World of Warships hands-on

Met World of Tanks had Wargaming natuurlijk een schot in de roos. De game is immens populair en inmiddels kent de game naar eigen zeggen honderd miljoen spelers en het spreekt voor zich dat Wargaming dan ook bakken met geld aan deze titel verdiend. Na World of Tanks verscheen natuurlijk ook nog World of Warplanes en ook de derde titel, World of Warships is alweer geruime tijd in ontwikkeling. Wij hadden de eer om deze nieuwe titel van Wargaming uitgebreid aan de tand te voelen.

Meer van hetzelfde?

Bij World of Warships merk je direct aan alles dat we hier weer te maken hebben met een titel van Wargaming. De menustructuur, H.U.D. et cetera, het oogt allemaal zoals we gewend zijn van World of Tanks en hier is natuurlijk helemaal niets mis mee. Toch heeft World of Warships wel degelijk zijn eigen smoel, want de game is een stuk trager en nog tactischer dan zijn voorgangers. Logisch natuurlijk, want het manoeuvreren van een log schip gaat heel wat trager dan bij een tank of vliegtuig en dus dien je langer van te voren te plannen wat je gaat doen en eerder in te spelen op mogelijke bewegingen van de tegenstander.

Zoals we gewend zijn uit World of Tanks en Warplanes kent ook World of Warships weer voertuigen in verschillende klassen. In totaal is er sprake van vier klassen; destroyers, cruisers, battleships en niets minder dan vliegdekschepen. Natuurlijk kent ieder type schip zijn eigen zwakten en krachten en het is dan ook van belang om deze punten in een gevecht uit te buiten en gemêleerd gezelschap aan schepen in jouw team te hebben.

Destroy!

Allereerst zijn er dus de destroyers, deze kleine schepen zijn het snelste en het wendbaarst van alle schepen en zijn dus lastig om te raken. Hier staat dan weer tegenover dat ze over weinig pantser beschikken en dus dien je met deze schepen voorr een ‘hit & run’-achtige tactiek te kiezen om niet binnen de kortste keren tot een hoop schroot gereduceerd te worden. Het belangrijkste wapen dat je hebt is de torpedo. Hoewel deze natuurlijk vrij langzaam en zichtbaar richting hun doel gaan, kunnen ze tot veel schade leiden bij de goed bepantserde, maar trage battleships.

De battleships zijn een beetje de tegenhanger van de destroyers. Ze zijn langzaam en log, maar zeer goed bepantserd en ze beschikken over een flinke dosis vuurkracht. Met een goed gemikt salvo kan je een destroyer in één keer naar de bodem van de oceaan helpen, maar dit is niet zo makkelijk als het klinkt. Als battleships dien je de nodige afstand van de tegenstander te houden, omdat je immers groot en niet erg wendbaar bent en dus een gemakkelijk doelwit. Je dient dus vanaf een fikse afstand je shells af te vuren en bij het schieten dien je hierdoor goed rekening te houden met de baan van het schot en de afstand die je doelwit ondertussen aflegt. Zeker de snelle destroyers, en in mindere mate de cruisers, zijn flink lastig om te raken.

Deze cruisers zijn eigenlijk een beetje de jack of all trades. Ze zijn sneller dan battleships, maar langzamer dan destroyers en ze beschikken weer over meer vuurkracht dan de destroyers, maar minder dan de battleships. Hoewel ze nergens dus echt in uit blinken, hebben ze toch ook zeker hun nut. Zo is het met een cruiser gemakkelijk om een destroyer uit te schakelen dan met zo’n langzaam battleship.

Vreemde eend

Vreemde eend in de bijt is natuurlijk de laatste klasse; het vliegdekschip. Deze schepen zijn natuurlijk enorm groot en daardoor dus ook enorm traag en zeer slecht wendbaar. Het spreekt voor zich dat je met dit schip dus vooral achter de gevechtslinie blijft en zo achter de schermen invloed uitoefent op het spelverloop. Hoewel je niet de enige bent die beschikt over vliegtuigen, battleships hebben ook een vliegtuig met een kleine range, kunnen jouw vliegtuigen als enige de gehele map bestrijken. Deze vliegtuigen kun je op verschillende wijze inzetten om de winst naar jouw team te laten kantelen. Natuurlijk kun je ze gebruiken om vijandelijke schepen te bestoken, waarbij je op een RTS-achtige wijze jouw vliegtuigen orders geeft en tot in de kleinste details beslist wat ze moeten doen. Zo zul je zelfs moeten bepalen in welke richting jouw vliegtuigen hun torpedo’s te water laten. Je kunt er echter ook voor kiezen om als beschermengel voor jouw teamgenoten op te treden en jouw vliegtuigen te laten patrouilleren boven, bijvoorbeeld, enkele belangrijke slagschepen.

Tot slot is ook nog vermeldenswaardig dat World of Warships met afstand de mooiste game van Wargaming is. De schepen kennen ongekend veel detail, wat niet zo gek is als je weet dat men soms maanden bezig is met het modelleren van een schip en dat ontwikkelaars uitgebreid de tijd nemen om de schepen zo realistisch mogelijk na te bootsen. Daarnaast ogen ook het water en de lichteffecten prachtig en zijn de onvermijdelijke explosies van getroffen schepen spectaculair.

Voorlopige conclusie

Eerlijk is eerlijk, World of Warplanes bracht voor veel World of Tanks-fans niet precies wat ze ervan gehoopt en verwacht hadden. World of Warships lijkt dit echter helemaal goed te gaan maken, want hoewel de trage, tactische gameplay om wat geduld vraagt, behoord dit wel tot de charme van World of Tanks. World of Warships is echter veel meer dan een simpele kloon van zijn voorganger, zo blijkt wel uit de vele variatie die geboden wordt in speelstijl met de vier verschillende klassen. Vast staat dan ook dat je in deze titel met plezier heel wat uren, vol met voldoening die het geeft om met een welgemikte torpedo of een groot kanonnen salvo een vijandelijk schip op spectaculaire wijze te laten ontploffen en naar de bodem van de zee af te laten dalen.

  1.   
    triggermike's avatar

    Zeeeeer benieuwd, en naar de tegenganger (die waarschijnlijk wel beter zal zijn) van warthunder.
    Deze game zal vallen en opstaan met het detail voor damagemodel en hoe uitgebreid deze zal zijn