Ryse: Son of Rome PC

Ryse: Son of Rome is nou een titel waar ik uiteraard van heb gehoord, maar niet exact weet waar de game over gaat. Vorig jaar verscheen de game exclusief voor de Xbox One en over anderhalve week is de game te koop voor pc. Ik heb het voorrecht gekregen om de game alvast te checken en een mening te vormen. De game speelt zich af in de tijd van de oude Romeinen en deze setting spreekt mij erg aan. Ik ben benieuwd of de game lekker wegspeelt, want games in een Romeins jasje zijn toch enig?!

Zoals ik in de inleiding al zei, verscheen de game eerder al exclusief voor de Xbox One. Tom heeft vorig jaar de game al van een mooie review voorzien en ik zal in deze preview dan ook enkel in gaan op de verschillen tussen beide versies.

Grafisch sterk, té sterk

Dat Ryse: Son of Rome er op de Xbox One al fantastisch uitziet mag geen verrassing zijn, maar de pc-versie doet daar nog een schepje bovenop. Wat ziet de game er grafisch bruut uit! Helaas zo bruut dat mijn grafische kaart het geweld soms niet bij kon benen. Met een AMD Radeon 280X aan boord kan ik bijvoorbeeld Battlefield prima op high spelen met een stabiele 60FPS, maar Ryse: Son of Rome eist zoveel van mijn videokaart dat ik de eigenschappen zelfs terug moest schroeven naar low. Tijdens het kijken naar de immense gebouwen en de gevechten tussen de grote groepen vijanden zakt mijn FPS naar een drastisch lage 25 FPS. Jammer!

Saaie combat

Het gevechtssysteem is sinds de Xbox One-versie nauwelijks of zelfs niet veranderd. Het systeem heb je na letterlijk 2 minuten al onder de knie. Eigenlijk best jammer als je ziet hoeveel moeite Crytek in het grafische gedeelte heeft gestoken. Zo heb je een toets om te steken met je zwaard, een toets om een aanval van de tegenstander te blokkeren, een toets om weg te rollen uit een gevecht en een toets om een flinke beuk aan je vijand uit te delen met je schild. Het gevechtssysteem wordt nauwelijks uitgebreid naarmate je verder komt in de game, maar je mist dit eigenlijk niet. Ieder gevecht begint en eindigt met hetzelfde ritueel: hak je tegenstander in stukjes, blokkeer zijn aanvallen en maak de dodelijke steek. Simpelweg langs tegenstanders sluipen is dan ook totaal geen optie.

Bovendien is het vaste camerastandpunt boven je karakter redelijk storend. De camera blijft tijdens een gevecht met de tegenstander irritant boven dat gevecht hangen. Aanvallen van andere tegenstanders zie je vaak dus erg laat aankomen. Vooral in erg kleine gangetjes en ruimtes is dit een storende factor. Hier had wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden. Aangezien bijna de volledige game draait om het doden van groepjes vijanden, wordt het slashen van tegenstanders op den duur saai.

Voorlopige conclusie

Ik verwacht dat er aan mijn kritische mening niet veel veranderd als de game op 10 oktober verschijnt. Om het gevechtssysteem aan te pakken, moet bijna een volledig nieuwe game ontwikkeld worden. De setting in de Romeinse tijd is enorm vet en grafisch is de game echt een topper. Wil je van al dit grafische geweld puur willen genieten, dan moet je een beest van een videokaart aanschaffen. Voor een port van de Xbox One naar pc, had Crytek wel iets beter zijn best mogen doen. Wellicht dat de volledige game daar volgende week verandering in brengt.

  1.   
    gatemaster64's avatar

    we hebben zo ook niet veel aan die xbox one geporte games als ze voor geen meter draaien.
    dead rising 3 is ook al slecht geoptimaliseerd! 🙁

  2.   
    3333/3333's avatar

    Helaas zo bruut dat mijn grafische kaart het geweld soms niet bij kon benen. Met een AMD Radeon 280X aan boord kan ik bijvoorbeeld Battlefield prima op high spelen met een stabiele 60FPS, maar Ryse: Son of Rome eist zoveel van mijn videokaart dat ik de eigenschappen zelfs terug moest schroeven naar low.

    Ligt dat echt aan de graphics? Wat gatemaster64 zegt, het klinkt inderdaad eerder als weer een zeer slechte Xbox One port. Net als Dead Rising 3.

  3.   
    sksk55's avatar

    combat heb je naar 2 minuten onder de knie, dat heb je ik bij elk spel

  4.   
    Cooky-NL's avatar

    Erik Rommel schreef, "

    Helaas zo bruut dat mijn grafische kaart het geweld soms niet bij kon benen. Met een AMD Radeon 280X aan boord kan ik bijvoorbeeld Battlefield prima op high spelen met een stabiele 60FPS, maar Ryse: Son of Rome eist zoveel van mijn videokaart dat ik de eigenschappen zelfs terug moest schroeven naar low."

    Ligt dat echt aan de graphics? Wat gatemaster64 zegt, het klinkt inderdaad eerder als weer een zeer slechte Xbox One port. Net als Dead Rising 3.

    Daar lijkt het sterk op ja. Ik kan mij ook niet voorstellen dat deze game mooier is dan Battlefield 4… Helaas niet heel goed kunnen zien door de lage eigenschappen waarmee ik speelde, zo zonde!