Fable Legends hands-on

Na Fable Heroes en Fable: The Journey poogt Lionhead nogmaals een andere stap te zetten binnen de Fable-franchise. De Xbox One-exclusive Fable Legends speelt zich weliswaar weer af in dezelfde setting, maar gooit de open-wereld-formule om voor een compleet andere gameplay-ervaring. Legends is namelijk asymmetrische 4 vs 1-game in vaste levels, binnen de kleurrijke wereld van Albion. Allemaal leuk en aardig, maar is er in die drukke arena’s ook ruimte voor het klassieke Fable-gevoel en de Britse humor van weleer?

Vier goedjes tegen één kwaadzak

Qua opzet wijkt Fable Legends erg af van de eerste drie volwaardige Fable-games. De uitgebreide free-roam en verkenning van Albion maakt nu plaats voor een aaneenschakeling van co-op queesten, die elk circa dertig minuten zullen duren. Vier Heroes (online co-op, anders met computergestuurde teammaten) vechten tegen één tegenstander die de rol van de Villain op zich neemt. Een klassieke goed-versus-kwaad strijd zoals we dat van Fable gewend zijn. Voor de samenwerkende spelers lijkt de game ook grotendeels op het combat-element van de eerdere Fable-games, maar juist de slechterik neemt een compleet nieuwe taak op zich.

Als slechterik is het de bedoeling om de vier helden te stoppen in hun missie, vaak omdat de Villain ook een onderdeel vormt van de queesten. De helden willen bijvoorbeeld een schat vinden om een dorp te redden, terwijl later blijkt dat de diamant gestolen wordt van de slechterik. Genoeg reden om als Villain los te gaan op de heldjes, dus, Dit doet men door verschillende vijanden richting de helden te sturen, poorten te sluiten en vallen te zetten. Alles wordt van bovenaf aangezien en erop uitgestuurd, zodat de eenzame speler tactisch overzicht kan houden op de progressie van de samenwerkende krachten. Doordat de spelers elkaar veel nodig hebben (dekking geven, krachten bundelen of elkaar healen) is het dan ook vrij slim om ze uit elkaar proberen te drijven. De vier spelers zijn samen namelijk een waardige tegenstander voor de almachtige Villain, maar stuk voor stuk zijn ze al een stuk makkelijker neer te halen.

Underpowered

Maar sowieso voelde ik me ook allerminst sterk binnen de eenheid van vier. De pijlen van mijn boogschutter hadden weinig tot geen effect op de vele vijanden die de Villain op ons afstuurde. Was het doorklieven van tientallen Hobbes in de eerdere Fable-games nog een bruut en gewelddadig genot, nu is het vooral eindeloos blijven schieten, zonder dat het veel effect op blijkt te leveren. Geen afgeketste pijlen, struikelende gewonden of snelle onthoofdingen, niks. Headshots maken bleek daarnaast ook vrij overbodig, aangezien zelfs de kleinste vijanden dan nog extra klappen nodig hadden om uiteindelijk het loodje te leggen. Ik voelde me vrij underpowered. Dat probleem kan echter ook gelegen hebben aan de Hero die ik gekozen had om te spelen. Mijn medespelers leken meer impact te maken met hun magische helden en zwaarden, terwijl mijn pijlen als veren aankwamen. De game iets beter balanceren zou echter geen kwaad doen, Lionhead.

Meer helden, net iets minder eigen input

Inmiddels is duidelijk geworden dat er twaalf verschillende helden bij de launch van Fable Legends beschikbaar zullen zijn. Geen ‘eigen’ personages dus, maar een keuze om te spelen met vooraf bepaalde helden, elk met hun eigen backstory, skillset en upgrades. Leuk is wel dat het niet enkel wat kleine verschillen zijn tussen de verschillende helden, elk heeft echt een groot aantal uiteenlopende krachten. De healer Leech kan bijvoorbeeld alleen health opzuigen en distribueren onder de helden, zonder überhaupt zelf aan te kunnen vallen. Leech is hiermee een waardevol onderdeel van het team, maar de drie overige helden zullen hem nauw in de gaten moeten houden: eenmaal gescheiden van de groep kan de hele eenheid plots uit elkaar vallen.

Naast opmerkelijke personages als Leech is er een aanbod aan de wat gangbaardere klassen. Er is de loeizware, blonde tank Inga, een vlotte Sterling met zijn sabel, de sneaky sniper genaamd Shroud en er zijn wat magie-gebruikers zoals de dame Glory. Kortom, voor ieder wat wils. Alle personages zijn tot op zekere hoogte te levellen en kunnen enigszins aangepast worden qua kleding, bepantsering en wapentuig om ze meer naar jouw hand te schapen. Dit gebeurt overigens in de overworld genaamd Brightlodge: een klein stadje waarin helden uitrusten, hun Fable-ding doen (Chicken Kicking en scheten laten confirmed) of hun haar in een ander knotje laten opsteken bij de barbier. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar het zijn toch vooral de achtergrondverhalen van alle Heroes die Fable Legends echt een Fable-game kunnen maken.

Waar is het verhaal?

Lionhead tracht namelijk de typische Fable-sfeer te verwerken in de verhalen en voice-acting van de Heroes onderling. Zo zou de geniepige Sterling wellicht een oogje hebben op de lompe Inga, waardoor die twee in een missie een afzonderlijk verhaallijntje zouden kunnen beginnen middels de gesprekken die ze voeren. Dat verhaal zou echter compleet anders lopen als het een queeste betrok waarin Inga’s geboortedorpje wordt aangevallen, zo vertelde de aanwezige ontwikkelaars. Veel meer voorbeelden wisten de Britse heren niet voor te leggen, waardoor ik toch twijfelachtig blijf over de belofte. Fable-games moeten het vooral hebben van een sterk verhaal en veel humor, en beide kwamen absoluut niet aan bod in de speelsessie op Gamescom. Dan ga je als Fable-fanaat toch een beetje wantrouwen.

Voorlopige conclusie

De opzet van Fable Legends is leuk bedacht, maar voor de echte aanhanger van de oudere Fable-games blijft de nieuwe titel vooralsnog een twijfelgevalletje. Lionhead belooft dat de game barst van de goede voice-acting en de kleine, typische fabeltjes, maar we zien er nog steeds niks van. Voor mij, een Fable-fan zijnde, creëert dat wantrouwen. Erg jammerlijk, want de asymmetrische 4-versus-1-gameplay kan goed uitpakken, mits juist getweaked. Gelukkig loopt er vanaf 16 oktober een uitgebreide bèta-fase, waarin Lionhead hoopt de game goed te balanceren. Fans kunnen hier tevens ook direct feedback geven aan het ontwikkelteam, iets wat ik ook graag zie gebeuren. Hopelijk laat de ontwikkelaar echter tegen die tijd al zien dat Legends een echte Fable-game kan zijn met humor en sfeer, anders zitten we straks met een ietwat veelbelovende maar verhaalloze multiplayer-game opgescheept…

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren