Gamersnet.nl

Dying Light hands-on

Nadat eerder al de singleplayer van Dying Light onder de loep is genomen, was er op de Gamescom voor het eerst de mogelijkheid om de co-operatieve modus alvast uit te proberen. Uiteraard liet ik me dit geen tweede keer zeggen en binnen de kortste keren hakte ik met mijn partner in crime talloze zombies in de pan.

Het concept van Dying Light behoeft ondertussen weinig uitleg meer. Dead Island-ontwikkelaar Techland heeft voor zijn nieuwe game een nieuw sausje aan het zombiegenre toegevoegd. Niet alleen wordt je een open wereld vol zombies geboden, het is nu ook mogelijk om, á la Mirror’s Edge, al free runnend deze wereld te verkennen. Daarnaast is de game duidelijk ook serieuzer en grimmiger van insteek dan het toch wat lichtvoetige Dead Island.

Samen strijden

De verhaalmodus van Dying Light hoef je niet per se alleen te spelen, je kan ook met maximaal drie anderen klimmen en klauteren over de vele hoge daken die de wereld van Dying Light rijk is. Natuurlijk is dit op zich zelf al behoorlijk tof, maar Techland heeft er de nodige moeite ingestoken om de co-op nog net wat interessanter te maken.

Gedurende missies krijg je soms namelijk de mogelijkheid om de strijd aan te gaan met je co-op-partner(s). Zo was er een uitdaging waarin je in een bepaalde tijd het meeste zombies moet afslachten, waarbij de winnaar vanzelfsprekend beloond wordt. Niet veel later in het spel moesten we uit een gebouw ontsnappen en ook hier kwam weer een challenge om de hoek kijken. De speler die het eerste uit de wolkenkrabber was vertrokken, werd beloond. Het leuke van deze uitdagingen is dat ze een competitief element toevoegen aan de co-op. Niet alleen strijd je tegen zombies, af en toe heb je ook met je maten een onderlinge strijd.

The Nighthunter has joined the game

Toch blijft samenwerken belangrijk en dat werd wel getoond in een ander interessant, nieuw element dat van Dying Light getoond werd. Evenals in bijvoorbeeld Watch_Dogs kan je tijdens een speelsessie namelijk ‘invaded’ worden door andere menselijke spelers. Hierbij krijgt de invader een speciale zombie onder de knoppen; de nighthunter. Deze zombie, die enigszins doet denken aan de hunter uit Left 4 Dead, heeft maar één doel; het uitschakelen van de menselijke spelers.

Tijdens mijn speelsessie, met één mede-survivor, hadden we samen zes levens om de nighthunter uit te schakelen. Dit doe je niet door de nighthunter te doden, want deze beschikt over een onbeperkt aantal respawn-mogelijkheden. De nighthunter heeft echter negen broods die over 3 basissen verdeeld zijn. Indien de survivors alle negen broods weten te slopen, hebben zij gewonnen.

Dit is echter geen sinecure, want de nighthunter is een bijzonder krachtige zombie die als een sluipmoordenaar binnen de kortste keren een survivor kan doden en hierin wordt hij geholpen door diverse skills. Daarbij moet je nog eens optellen dat de wereld van Dying Light ook nog altijd gevuld is met tientallen andere zombies die jou het leven zuur maken. De survivors worden natuurlijk ook niet aan hun lot overgelaten, want om het nighthunter jagen wat te vergemakkelijken heb je de beschikking over een UV-flashlight. Door hiermee op de nighthunter te schijnen, wordt hij minder krachtig en kan hij tijdelijk zijn skills niet gebruiken. Schijn je lang genoeg op deze tegenstander, dan is hij niets minder dan simpel kanonnenvoer.

Uitschakelen

Interessant is daarnaast dat ongeacht het aantal survivors, variërend tussen één en vier, je altijd te maken krijg met één, door een menselijke tegenstander bestuurde, nighthunter. Afhankelijk van het aantal survivors heeft hun opponent echter de beschikking over meer of minder skills, waardoor hij steeds sterker wordt naar mate er meer survivors zijn. Mocht je overigens niet zo gediend zijn van deze invasies gedurende je singleplayer- of co-op-sessie is het ook gewoon mogelijk om dit uit te schakelen of in te stellen dat enkel vrienden jou aan kunnen vallen.

Voorlopige conclusie

Eerder bleek al dat de basisgameplay van Dying Light, met het afslachten van zombies en het free runnen, prima in orde is en nu kan dus ook geconcludeerd worden dat Techland met de co-operatieve modus uitstekend werk lijkt te gaan afleveren. De verhaalmodus is immers volledig met maximaal drie anderen te spelen en middels challenges wordt je uitgedaagd om niet enkel samen te werken, maar ook elkaar de loef af te steken. Ook de nighthunter is een interessante toevoeging, die wat menselijke onvoorspelbaarheid toevoegt aan het gedrag van het hersenloze zombielegioen dat je normaliter vooral bevecht in de game. Liefhebbers van co-op kunnen dan ook hun hart ophalen in Dying Light.