Review: Driveclub

DriveClub is één van de vier grote racegames dit najaar en omdat de nieuwe generatie consoles exploderen van de sociale elementen, kunnen Sony Computer Entertainment en Evolution Studios niet achterblijven. Om die reden ontvingen wij bij GamersNET drie kopieën van DriveClub en werden we aangespoord een eigen club op te richten. Zo geschiedde, Club GamersNET is ontstaan en Leon S., Caron P. en Daniël de Z. zetten de helmen op om een gedenkwaardige club te worden. Zij vertellen je het verhaal van DriveClub.

De heren schrijven deze review met zijn drieën, dus is de aanpak anders dan normaal. Je kunt hieronder vijf stellingen lezen en bij elke stelling vertellen twee van de drie coureurs hoe zij dit element van DriveClub beleven. De stellingen gaan over het racen, het puntensysteem, de singleplayer, de multiplayer/clubs en de graphics. Hierin wordt het aspect verwerkt of het goed is geweest voor DriveClub om een klein jaar later te verschijnen dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Stelling #1:

De recente geluiden over het racen in DriveClub zijn positief. Heeft het kleine jaar uitstel van de game echt zoveel geholpen?
Daniël: DriveClub is mij niet onbekend. Ik zat immers een jaar geleden nog bij Sony om de game te proeven en toen voelde het spel inderdaad niet af. Het racen is sindsdien sterk vooruit gegaan, want de mix tussen Gran Turismo en Need for Speed – die ik zie – voelt fantastisch. Enerzijds het gevoel van snelheid en zieke inhaalmanoeuvres, anderzijds het tactische bochtenwerk met hier en daar een drift. DriveClub gaat absoluut niet volledig arcade en die combinatie zorgt ervoor dat je niet lomp grindend tegen de vangrails door de bochten vliegt. Nee, deze racegame vergt bekwaamheid die je in de loop van de offline Tour meer en meer tot je opneemt en strakkere tijden neer gaat zetten. Toegegeven, DriveClub is wennen, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik lang niet zo lekker heb geracet dan met deze game.

Leon: In hoeverre dit te maken heeft met het uitstel kan ik niet beoordelen, maar DriveClub racet in ieder geval ontzettend lekker weg. De mix tussen arcade en simulatieracen voelt heel goed aan en naar mate je snellere auto’s vrij speelt wordt het steeds lastiger om schadevrij te blijven rijden. Iedere categorie wagens gaat weer iets sneller dan zijn voorgangers en het wordt steeds lastiger om deze auto’s te bedwingen. De game bevat ook niet talloze hulpmiddelen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet, enkel de keuze tussen handmatig of automatisch schakelen is aanwezig. Geen weergave van de perfecte lijn, een enkele face-off uitgezonderd, of andere assists dus. Evolution Studios biedt spelers echter op een heel andere, subtiele en aangename manier een steuntje in de rug. Bij de meeste parcours zijn bochten namelijk voorzien van vlaggen, die aanduiden hoe lastig de bocht is. Een groene bocht stelt nauwelijks wat voor, terwijl je bij gele vlaggen al het gas los zal moeten laten en voorzichtig moet afremmen. Tot slot zijn rode vlaggen het teken om flink op het rempedaal te gaan staan, want anders beland je onherroepelijk in de vangrail of grindbak.

Stelling #2:

DriveClub bevat een puntensysteem, maar hoe zit dit in elkaar en werkt het?
Leon: Het puntensysteem van DriveClub dient een tweetal belangen. Allereerst is het een incentive om de game te blijven spelen, naar mate je meer punten verdiend speel je immers nieuwe, toffe auto’s vrij. Anderzijds zorgt het ervoor dat je tijdens races op een nette, degelijke wijzen wilt rijden. Tijdens de races wil je immers zoveel mogelijk punten verdienen voor die nieuwe auto’s en dit gaat het snelste als je netjes rijdt. Snijd je een bocht af of beuk je tegen andere auto’s? Dan word je gestraft met een aftrek in punten, en als je het al te bont maakt zelfs met een tijdelijke verplichte verlaging in de snelheid, en vanzelfsprekend probeer je dit dus zoveel mogelijk te voorkomen, aan dit mechanisme mag echter gesleuteld worden want soms word je wat al te streng bestraft. Leuk is ook dat je punten kunt verdienen met ‘face-offs’, per track kom je zo’n face-off een paar keer tegen en hierin strijd je tegen de prestatie van andere menselijke spelers. Zo word je uitgedaagd om in een bepaald stuk de hoogste gemiddelde snelheid of de meeste driftpunten te halen of de bochten zo goed mogelijk aan te snijden.

