Gamersnet.nl

World of Warcraft: Warlords of Draenor

Het heeft wel even geduurd, maar daar is die dan. De review van World of Warcraft: Warlords of Draenor! Een MMO beoordelen kost gewoon wat extra tijd, vooral eentje die zo gigantisch groot is als WoW. Alweer tien jaar lang maken we Azeroth onveilig en binnen die tien jaar hebben we enorm veel content van Blizzard mogen doorlopen. Talloze Raids en Dungeons liggen achter ons en nu zijn we klaar voor de nieuwste uitdaging, Warlords of Draenor (WoD).

Nieuw en toch vertrouwd!

In WoD volgen we de strijd tussen de Orc Clans en de Draenei. Deze strijd vindt plaats in Draenor, wat in principe het verwoeste Outland uit de eerste Expansion Burning Crusade is. Je herbeleefd gebieden als Nagrand in een compleet andere vorm en je hebt de kans om de oude hoofdstad van de Draenei, Shattrath, weer terug te veroveren. Voor spelers van het eerste uur geeft dit een behoorlijk gevoel van nostalgie, want ze hebben jaren in deze gebieden doorgebracht. Alles voelt wel een beetje anders, maar toch vertrouwd. Ook nieuwe spelers zullen verbaasd zijn, want de ontwikkelaars hebben keihard hun best gedaan om van WoD een ervaring te maken, die spelers weer langdurend aan het Warcraft universum bindt. Naast de dertig dagen speeltijd krijg je met de koop van Warlords of Draenor ook een gratis level 90 personage en kan je direct aan de slag met het nieuwe verhaal. Op naar level 100!

Thuis is waar je kasteel staat

Nadat je door het donkere portaal in de Blasted Lands naar Draenor bent vertrokken, wordt al vrij snel duidelijk dat in het begin het verhaal op de voorgrond staat. Naast mooie high end cinematics als intro krijgen we gedurende het queesten en levellen steeds weer korte filmpjes te zien, die kwalitatief niet aan de cinematics kunnen tippen, maar die erg veel aan de spelbeleving toevoegen. Queesten gebeur zoals we dat gewend zijn en toch voelt het allemaal een tikje smoother en beter doordacht dan in de eerdere uitbreidingen. Blizzard heeft in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan en je ziet een veel toevoegingen uit de geweldige uitbreiding Mists of Pandaria terug komen in WoD.

Eén van de eerste dingen die je moet doen is je eigen Garrison oprichten, als basis in je strijd in Draenor. Je begint met een aantal kleinere gebouwen en bouwt daarna alles uit tot een gigantisch kasteel, dat als hub voor al je activiteiten dient. In de gebieden van Draenor vindt je grondstoffen, die je voor en in de gebouwen van je Garrison kan gebruiken. Zo verzamel je tijdens je avonturen bijvoorbeeld hout voor in je zaagmolen (Lumber Mill), waarvoor je weer grondstoffen terug krijgt om de verschillende gebouwen van je kasteel verder te ontwikkelen. Ieder gebouw heeft drie ontwikkelingslevels. Ook wordt het met de mijn (Lunarfall Excavation) en de tuin (Herb Garden) mogelijk voor spelers om grondstoffen van bepaalde beroepen te verkrijgen, voor welke je normaal gesproken een verzamelberoep geleerd moet hebben. Het kost wel allemaal veel tijd, maar in principe kan je alles wat je nodig hebt binnen of via je Garrison bemachtigen. En dan heb ook nog ‘Followers’, die zich bij je aansluiten. Deze kan je levellen en op missies sturen. Ook hier behaal je weer extra voordelen mee. Dit allemaal bijhouden is bijna een game op zichzelf.

Waar moet ik beginnen?

Quests doen, je Garrison uitbouwen, reputatie verzamelen, beroepen levellen, Dungeons, Scenarios, Raids en veel meer…! Je zou bijna overweldigd zijn door wat er allemaal te doen valt. Het is moeilijk voor de ontwikkelaars om een balans te vinden tussen de hardcore spelers, die binnen enkele dagen door de content rushen en daarna voor de lange termijn-doelen gaan en de casual spelers, die hier en daar een uurtje te besteden hebben aan de game. Voor casual spelers moet het helaas duidelijk zijn dat ze niet alles kunnen bereiken en ook op korte termijn niet het ‘Equip’ zullen kunnen bemachtigen, dat de topspelers hebben. Je moet een keuze maken voor de dingen in het spel, die je het leukst lijkt. Casual betekent echter niet minder ambitieus, dus dat kan frustrerend zijn. Maar zo werken MMO’s nu eenmaal. Ze zijn groot en tijdrovend. Dus is het de fout van Blizzard dat ze teveel activiteiten aanbieden in World of Warcraft? Ja en nee. De oplossing: Zet jezelf bepaalde doelen, ga daarop af en je zal enorm veel plezier hebben met WoD.

Dungeons met en zonder draken (ja, het is een Dungeons en Dragons grap)!

Raids en PVP hebben we nog niet uitgebreid kunnen testen, maar Dungeons uiteraard wel. Des te hoger je level des te meer Dungeons speel je vrij. Je kan zoals bekend naar vier andere spelers op zoek gaan via de Dungeon Browser om samen de uitdaging te trotseren, of je verkent een Dungeon met een groep vrienden. De Dungeons hebben ook in WoD weer een Heroic Mode. Deze zijn dan een stuk moeilijker, maar er is betere Loot te vinden. Handig om niet met volledige noobs in een groep te belanden zijn de Proving Grounds, een solo scenario, waar je alleen je vaardigheden moet bewijzen. Hier vallen Bronze, Silver en Gold Medals te behalen, die naast een bepaalde Gear Score (hoe goed is je uitrusting) als een soort extra drempel dienen voor de toegang tot Dungeons. Ben je bijvoorbeeld een Tank en wil je een van de Hero-Dungeons als Tank binnen, dan moet je eerst een Silver Medal tijdens de Tank uitdaging in de Proving Grounds hebben verdient. Dit voorkomt in de praktijk veel gezeik en je bent ervan verzekerd dat je Tanks kunnen tanken, je Healers kunnen healen en de Damage Dealers ook voor de nodige schade kunnen zorgen.

Conclusie

Het is een feit dat Blizzard met Warlords of Draenor opnieuw een fantastische uitbreiding voor het nog steeds ontzettend populaire World of Warcraft aflevert. De combinatie van oud en bekend met interessante content en frisse ideeën zal niet alleen de fans, maar ook nieuwe spelers aanspreken. Het verhaal is heel spannend en wordt op een toegankelijke manier gepresenteerd. Zeker, de launch verliep alles behalve soepel en spelers moesten uren wachten tot ze konden inloggen, maar dat was binnen enkele dagen verholpen en Blizzard geeft gewoon 5 dagen extra speeltijd ter compensatie. Gezeur dat de graphics niet meer van deze tijd zijn is misschien gedeeltelijk waar, maar voor de spelbeleving volledig irrelevant. Een spel dat 10 jaar oud is, zoveel content biedt en waar de gameplay in PVE en PVP als een huis staat, moet het niet hebben van zijn mooie uiterlijk. Overigens hebben ze hun best gedaan om het allemaal wat op te poetsen en dat is zeker wel te zien. WoD sluit naadloos bij het sterke Mists of Pandaria aan, en spelers zullen in Draenor ongetwijfeld vele maanden plezier beleven!