Review: De Sims 4

De Sims is en blijft toch een beetje de guilty pleasure van de gemiddelde gamer. Ja, we zijn eigenlijk niet helemaal content met al die dure uitbreidingspakketten, maar stiekem kunnen we wel genieten van de levenssimulator en alle gekke dingen die daarin kunnen gebeuren. Voor de één komt dat door een greintje nostalgie, voor de ander is De Sims gewoon immer een schaamteloze bron van simulatie-vermaak. Voor mij is het simpelweg een lastige taak die ik mezelf op de hals nam. Het gloednieuwe De Sims 4 recenseren op een site waar gamers vrij vijandelijk kunnen zijn tegenover de franchise (en vooral diens vele uitbreidingen), is toch als spelen met vuur.

Maar ik schaam me er absoluut niet voor als ik zeg dat De Sims 4 gewoonweg een geslaagd product is. Weliswaar is het geen revolutionaire, nieuwe hardcore game, maar het doet precies wat de fans van de franchise willen. Met behulp van een aantal nieuwe gameplay-mechanieken wordt de Sims-formule naar een hoger level getild en kunnen liefhebbers van de serie weer urenlang nieuwe avonturen beleven. En laten we eerlijk zijn: dat is wel wat de fans willen, inclusief de mogelijkheid tot een uitbreidingspakket of twee.

Meer vrijheid

Het begint al met het creëren van je Sims. Met behulp van de vernieuwde Make-A-Sim-modus heb je net dat beetje meer vrijheid in het schapen van je eigen virtuele gepeupel. Naast een aantal standaard vormen om uit te kiezen, kun je vrijwel alle karaktereigenschappen ook naar eigen wens vervormen. De grootte van een pupil, de hoogte van de neus en de kwaliteit van een lekker billetje: je trekt en duwt het allemaal in de juiste vorm met je muis. Binnen een mum van tijd heb je het onder de knie en met een beetje oefenen maak je zonder problemen een persoon uit de echte wereld na. Voor loyale fans van de serie is dit een handig en vernieuwend stuk gereedschap, voor nieuwkomers vormt het een bijzonder gemakkelijke manier om aan de simulatie-verslaving te beginnen.

Ook de oude en vertrouwde bouw-modus is verbeterd en vernieuwd voor De Sims 4. In grote lijnen blijft het idee van een huis maken hetzelfde, maar middels een paar kleine tweaks aan de formule is de gehele modus een stuk toegankelijker geworden. Spelers kunnen nu namelijk ook ná de bouw van het huis gemakkelijk de fundering aanpassen. Complete ruimtes en kamers kunnen nog groter of kleiner gemaakt worden, en worden daarbij in hun totaliteit dynamisch vergroot of verkleind. Meubilair verplaatst netjes mee en de kosten van de vloer en muurverf in kwestie worden in de prijs van de verandering ingecalculeerd. In het kort is dit gewoon een ingenieuze toevoeging die enorm fijn werkt. Het spreekt allemaal voor zich, het bespaart tijd en moeite, en binnen de kortste keren heb je het onder de knie. Ik voelde me al snel een zorgeloze (binnenhuis)architect met de flexibele fundering die De Sims 4 brengt.

Emotionele achtbaan

Maar laten we vooral niet vergeten dat het bij De Sims toch grotendeels draait om het daadwerkelijk leven met je virtuele vriendjes. Ook dit aspect van de franchise is qua insteek lichtelijk veranderd. Niet langer draait het bij je Sims over hun behoeftes en dromen, maar ook om hun emotie en gevoel. Sims kunnen door verschillende omstandigheden bijvoorbeeld gespannen, flirterig, blij of energiek worden, waardoor hij of zij zich significant anders gaat gedragen. Een gespannen Sim kan niet communiceren met andere Sims en een energieke Sim wil liever een eindje gaan joggen dan een boek lezen, uiteraard.

Interessant aan de emoties is vooral dat Sims aparte impulsen kunnen krijgen en dat ze onderling emoties aan elkaar kunnen overdragen. Een zelfverzekerde Sim kan een ongemakkelijke Sim moed in praten, en een depressieve, kunstige Sim kan zijn gemoedstoestand bijvoorbeeld overdragen door een depressief schilderij te laten zien. Op die manier hebben de emoties toch wel meer invloed op het spel dan de standaard behoeftes van Sims, al helemaal wanneer impulsieve Sims uit zichzelf iets compleet onverwachts doen. Voor de fans van de Sims-franchise is het vooral interessant dat de emoties een groot deel van het verhaal van een Sim kunnen beïnvloeden. Als speler zul je al snel merken dat je goed in moet spelen op welke gevoelens je Sims hebben, omdat bij verschillende emoties zich compleet andere scenario’s af kunnen spelen.