Caron: Er zijn op vele manieren punten te verdienen bij DriveClub. Een bepaald traject op hoge snelheid, een goede drift, een puike bocht, een goede passeermanoeuvre, werkelijk alles kan jou extra punten bezorgen. De verliespunten kunnen echter wel een bron van frustratie zijn, want deze komen nogal eens onterecht tot stand. Het zal meer dan eens voorkomen dat een tegenstander jou van de baan afwerkt en dat jij met een beetje pech ook nog eens minpunten voor een bocht of het inrijden op andere wagens krijgt. En dat is niet het enige, want het inrijden op andere wagens en onrechtmatig bochtenwerk hebben ook nog eens een snelheidslimiet van een paar seconden tot gevolg en dat kan je je goede eindklassering kosten. Nu heb ik niets tegen een straf, maar wanneer ik er zelf niets aan kan doen, wordt het vervelend. Hopelijk pakt Evolution dit nog aan middels een patch of iets dergelijks.

Stelling #3:

Is de singleplayer modus het waard?
Daniël: De game kent een singleplayer Tour die erg uitgebreid is. Voorafgaand aan elk groot evenement dat drie races kent, zijn er verschillende kleinere races te voltooien. Bij elke race krijg je een categorie voertuigen voorgeschoteld en soms heb je bepaalde auto’s nog niet vrijgespeeld. Er zijn tracks waarbij je drie ronden moet rijden, maar er zijn ook drift challenges, time challenges en tracks die uit één stuk bestaan. Door doelen te behalen en de race in de top drie te eindigen, verdien je sterren. Met deze sterren speel je nieuwe evenementen vrij. In het begin lijkt de Tour gemakkelijk, maar bij de tweede categorie auto’s wordt het je al lastig gemaakt. Ik vind de singleplayer modus erg tof, omdat ze gevarieerd zijn qua doelen, maar ook qua tracks, wagens en challenges. Je zult hier flink wat uren zoet mee kunnen zijn.

Caron: Hoewel Evolution vooral inzet op de ‘unieke’ multiplayer, is er ook wel degelijk genoeg te genieten in de singleplayer-modus. Je kunt enkele races rijden, maar ook de toernooi-modus oppakken. Binnen deze toernooi-modus zitten verschillende races die onderverdeeld zijn in aparte moeilijkheidsgraden. Op deze wijze maak je kennis met de verschillende wagenklassen (van eenvoudige Volkswagen Golfjes tot verwoestende Ferrari’s) en kun je, naast het behalen van een sloot vol prestaties, ook een batterij aan wagens vrijspelen die je bijvoorbeeld weer in de multiplayer kunt gebruiken.

Een enkel nadeel dat ik heb ondervonden is dat je soms nog zo foutloos kunt rijden, maar dat je door toedoen van de AI-tegenstanders toch weer opnieuw kunt beginnen. Zo is er de eerder besproken, soms onterechte, straf waarbij je een paar seconden met belabberde snelheid je weg moet vervolgen en je met een beetje pech van de nummer één naar de nummer laatst afzakt. Tel daarbij op dat de AI tijdens iedere race te allen tijde in je nek blijft hijgen wanneer je aan kop ligt, hoe goed je ook rijdt, en je komt tot de conclusie dat het rijden tegen de computer soms wel een frustrerende ervaring kan zijn. Gelukkig heb je dan ook nog de time trials, waarin je de schuld van je eigen falen niet meer bij de computer kan zoeken. Er zijn bovendien meer dan 200 prestaties te behalen (gemiddeld twee per race) en meer dan voldoende tracks, waarvan sommigen echt pittig zijn, dus ook de singleplayer bevat meer dan voldoende content om je van de straat te houden.

