Rise of Incarnates

Bandai Namco heeft met Tekken en Soul Calbur twee flinke vechtreeksen in zijn portfolio. Echter, het lijkt erop alsof het bedrijf alsnog mogelijkheden ziet binnen het genre, aangezien ze een nieuwe IP de wereld der vechtspellen in willen helpen met de free to play-titel Rise of Incarnates. Aan ervaring geen gebrek zou je zeggen, maar dat hoeft weinig te betekenen voor het eindproduct.

Langzame Gundams

Hoewel er namelijk veel mensen die ook aan de Tekken- en Soul Calibur-reeksen hebben gewerkt, aan boord van het Rise of Incarnates-schip zitten, voelt de game totaal niet aan als deze spellen. Integendeel, de vechtgame heeft veel meer weg van Mobile Suit Gundam Extreme Vs., een vechtreeks die in het Westen overigens nooit het levenslicht heeft mogen zien. De twee-tegen-twee gevechten zijn bijvoorbeeld aanwezig in Rise of Incarnates, hoewel je ditmaal niet met sterke mechs vecht, maar aan de slag kunt met een diverse cast aan personages met speciale krachten.

Dat dit niet per se andere gameplay hoeft te betekenen, werd wel bewezen na een vluchtige speelsessie met het spel. Hoewel de figuren (veelal) menselijk zijn, bewegen ze nog erg langzaam en houterig. Ik ging bijvoorbeeld aan de slag met Lilith, een personage dat zich moest kenmerken als een snelle, transformerende vechter. Ondanks dat bewoog ze echter buitengewoon langzaam. Dat ook de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken door stappen opzij te doen, zoals wel kan in Gundam Extreme Vs., ontbreekt, is daarbij zeker een gemis.

Easy to play…

… Difficult to master. Dat moet het idee worden bij Rise of Incarnates. In plaats van een diep vechtsysteem zoals die van Tekken of Soul Calibur, bevat de game een die een Dragon Ball-titel ook niet zou misstaan. Zo kan ieder figuur van dichtbij en veraf aanvallen en heeft elk personage eigen speciale aanvallen. In plaats van ingewikkelde combo’s zou een juiste samenwerking met je partner en het uitbuiten van de sterkte punten van je eigen personage in Rise of Incarnates voor diepgang moeten zorgen.

De crux van Rise of Incarnates moet hem dan ook zitten in de verschillende personages. Daar lijkt de game het dan ook goed te doen; je kunt kiezen uit eenvoudige personages zoals een stoere gast met een zwaard, maar ook kun je met een oude man in een tank of een lansdragende bikerchick vechten. Echter, er was er nog weinig te merken van de diepgang waar de producer in zijn presentatie op de Gamescom over sprak. De personages verschillen dan wel, maar het gevoel dat je na flink veel spelen ook daadwerkelijk beter kunt worden in het spel ontbrak namelijk nog en dat is voor een vechtgame funest te noemen.

Ondersteuning

Hoewel we nu erg streng oordelen over Rise of Incarnates, moet wel aangegeven worden dat er nog flink wat verbeterd zal worden in de beta die nu aan de gang is. Bovendien heeft Bandai Namco een reeks beloftes gemaakt over de toekomst van de game. Zo wil het bedrijf het spel lange tijd blijven ondersteunen met nieuwe personages en arena’s. Ongeveer elke maand zou zoiets groots moeten verschijnen, terwijl ondertussen kleine patches zullen worden uitgebracht. Bovendien zal de free to play-titel niet een pay to win-model hanteren, maar iets wat ze zelf pay for fancy noemen. Je zult bijvoorbeeld betalen om het uiterlijk van je personages aan te passen, maar zult hier geen in-game bonussen voor ontvangen.

Voorlopige conclusie

Rise of Incarnates wist bij een eerste kennismaking op de Gamescom nog weinig te imponeren. Aangezien de gameplay wat eenvoudig en traag aanvoelde, was echte diepgang nog niet echt merkbaar. Gelukkig is de game nog niet af en kan er dus nog flink aan de weg gewerkt worden. Hopelijk kunnen we bij de release dan een heel stuk positiever spreken over Rise of Incarnates.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Heb nog niks van dit IP mee gekregen maar als die F2p is wil ik het best proberen

  2.   
    FireBallz's avatar

    Niet onaardig. Nog wel even afwachten wat er verder komt.

  3.   
    cookymonster's avatar

    zag er op het eerste zicht wel leuk uit, lekker over the top 😉
    maar als de gameplay dat zelfde gevoel niet nalaat en nogal aan de trage kant is dan weet ik het toch niet zo 🙁