De emoties zijn voor De Sims 4 het grootste speerpunt qua gameplay, en hoewel je er zeker wat anders door gaat spelen, blijft het niet oneindig interessant. Na een tijdje heb je de meeste gemoedstoestanden wel weer gezien en weet je hoe ze je Sim beïnvloeden of hoe je ervan af moet komen. Uiteindelijk heeft de feature dus geen enorme impact op de bekende gameplay, waardoor de game toch weer snel vertrouwd aanvoelt. Voor de doorgewinterde fans is dat misschien fijn (nostalgische gevoelens alom), maar als je echt gehoopt had dat De Sims 4 compleet anders zou zijn dan zijn voorganger, dan kom je helaas van een koude kermis thuis.

Naast de emotionele achtbaan die nu door De Sims raast, kunnen de virtuele luitjes in de Sims 4 ook beter multitasken. Dit zorgt er vooral voor dat het sociale aspect van De Sims iets gemakkelijker wordt. Sims kunnen nu immers moppen tappen terwijl ze samen aan de bar zitten, of tijdens het koken al vragen hoe de dag van een andere Sim was. Persoonlijk vind ik het nieuwe multitasken een waardevolle toevoeging, omdat het Sims toch net dat stukje menselijker maakt. Niet langer zijn het robots die netjes hun ingeprogrammeerde opdrachtjes afwerken, het zijn autonome wezens die zelf beslissen een praatje te maken tijdens een kopje koffie.

Uitbreidingen gezocht…

De grote valkuil van De Sims 4 is uiteraard de hoeveelheid content die het spel levert. Dat de vierde Sims-game later nog verheerlijkt wordt met een aantal uitbreidingen, staat natuurlijk buiten kijf. De vraag is dus in hoeverre De Sims 4 uitgerust is met voorwerpen, verfjes, kapsels en kledingstukken. Sommige beweren namelijk dat, met de uitbreidingen in het achterhoofd, er bewust features weg worden gelaten uit de basisgame van een Sims-generatie. En, eerlijk is eerlijk, naar mijn idee is De Sims 4 gewoon aardig compleet. Uiteraard mis je hier en daar net dat ene mutsje dat je zocht of kun je zoals gewoonlijk weer niet die perfecte bank vinden om je woonkamer mee af te maken.

Voor een basisgame is De Sims 4 echter relatief uitgebreid: er is nu al een aardig aanbod aan verschillende objecten en manieren om de wereld naar jouw hand te schapen. Met een beetje fantasie kun je al enorm veel uiteenlopende verhalen creëren in De Sims 4, al blijf je ergens toch verlangen naar méér. Ook ik moest er aan toegeven: ergens ben ik stiekem aan het wachten op een paar gave uitbreidingspakketten voor deze basisgame. Ik hoor de menigte boze hardcore gamers zich al over mij werpen.

Technisch toegankelijk

Sommige gamers beweerden dat De Sims 3 technisch niet altijd even soepeltjes liep op hun systeem, waardoor het vertrouwen in een soepel lopend De Sims 4 redelijk gedaald is. Toch kan ik niet anders zeggen dan dat De Sims 4 als een zonnetje loopt. Op mijn twee jaar oude laptop zelfs. Ontwikkelaar Maxis heeft weliswaar gekozen voor een iets cartoony-er stijltje, maar naar mijn idee past dat juist goed bij het frivole imago van de Sims-games. Een bijkomstigheid van de simpele grafische stijl is ook dat het spel niet veel vereist om vlot te kunnen draaien op een systeem. De laadtijden zijn kort, een hoge framerate is gemakkelijk te behouden en het spel is zelfs uitgerust met een laptop-modus voor de mobiele gamer. Dat laatste leek in mijn geval erg goed te werken, waardoor De Sims 4 ook een erg toegankelijk spel is voor de casual gamer die niet beschikt over een NASA-waardig systeem.

De Sims 4 is een meer dan waardige basisgame voor een nieuwe generatie van Sims-avonturen. Het spel zit aardig vol, combineert wat nieuwe elementen met de oude formule en het ziet er eigenlijk allemaal prima uit. Bovendien is de game enorm gemakkelijk en (technisch) toegankelijk voor spelers; De Sims 4 is duidelijk gebouwd op de toekomst. ‘De toekomst’ wil inderdaad wel zeggen dat ook voor de vierde Sims-game weer legio uitbreidingen onderweg zijn, maar dat is nou eenmaal wat de serie doet. Voor de trouwe liefhebbers van de serie is het in ieder geval weer een frisse nieuwe start met bakken potentie, al had het misschien nog net dat beetje meer nieuwigheid mogen leveren. Mocht je echter op zoek zijn naar de vloeiendste maar toch een betrouwbare en nostalgische Sims-ervaring, dan is De Sims 4 een prima levenssimulator voor jou.

• Nieuwe features
  • Toegankelijkheid alom
  • Aardig compleet