Stelling #4:

DriveClub bevat een uitgebreide multiplayer en je wordt aangemoedigd een club te starten. Leg uit hoe dit in elkaar steekt.
Daniël: Je kunt ervoor kiezen om DriveClub in je eentje te spelen, ook online. Omdat wij drie schijfjes kregen, moesten we natuurlijk wel een GamersNET Club oprichten. Er kunnen maximaal zes man in een club, wat mij voldoende lijkt. Alle roem die jij namelijk in de singleplayer Tour of in online races verdient, gaat ook naar de club. Dit betekent dat iedereen binnen een club meehelpt te levelen en je dus samen auto’s, paintings en andere content vrij speelt. Echter, in de eerste uitdagingen die wij online speelden, reden wij direct met de Super- en Hyper-categorieën (de twee snelste categorieën, red.). Erg jammer, omdat we offline nog bezig waren in een simpele Volkswagen Golf. Het snelheidsverschil is dan zo groot dat je die snelle bakken nog niet onder controle hebt. Als je bovendien online racet met wagens die je nog niet hebt vrijgespeeld, krijg je geen roem en rij je dus in principe voor niets. Het is nog onduidelijk of er ook multiplayer uitdagingen komen met lagere categorieën auto’s. Met je club online racen is wel echt een genot. Je probeert met zijn allen de rest af te troeven en zo hoog mogelijk te eindigen om lekker veel roem te verdienen. Het is natuurlijk geweldig om andere clubs uit te dagen en te verslaan.

Caron: Het idee om een sociaal element aan een racegame toe te voegen is geheel van deze tijd, maar om dit als uniek te presenteren, gaat wat ver. Daarnaast is het leuk om met een paar vrienden een posse op te richten, maar in het begin voelt het best ontoegankelijk en onwennig. Het is ook niet handig om direct de multiplayer in te duiken, zolang je nog geen bolides hebt vrijgespeeld, want de leenwagens die je in het begin krijgt spelen lang niet zo lekker als de wagens die je later ter beschikking hebt. Het samen bevechten van uitdagingen van andere clubs is leuk, maar ik blijf tot nu toe toch het gevoel houden dat ik individueel bezig ben, ondanks het feit dat je samen punten voor je club verdient. Gezien het feit dat Evolution juist op de clubervaring inzet, maakt dit voor mij toch een minpunt. Ik moet daarbij wel erkennen dat ik voornamelijk bezig ben geweest met de singleplayer en dat het clubgevoel nog kan komen.

Stelling #5:

De wereld van DriveClub is uitgestrekt, maar hoe pakt de game visueel uit?
Caron: Waar racegames op de vorige generatie consoles detail boden, maar de beperkte kracht van de apparaten probeerden te verbloemen door de omgeving buiten de weg zoveel mogelijk dicht te zetten met muren of bomen, laat DriveClub zien dat dit foefje op de PlayStation 4 niet meer nodig is. De vergezichten die soms worden getoond zijn zacht gezegd indrukwekkend te noemen en creëren echt dat gevoel dat je in een enorme omgeving aan het rijden bent. Ook de wagens zien er zeer gedetailleerd uit. Met name wanneer het licht weerkaatst op de carrosserie is te zien dat de huidige generatie consoles toch echt wat meer in hun mars hebben. Ook binnen in de auto is het detail duidelijk zichtbaar, van het stuur tot het dashboardkastje aan toe is alles prachtig afgewerkt. Ook het weer doet meer dan ooit een duit in het zakje, met name wanneer je bijvoorbeeld tegen een ondergaande zon inrijdt en daardoor met moeite de weg voor je kunt zien. Ondanks de beschreven pracht en praal, word ik grafisch nog niet totaal van mijn stoel geblazen. Misschien is dit reëel, misschien stel ik hoge eisen, maar ik heb het gevoel dat het allemaal nog wat mooier had gekund.

