Review: Minecraft: PlayStation 4 Edition

Minecraft is immens populair en om die reden is het eigenlijk vreemd dat we zo lang hebben moeten wachten op de PlayStation-edities. Natuurlijk, Minecraft is als een pc-project begonnen, maar het succes overdragen naar de consoles is geen slecht idee. En zie hier: na lang wachten is hier de Minecraft PlayStation 4 Edition.

Upgraden

Eigenlijk kun je de Minecraft: PlayStation 4 Edition vergelijken met de Xbox One Edition, want in principe zijn ze identiek. Ze zijn allebei een consoleversie en allebei ideaal om languit op de bank te gaan liggen en blokjes te hakken, bouwen en te laten exploderen. Hoewel de pc-versie nog steeds superieur lijkt, is de versie voor de PlayStation 4 zeker een grote stap richting zijn grote broer. Er zaten natuurlijk haken en ogen aan de PlayStation 3 Edition, want de werelden waren veel kleiner en updates duurden langer, maar dat is verleden tijd. Natuurlijk, de werelden zijn nog steeds niet oneindig, maar wel 36 keer groter dan Minecraft op de last-gen. Ik ben rond gaan lopen, ik heb veel verkend en inderdaad, de game oogt op de PlayStation 4 stukken groter. Ook loopt de editie bij qua updates en bevat deze net als de Xbox One Edition de dimensie ‘The End’.

Een grote verbetering dus en zo speelt het ook. Het is te begrijpen dat sommige mensen Minecraft liever met muis en toetsenbord spelen, al zijn de controls van de DualShock 4 verfijnd en er is vrij goed over nagedacht. De opties zijn toegankelijk en na wat tutorials bouw je al snel je eerste creatie en vlieg je rond om het te aanschouwen. Daarnaast is de consoleversie fijn vanwege de splitscreen-modus. Je kunt namelijk met maximaal vier man bij jou thuis bouwen en knutselen, of met acht man de online multiplayer doorlopen. Echter, zoals Tom het ook al in zijn Xbox One-review schreef, de verbeterde versies van Minecraft op de consoles doen vrij weinig nieuws. Een extraatje haalt wellicht meer mensen over om de game te halen, maar alle edities lijken identiek. Ook word je nog steeds in het diepe gegooid en geven de menu’s te weinig informatie over hoe je aan bepaalde materialen komt, wat iets überhaupt is en waar je het eventueel kunt vinden. Helaas nog net te ontoegankelijk dus.

Kopen voor een prikkie

De basis van Minecraft blijft hetzelfde. Overstappen naar de PlayStation 4 Edition is echter wel erg aantrekkelijk, want als je de PlayStation 3-versie al hebt, kan dat heel goedkoop. Voor 3,99 euro kun je Minecraft voor de new-gen aanschaffen en je kunt feilloos al je gecreëerde werelden meenemen van de PlayStation 3 Edition. Je gaat gewoon verder waar je gebleven bent en je bouwt verder en grootser uit dan voorheen. Bovendien kun je voor kleine bedragen Texture Packs kopen om de wereld van Minecraft een ander tintje te geven en het thema bijvoorbeeld te veranderen naar de Middeleeuwen. De mash-ups die je bij de Xbox One Edition kunt kopen, zullen vast in de nabije toekomst ook te koop zijn voor de PlayStation 4 Edition.

Sfeervol genieten

Nog een aantrekkelijk gegeven is dat deze versie soepeler loopt dan zijn jongere Sony-broertje. De laadtijden zijn aanzienlijk korter, de game ziet er grafisch scherper uit en draait technisch beter. Zo merk je niets als Minecraft jouw wereld tussendoor automatisch opslaat en is de framerate uitermate stabiel. Dit maakt de new-gen versie van het spel net dat beetje beter speelbaar en daar doet de soundtrack een schepje bovenop. Eens in de zoveel tijd verschijnt er een update en wordt de muziek aangevuld met nieuwe pianodeuntjes, zweverige elementen en rustgevende geluiden. Het geeft een gevoel van vrijheid, grootse mogelijkheden en ontspanning als je een bouwsel aan het scheppen bent, of in de diepste krochten van het Minecraft-universum op zoek bent naar dat unieke edele metaal.

Nee, Minecraft doet voorlopig niets nieuws als het gaat om het uitbrengen van een nieuwe editie. Dit is best jammer voor gamers die Minecraft al eens aangeraakt hebben of veelvuldig spelen. Deze PlayStation 4-editie voegt dan ook niet heel veel toe, maar de grotere werelden, fijne controls en rustgevende muziek zorgen er wel voor dat je de tijd vergeet en in je luie stoel of op je bank uren weg kunt zinken terwijl je de mooiste dingen aan het bouwen bent. Af en toe geen doel hebben kan fantastisch zijn en voor de creatievelingen is Minecraft nog steeds één van de meest ideale bouwmachines. Tel daarbij op dat het een goed draaiende port is die voor een klein prijsje te upgraden is van de PlayStation 3- naar de PlayStation 4-editie en die compleet met DLC geleverd wordt en je weet dat we hier met een volwaardig product te maken hebben. Het enige minpunt is nog steeds de ontoegankelijkheid van het craften, waar je naar mijns inziens te weinig informatie over krijgt. Buiten dat is dit een strakke port die je lekker lui met een controller kunt doorploegen.

• Uitstekende port
  • Minimale laadtijden en soepele framerate
  • Splitscreen-mogelijkheden