Frozen Synapse Prime

Voor pc-gamers is Frozen Synapse geen onbekende titel; in mei 2011 verscheen de strategische indiegame immers al voor de pc. Inmiddels is het ruim drie jaar later en heeft Frozen Synapse Prime na een ontwikkelingstijd van circa twee jaar zijn opwachting op de PlayStation Vita gemaakt. Het moge duidelijk zijn: ontwikkelaar Double Eleven heeft de tijd genomen om de game van Mode 7 van een goede Vita-port te voorzien.

Simpele port?

Met de bewoording ‘Vita-port’ doe je Frozen Synapse Prime en ontwikkelaar Double Eleven echter tekort, wat het wordt binnen de kortste keren duidelijk dat de studio kosten noch moeite gespaard heeft om een gedegen Vita-versie van Frozen Synapse neer te zetten. Waar de pc-versie van de game bijvoorbeeld nog over een zeer abstracte grafische stijl beschikte, heeft men nu een wat realistischer en overzichtelijker stijl aan de game gegeven, wat direct een stuk aangenamer oogt.

Ook op het gebied van de besturing voelt het alsof Frozen Synapse Prime simpelweg op de PlayStation Vita thuishoort. Hoewel de vele tactische opties in het begin even wennen zijn, gold dit ook bij de pc-versie van de game. Het gebruik van de knoppen of het touchscreen (of natuurlijk een combinatie) werkt op de Vita echter intuïtief en voor je het weet tover je met het grootste gemak tactische meesterplannen op het scherm.


Het moge dus duidelijk zijn dat men de tijd heeft genomen voor deze Vita-port, maar wat is Frozen Synapse nu eigenlijk? De game laat zich lastig in een hokje duwen, want het is een strategiegame met zowel turn based- als real time-aspecten. Een speelsessie bestaat meestal uit tien of vijftien beurten. In iedere beurt geef je jouw eenheden orders, die ze vervolgens uitvoeren nadat je de beurt beëindigd hebt. Tegelijkertijd volgen ook de eenheden van jouw tegenstander hun orders en hier dien je dus tijdens het plannen van jouw beurt rekening mee te houden. Vooruitdenken is daarom een must. Na het afronden van een beurt, volgt een simulatie van vijf seconden waarin je soldaten jouw bevelen volgen, waarna je de volgende ronde start.

Naarmate je verder vordert in de zeer uitgebreide singleplayer, krijg je de controle over steeds meer verschillende eenheden. Aan het begin van de meer dan veertig missies start je enkel met wat standaardtroepen. Op den duur krijg je echter ook de beschikking over eenheden met shotguns, snipers, granaten en rocketlaunchers. Iedere eenheid heeft zijn eigen specialiteit en deze dien je zeker te benutten in de latere missies, want die zijn behoorlijk pittig. Zo kan je met een rocketlauncher muren slopen, zijn snipers van afstand met een enkel schot dodelijk en kan je granaten om een hoekje gooien. Uiteindelijk krijg je zelfs nog de controle over twee zeer krachtige eenheden; de devastator en commando. Dit zijn simpelweg krachtigere varianten van de shotgun- en rocketlauncher-eenheid.

Prijzig?

Met een prijs van 17,99 euro lijkt Frozen Synapse Prime wellicht wat aan de prijzige kant voor een indiegame. Niets is echter minder waar, want de Vita-game zit boordevol content. Naast een uitgebreide singleplayermodus met tientallen missies, heb je ook nog een skirmish-modus. Hierin kan je direct een potje tegen de AI spelen in een random gegenereerde map of kan je zelf tot in details instellen hoe je jouw potje wilt spelen.

Mocht je ook daarop uitgekeken zijn, is er ook nog de multiplayer-modus en ook op dit front weet Frozen Synapse Prime te schitteren. De asynchrone aard van de game leent zich immers perfect voor het gamen op een handheld. Te allen tijden kan je even snel een beurt spelen, waarna je de game weer weglegt. Je tegenstander hoeft immers niet eens tegelijkertijd online te zijn en dus kan je de multiplayer ongelofelijk makkelijk voor een paar minuten oppakken.

Tactisch steekspel

Meer nog dan de singleplayer voelt het online gedeelte van Frozen Synapse Prime aan als een psychologisch duel. Terwijl jij jouw eenheden bevelen geeft, moet je immers constant rekening houden met de mogelijke bewegingen die jouw tegenstander zal gaan doen. Te voor de hand liggende zetten worden vaak afgestraft en als je niet uitkijkt trap je in een zorgvuldig voorbereide val van de tegenstander. Reverse psychology speelt een grote rol en Prime doet dikwijls denken aan een inventief schaakspel. Vol spanning wacht je dan ook het berichtje af dat de tegenstander zijn zetten geplaatst heeft en een nervositeit maakt zich van je meester als je de volgende rond af laat spelen. Heb je de juiste zetten gemaakt, of ben je erin getuind?

De multiplayer bevat diverse modi, naast een simpele deathmatch heb je bijvoorbeeld ook een speltype waarin je gijzelaars moet bevrijden of juist gevangen moet zien te houden. Ook is er een modus waarin je een bepaald gebied moet veroveren of verdedigen. Bij het starten van een nieuw potje kan je evenals bij de skirmish-modus tot in detail instellen hoe het speelveld eruitziet en over welke eenheden jij en je tegenstander beschikken. Helaas heb je hierdoor af en toe ook wat flauwe figuren die zichzelf wel heel veel voordeel geven bij het spelen van een online potje, waardoor de lol er bij die matches snel vanaf is. Gelukkig kiest het leeuwendeel van de spelers er wel voor om een evenwichtige startopstelling neer te zetten.

Conclusie

Spelers van de pc-versie van Frozen Synapse weten al dat we met een ontzettend goede strategietitel te maken hebben. Het fundament van de game staat als een huis en voor deze Vita-versie heeft ontwikkelaar Double Eleven alles uit de kast gehaald om nog meer kwaliteit te bieden. Dit resulteert in een game die barst van de content, grafisch verbeterd is, een intuïtieve besturing kent en ideaal is om met regelmaat even kort op te pakken. Liefhebbers van tactische spellen die niet vies zijn van slim vooruitdenken en je tegenstander om de tuin leiden, doen er dan ook goed aan om Frozen Synapse Prime aan te schaffen. want Prime is een strategiegame van formaat.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Tactisch en psychologisch meesterspel
  • Boordevol content
  • Multiplayer past perfect op Vita
  • Grafische upgrade

Wat is NOT

  • Verhaal weet niet te interesseren
  • Online niet altijd gebalanceerd

8.9

  1.   
    WoKingNL's avatar

    Terwijl jij jouw eenheden beleven geeft, moet je immers constant rekening houden met de mogelijke bewegingen die jouw tegenstander zal gaan doen.

    Spellingsfoutje 😉
    Prima review, de game was op de PC al erg cool maar niet helemaal mij ding. Goed dat deze ook voor de vita uitkomt!

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Tja, als het op de pc niet echt je ding was, dan zal dat met deze Vita-versie ook niet veranderen. De game heeft ook best wel een redelijke leercurve met de diverse orders die je jouw units kan geven. Kost best wat tijd om in te komen. Was mij bij de pc-versie nooit echt helemaal gelukt, maar nu op de Vita zeker wel. 🙂

    WoKingNL schreef, "Spellingsfoutje ;)"

    Opgelost, bedankt voor de heads up. 🙂

  3.   
    Daan's avatar

    WoKingNL schreef, "

    …"

    Spellingsfoutje 😉

    Spelfout of typefout jongeman! 😛