MXGP

Eerder dit jaar was ik verheugd met de komst van een motocrossgame genaamd MXGP. Het was absoluut geen perfect spel, maar zeker wel vermakelijk en de aankondiging van een new-gen versie kon natuurlijk alleen maar beter worden. We gingen op afspraak bij de ontwikkelaar tijdens de Gamescom, die ons de PlayStation 4-versie voorschotelde. Of we echt veel blijer worden van de vernieuwde MXGP, lees je hier.

Blijven crossen

Heel nieuw zal de new-gen versie van MXGP niet zijn. Het is immers een port van de oude consoles naar de PlayStation 4 die hetzelfde jaar nog verschijnt. Daarnaast is ontwikkelaar Milestone een vrij kleine studio die ook nog eens meerdere games maakt, dus een echt grote stap hoeven we niet te verwachten. Nieuw aan deze MXGP is wel de toevoeging van vier extra tracks, waardoor de speelduur natuurlijk verlengd wordt. Ook is er meer aandacht besteed aan de cutscenes, zijn er meer echte beelden van races op de diverse tracks en zijn de foto’s tevens authentiek. Waar Milestone verder aan gewerkt heeft zijn uiteraard de grafische aspecten, lichteffecten en animaties in de game. Alles ziet er net iets beter uit, de bewegingen van de coureurs, het personeel en het publiek zijn iets realistischer en er zijn meer physics te bekennen. Het spatbord van je motor beweegt nu zelfs.

Van alles iets meer

Maar er is meer, want op de PlayStation 4 zul je verder merken dat het terrein van tracks in MXGP meer vervormen dan voorheen. Elke ronde zul je zien dat de sporen steeds zichtbaarder worden, die ervoor zorgen dat bochten mogelijk makkelijker worden, maar de paden kunnen je ook uit evenwicht brengen. Daarnaast zorgt de kracht van de nieuwe consoles dat er meer rijders tegelijk op de baan kunnen rijden, naar een maximum van 22 deelnemers. Ook de intelligentie van deze rijders is verhoogd en dus reageert de AI anders, moeilijker en natuurlijk een tikje slimmer. Tegenstanders zullen betere lijnen volgen en je het tijdens een race lastiger maken. Bovendien zijn omgevingsgeluiden opgenomen bij verscheidene crossevenementen en zijn de geluiden van de motoren daadwerkelijk tijdens het crossen opgeslagen. Verder is de respons met de DualShock 4-controller verbeterd en dat heb ik gemerkt tijdens het spelen. Een ander leuk detail is dat de lightbar van de controller van kleur verandert bij de verschillende toeren die jouw motor maakt. Dus de kleuren zullen bij zelf schakelen bij iedereen anders verlopen.

Voorlopige conclusie

Het is tof dat MXGP naar new-gen komt en er zijn zeker verbeteringen te merken. Grafisch is de game iets beter, net als de animaties, physics en geluiden. Ook speelt de crossgame met de DualShock 4-controller prima, al zijn alle verbeteringen wel miniem. Het blijft een ietwat simpele port naar de nieuwe console die ook nog eens in hetzelfde jaar verschijnt. MXGP is dus niet zoals een Metro Redux of The Last of Us: Remastered, maar dat kunnen we ook niet verwachten van een kleine studio als Milestone. Een echte must-have lijkt het daarom niet te worden als je MXGP al gespeeld hebt. Voor nieuwkomers is het een leuke instapper als je van crossmotoren houdt.

  1.   
    3333/3333's avatar

    Eigenlijk dus wat de pc versie nu is. Maar dan hopelijk zonder die bug waarbij na 2 races het geluid compleet verdwijnt of je moet kiezen tussen 30 fps of verschrikkelijke screen tearing. Ik hoop echt dat het volgende deel beter wordt, maar ik houd mij hart vast want Milestone heeft geen goede reputatie wat dat betreft.

    Eerst de licentie (en imago) van Moto Gp- en WRC games verkwanselen met waardeloze games wekt bij mij niet erg veel vertrouwen voor deze ontwikkelaar.