Gamersnet.nl

Assassin’s Creed: Unity hands-on

Assassin’s Creed Unity is natuurlijk een game waar heel veel GamersNET-bezoekers met smart op zitten te wachten. Het is namelijk één van de weinige games die echt volledig voor de nieuwe generatie consoles gemaakt is en daarnaast gaat de game voor een groot deel terug naar de wortels. Dit heeft alles te maken met de gevechten, die moeilijker zijn dan ooit te voren. Niet langer rijg je een combo van twaalf kills met gemak aan elkaar. In plaats daarvan zijn drie tegenstanders al een hele kluif. Daarnaast is ook het hele basisidee van “vermoord één kerel en wees stilletjes” terug van weggeweest. Vernieuwingen zijn er echter ook te vinden, bijvoorbeeld in een zeer diepe customization en natuurlijk de coöp. En laten wij nou net een potje coöp gespeeld hebben op de Gamescom.

Arno Fisher

Assassin’s Creed Unity heeft geen competitieve multiplayer meer, maar in plaats daarvan zijn er coöperatieve toegevoegd. Naast de singleplayer, kun je met vrienden een volledige story-line aflopen, maar ook zijn er Heists toegevoegd. Dit heeft weinig te maken met de langverwachte heists in GTA V, maar dit zijn korte coöp-missies, die niet veel langer duren dan een minuut of twintig. Ideaal als je even een potje wilt spelen met een vriend. In de ruige straten van Parijs mocht ik een missie spelen samen met een developer van Ubisoft Montréal.

En daar komt de aap uit de mouw. Want de grootste vernieuwing van Assassin’s Creed is de toevoeging van stealth. Er is letterlijk gekeken naar de Splinter Cell-franchise. Het punt is namelijk dat het vechten zoveel uitdagender is geworden, dat sluipen een regelrechte noodzaak is geworden. Assassins kunnen dan ook sluipen als Sam Fisher en ook het systeem waarbij je met een wit silhouet ziet waar jij als laatst gezien bent, is aanwezig in Unity. Dit maakt de game in basis anders, want een sluipende kill is direct ook veel bevredigender. Met je nieuwe Eagle Vision ben je ook vaker in de weer, want je wilt exact weten wat er om je heen gebeurt. Het lijkt met recht op Fishers infrarood-goggles.

ACRPG

Overigens is stealth natuurlijk één van de manieren om een missie te voltooien. Sowieso ga je de gehele game (singleplayer en coöp) je karakter levellen en specialiseren. Dat brengt functionaliteit in alle kleding en wapens. Niet langer zijn wapens alleen maar zwaarder of lichter, je moet echt rekening houden met je speelstijl. Kleding was voorheen vooral leuk vanwege de kleurtjes, maar ook dit heeft nu een functie. Er zijn vier richtingen waarin je Arno kunt sturen. Je kunt een focus leggen op stealth, health, snelheid en op kracht. Wil je krachtiger worden, dan is het zaak om wapens te kiezen die je helpen met je verdediging, maar ook kleding met bepantsering. Uiteraard maakt dit je wel langzamer, maar je kunt vervolgens wel een wandelende tank worden, zeker als je je verdiende XP ook in dezelfde richting spendeert. Jawel, Assassin’s Creed: Unity krijgt een behoorlijke RPG-saus over zich gedrapeerd.

Overigens gaat iedereen aan de slag met de protagonist Arno. Je speelt dezelfde persoon in singleplayer als in coöp. Geen aparte multiplayer-karakters dus, iedereen is Arno. Als oplossing voor het feit dat dan iedereen Arno zou zijn, heeft Ubisoft gekozen om als je medespelers van een andere skin te voorzien. Thuis op de bank zie je dus Arno, maar andere spelers zien je als een andere assassin. Onze missie was redelijk simpel van opzet (kill die knakker en steel dat geld), maar het liet ons wel een grauw deel van Parijs zien. Belichting ziet er schitterend uit en zelfs het Parijse riool is erg mooi, mede dankzij de vochtige muren en brandende fakkels. Assassin’s Creed: Unity voelt nu echt new-gen.

Het vechtsysteem gebruik vier knoppen (eerder twee), waarbij je niet alleen combo’s kunt maken (mits goed getimed, wat veel uitdagender is dan voorheen), maar ook is het werkelijk noodzakelijk om te blokken en te ontwijken (twee andere knoppen). Tegenstanders zijn veel gevarieerder, dus één strategie per gevecht werkt niet meer. Mede daarom is stealth altijd een goed alternatief. Hulde voor Ubisoft!

Voorlopige conclusie

De vernieuwing van Assassin’s Creed: Unity is te vinden in vier gebieden. De gevechten zijn veel uitdagender, stealth is een belangrijk gameplay-element, coöp-missies en zeer diepe en nuttige customization. Dat gecombineerd met de new-gen graphics, de drukke en schitterende straten van Parijs en de ouderwetse vibe die we kennen uit de eerste delen, maar Assassin’s Creed: Unity een mooie niet stap in de al zo enorm rijke franchise. Als Arno en zijn verhaal net zo vernieuwend wordt, dan zou dit wel eens de beste Assassin’s Creed-game aller tijden kunnen worden…