige Mortal Kombat game.

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Bij deze antwoorden op beide vragen. 🙂

    1. Volgens Ed Boon zal Mortal Kombat X een block button bevatten.

    2. Ed Boon over de verhaallijn van MKX:

    It’s a direct continuation, but the timespan it crosses is 25 years in length. There are periods that are directly after MK9, then there are periods that are five, ten, 15 and 20 years out. A lot of the events take place 25 years after where we see older versions of the characters, like Cassie Cage and all that. But it does jump around in time; it’s not a linear thing.

  3.   
    gamepower's avatar

    ik kijk zeker uit naar deze game en staat bij mij al in pre-order + de nieuwe controller voor MKX.

    het verhaal zou 25 jaar later zijn dan MK9, wat mijn wel wat vragen doet stellen b.v kung lao was toch dood in MK9 en 25 jaar later is hij er wel weer bij?

    ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de verhaallijn.

    laten we maar vlug april zijn, heb er zoveel zin in.

  4.   
    Bacotje's avatar

    Hoe ziet de Coop er eigenlijk uit in deze game? En zit er nou wel of geen tag-team in het spel verwerkt?