Zombies, de game-industrie lijkt er geen genoeg van te kunnen krijgen. Wat in 1996 begon met Resident Evil is inmiddels uitgegroeid tot een genre op zich. Van Left 4 Dead tot The Walking Dead, van Dead Rising tot DayZ, van Dead Nation tot de zombiemodus in Call of Duty; de zombies hebben gedurende de afgelopen jaren in het gamelandschap enorm terrein gewonnen en het lijkt er niet op dat ze dit in de komende jaren af zullen gaan staan. Integendeel; met een HD re-release van de eerste Resident Evil, nieuwe IP Dying Light en Dead Island 2 liggen er alweer een reeks titels op stapel die de honger naar vlees voorlopig niet zal weten te stillen.
Het originele Dead Island werd begin 2011 geïntroduceerd middels een prachtige emotionele aankondigingstrailer. Hoewel de CGI trailer niet bepaald aansloot met het over-the-top slachtfestijn dat we door ontwikkelaar Techland voorgeschoteld kregen en de game te kampen had met de nodige bugs, bleek met name de aanwezige co-op modus uiterst vermakelijk. Opvolger Dead Island: Riptide zette deze lijn in 2013 voort maar bood weinig nieuws, waardoor het de bijnaam “Dead Island 1.5” kreeg. Komende zomer kunnen we met de werkelijke opvolger Dead Island 2 aan de gang. Techland besloot zich op Dying Light te gaan richten, waardoor de ontwikkeling van dit vervolg bij Yager Development (bekend van Spec Ops: The Line) terecht is gekomen. Betekent een nieuwe ontwikkelaar ook een nieuwe richting voor de serie?
Weer Californië
Waar Techland in eerdere delen de naam van de serie eer aan deed, heeft Yager besloten om in Dead Island 2 het vasteland te gaan verkennen. Het heeft daarbij “sunny California” uitgekozen als strijdtoneel. Los Angeles en San Francisco komen aan bod, daar komt nog een derde gebied bij dat in de toekomst onthuld zal worden. Hoewel Californië met haar diversiteit aan landschappen en vaak mooie weer een prachtige locatie biedt, kan ik me voorstellen dat mensen die net Grand Theft Auto 5 naast zich neer hebben gelegd wel even klaar zijn met Los Angeles. Aan de andere kant praten we natuurlijk over twee totaal verschillende genres en is het natuurlijk leuk om te zien hoe een Los Angeles in gruzelementen voor de dag komt.
Ouderwets over-the-top
Betekent het breken met de eilandregel dan misschien ook een breuk met de rest van de gameplay van de serie? Wanneer we de uiterst komische E3 trailer van afgelopen jaar erbij pakken en de bevindingen van Leon Stougie tijdens de Gamescom er op naslaan, kunnen we rustig concluderen dat de ouderwetse over-the-top gameplay van weleer (gelukkig) behouden blijft. Bereid je maar weer voor op heerlijk bloedvergieten en rondvliegende ledematen, terwijl je de straten met behulp van bizar zelfgemaakt wapengerei schoonveegt.
Acht spelers!
Hoewel er in eerdere Dead Island-games van een fatsoenlijk verhaal nauwelijks sprake was, bleek de mogelijkheid om met vier spelers tegelijk over het eiland te banjeren een gouden greep van Techland. Met name deze toevoeging maakte de Dead Island-serie onder gamers namelijk uiterst populair. Ontwikkelaar Yager is dit niet ontgaan en biedt in Dead Island 2 de mogelijkheid om zelfs met acht spelers tegelijkertijd de Californische steden uit te kammen.
Hoewel de nadruk op co-op doet vermoeden dat ook in Dead Island 2 het narratief ondergeschikt zal zijn aan de eerder besproken rondvliegende ledematen, weten we over het verhaal nog te weinig om hier vaststaande conclusies aan op te hangen. De game speelt zich enkele maanden na de gebeurtenissen in Dead Island af en de Amerikaanse militairen hebben de complete staat Californië onder quarantaine gesteld nadat deze is overlopen door zombies. Dit is het verhaal in een notendop. Meer weten we nog niet.
Voorlopige Conclusie
Hoewel het aankomende Dying Light een fikse concurrent zou kunnen gaan worden, lijkt Dead Island 2 zich vanwege de nadruk op humor en over-the-top slachterijen voldoende te kunnen onderscheiden van de meer serieuze survival-horror opzet en Mirror’s Edge-achtige taferelen van eerstgenoemde titel. De grote vraag die we wel moeten stellen is of ontwikkelaar Yager in staat is om met Dead Island 2 een relatief bug-vrij product op te leveren; iets wat Techland met eerdere Dead Islands niet voor elkaar wist te krijgen. Komende zomer verwachten we het antwoord, dan verschijnt Dead Island 2 namelijk voor de PlayStation 4, Xbox One en de pc. Tot die tijd snijd ik mijn biefstuk nog maar eens aan en wachten we rustig af.
Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Dead Island 2 te weten te komen, bekijk de screenshots, check de video’s en lees al het nieuws.