Xenoblade Chronicles X Fast Forward 2015

Toffe Japanse RPG’s waren schaars op de Wii, hoewel het einde van de levenscyclus van de console dit grotendeels goedmaakte. Mede dankzij een succesvolle fancampagne onder de noemer Operation Rainfall verschenen in een relatief korte tijdspanne het uiterst sfeervolle The Last Story, het interessante Pandora’s Tower en de topper Xenoblade Chronicles. Laatstgenoemde overtuigde menigeen dankzij de sterke soundtrack, immense wereld, originele gameplay en lekkere sfeer. Een spiritueel vervolg kon dan ook niet uitblijven en ontwikkelaar Monolith Soft lijkt er alles aan te doen om te brengen wat we van een opvolger vragen.

Vrijheid, blijheid

Xenoblade Chronicles kenmerkte zich door diens grote open wereld, waarin een veelvoud aan missies de dienst uitmaakte. Wanneer je ‘groot’ zegt, is dit eigenlijk een understatement, want in Xenoblade Chronicles was er zoveel te doen, met name qua side quests, dat je door de bomen soms het bos niet meer zag. Het was echter enkel goed nieuws, want het meeste was gewoon optioneel, wat in de praktijk vooral inhield dat er altijd wel iets te doen was. Dit lijkt met X niet anders te gaan worden.

Waar we ons in Xenoblade Chronicles op de lichamen van twee gigantische titanen bevinden, is de insteek van X een tikje anders. Wanneer de Aarde door een oorlog vernietigd wordt achtergelaten, neemt de mensheid zijn toevlucht in Ark Ships om zichzelf veilig te kunnen stellen. Helaas weten slechts enkele van deze schepen te ontsnappen en worden ze achtervolgd door aliens. Een crashlanding van de Amerikaanse ark op de planeet Mira is het gevolg en hier zal dan ook een nieuw leven opgebouwd moeten worden.

En Mira lijkt de titanen van Xenoblade Chronicles te doen verbleken, want de planeet van X is meer dan vijf keer zo groot als de immense wereld van het origineel. Dit is ook wel nodig, omdat je in de game in enorme mechs de wereld kan verkennen. Ondanks het formaat heeft het ontwikkelteam van het spel toegezegd dat het navigeren door Mira een aangename ervaring is, met name dankzij de GamePad. Deze fungeert als navigatiemachine, een intergalactische TomTom, zo je wilt. Het is natuurlijk tof om met een grote mech rond te rennen en vliegen om op verkenningstochten te gaan, maar nog vetter is het natuurlijk dat je ze kunt inzetten in gevechten.

Namen achter de sfeer

Een enorme wereld is an sich al interessant, maar als deze niet weet te overtuigen maakt dit allemaal niet eens uit. De trailers van het spel lieten ons aantonen dat de omgevingen een zekere diversiteit kennen en dat met name het design en de muziek ons onder moet dompelen in de wondere wereld van Xenoblade Chronicles X. Als we naar de namen kijken achter de game, zou dit in theorie bovendien goed moeten komen. Zo werkt onder andere Takayuki Yanase, bekend van zijn werk in Metal Gear Rising, aan het design van het project en, zoals we recent berichtten, componeert Hiroyuki Sawano, de man achter de epische soundtrack van Attack on Titan, de nummers van X.

Voorlopige conclusie

Xenoblade Chronicles vormde een van de laatste hoogtepunten op de Wii en mede gezien de schaarste van RPG’s op de Wii U, is spiritueel vervolg Xenoblade Chronicles X meer dan welkom. Uiteraard is het nog even afwachten of de Wii U-titel zijn voorganger zal kunnen overtreffen, maar de eerste tekenen zijn gelukkig uiterst positief. Het lijkt erop dat we met Xenoblade Chronicles X een goede mix van actie, strategie en een diep verhaal te pakken hebben, eentje die nog eens extra lekker wordt gemaakt dankzij een heerlijk sausje sfeer. Yum!

Bekijk onze gamepagina om nog veel meer over Xenoblade Chronicles X te weten te komen, bekijk de screenshots, check de video’s en lees al het nieuws.

  1.   
    firehopper211's avatar

    Ik moet Xenoblade Chronicles nog eerst uitproberen om te zien of dit mijn soort RPG is. Zo ja, dan ben ik ALL IN met dit deel!