Leon: De omgevingen die DriveClub biedt met hun diversiteit zijn ronduit indrukwekkend te noemen. De ene keer race je in de sneeuw van Noorwegen, terwijl je vervolgens de dorre woestenij van Chili of de beboste gebieden in Canada opzoekt. Hoewel de game er sowieso prima uitziet, valt vooral op met hoeveel oog voor detail de game is gemaakt. Niet alleen de wagens zijn gedetailleerd, dit geldt ook voor de omgeving. Of het nu de opwaaiende wolken stof zijn als er auto’s met een noodgang langs racen, het sprinklersysteem bij een theeplantage in India dat op gezette tijden sproeit of de voorbij fladderende vogels zijn (en zo kan ik nog wel even doorgaan); het is ontzettend sfeervol. Ook de zonsopgang en -ondergang, die in de diverse landen op verschillende tijden van de dag plaatsvinden, weten indruk te maken. Het spreekt voor zich dat ik dan ook niet kan wachten tot Evolution Studios de gratis update zal lanceren waarin dynamisch weer wordt toegevoegd aan de game, zodat je verzeild kan raken in hevige sneeuwstormen of regenbuien je het zicht belemmeren.

Ruim een jaar geleden stelde DriveClub ons tijdens een Gamescom-presentatie nog behoorlijk teleur, maar inmiddels heeft de game dankzij een flink uitstel heel wat extra ontwikkeltijd ontvangen en dat is duidelijk te merken. De game biedt een mix tussen arcade en simulatieracen en dit pakt uitstekend uit. DriveClub hanteert dat heerlijke ‘easy to pick up, hard to master’-principe, waardoor je constant wordt aangespoord om tijden verder aan te scherpen en dit is ook zeker nodig in de Tour die op een natuurlijke wijze steeds lastiger wordt. Toch is DriveClub niet perfect, want zo voelt het puntensysteem bij vlagen oneerlijk en heb je als beginnend racer weinig te zoeken in de multiplayer, die overduidelijk gericht is op de spelers die al heel wat vlieguren in de singleplayer hebben zitten. Voor PlayStation Plus-abonnees is er hoe dan ook nauwelijks een excuus te vinden om de gratis PlayStation Plus-editie van DriveClub, die tien auto’s en elf races in India bevat, niet vanaf woensdag 8 oktober aan de tand te voelen. Zo kan je zelf de bulderende race-ervaring die DriveClub levert ervaren.

• Racet heel lekker weg
  • Puntensysteem pakt goed uit...
  • Zeer diverse tracks vol met detail
  • Clubs zijn een leuke toevoeging
  • Dikke soundtrack

• Multiplayer is in het begin ontoegankelijk
  • ...maar is soms oneerlijk

8.5

1.
    3333/3333's avatar

Afgaand op die trailers zegt mijn gevoel dat deze game op 30 fps draait? Dat zou wel een minpunt zijn. Maar het is een leuke arcaderacer geworden zo te zien, ben erg benieuwd naar de stream vrijdag om te zien hoe jullie de game spelen.

2.
    Daniel Z's avatar

Erik Rommel schreef, "Afgaand op die trailers zegt mijn gevoel dat deze game op 30 fps draait? Dat zou wel een minpunt zijn. Maar het is een leuke arcaderacer geworden zo te zien, ben erg benieuwd naar de stream vrijdag om te zien hoe jullie de game spelen."

DriveClub draait op 30fps inderdaad, maar daar merk je niets van. De game loopt ontzettend soepel. En het spel is niet volledig arcade, zoals je vast al hebt kunnen lezen.

3.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

30fps? Dit vind ik een hele slechte zet van Bungie..

4.
    PlaystationNation's avatar

IK ga eerst de gratis playstation plus versie uit testen en dan koop ik hem misschien 🙂

5.
    FireBallz's avatar

totaal andere minpunten dan bij XGN, interessant. hier is het beter op gebaseerd trouwens, bij XGN kreeg ie een 8.5 met 1 minpunt, met voor mijn gevoel hier een 8.5 met 3 minpunten. Verder een leuke review!

6.
    Alias's avatar

JaChKa1802″][quote=”Erik Rommel schreef, "*verwijder deze post aub*"