Ridley Scotts Alien viert dit jaar alweer zijn 35ste verjaardag en het is nog steeds één van de beste en meest invloedrijke sci-fi-films ooit. Alien heeft het science-fiction-genre van nu gevormd en zonder deze film hadden we titels als Predator en Mass Effect misschien wel nooit gehad. De grote vraag is nu: gaat Alien: Isolation, een game die gebaseerd is op de film uit 1979, net zo’n grote invloed hebben op de game-industrie? En weet deze titel de – over het algemeen zeer kritische – Alien-fans te bekoren? De verwachtingen liggen torenhoog en het lijkt bijna onmogelijk voor ontwikkelaar The Creative Assembly om deze waar te maken. De nieuwe beelden die ik op de Gamescom zag, stemden me echter zeer hoopvol.
Death awaits
Alien: Isolation is een survival-horror-game in de puurste zin van het woord. Waar de survival-horror-spellen van tegenwoordig zich vaak meer focussen op de bloederige horror en het “survivallen” verworden is tot simpelweg zoveel mogelijk vijanden doodschieten, keert Alien: Isolation terug naar de roots van het genre. Je hebt dus weinig tot geen wapens en stilletjes langs je vijanden sluipen is vaak de beste keus. En geloof mij, lieve kijkbuiskindertjes: dat is Eng met de hoofdletter E.
Dit komt vooral door de aanwezigheid van de drie meter hoge Xenomorph, die liefhebbers van de film ongetwijfeld zullen kennen. Dit gigantische beest scheurt je binnen een fractie van een seconde aan stukken en is vele malen sterker dan jij, dus het is zaak om ongezien te blijven. Gelukkig kun je tijdens je reis wel enkele hulpmiddelen vinden die je avontuur iets “aangenamer” maken. Zo krijg je (in beperkte mate) de beschikking over noise makers, waarmee je de alien naar een bepaalde locatie kunt lokken, of molotovcocktails die een vlammenzee creëren. Deze hulpmiddelen zijn echter enkel bedoeld om het beest af te leiden of in het beste geval iets te vertragen, want je kunt deze imposante krachtpatser niet vermoorden. Bovendien is hij veel sneller dan jij, wat betekent dat gezien worden gelijkstaat aan pijnlijk sterven.
Wat de game zo spannend maakt, is het onvoorspelbare gedrag van de alien. Het beest wordt vaak op een vooraf bepaalde locatie in de map gezet, maar wat het daarna doet is honderd procent unscripted. Je weet dus nooit waar je de alien tegen zal komen en dat maakt dat je altijd op je hoede bent. Ook zijn gedrag is onvoorspelbaar, wat betekent dat je geen strategie kunt uitwerken die “altijd werkt”. De spanning hangt constant in de lucht en de dood schuilt achter elk hoekje.
Afwegingen
Doordat de alien zo ontzettend eng is, zul je aanvankelijk waarschijnlijk niets anders willen doen dan zo snel mogelijk je missie uitvoeren, zodat je door kan naar het volgende level. De game moedigt je echter aan om juist op onderzoek uit te gaan, want overal zitten handige items of interessante collectables verstopt. Hier kleeft natuurlijk wel één groot nadeel aan: de kans dat je de alien tegenkomt wordt aanzienlijk groter. Je zult dus constant met het zweet in je bilnaad afwegingen moeten maken: voer ik netjes mijn missie uit en vertrek ik dan zo snel mogelijk, of ga ik op zoek naar handige items met het risico aan stukken gescheurd te worden? Zet ik mijn zaklamp aan zodat ik kan zien waar ik naartoe moet, of laat ik hem uit zodat de Xenomorph me niet kan zien? Open ik het vuur op die andere overlevenden in de verte met de kans de alien te lokken, of loop ik naar ze toe en bid ik dat ze geen kwaad in de zin hebben? Afwegingen, afwegingen, afwegingen… En ondertussen blijft de alien maar dichterbij komen.
25 uur aan plezier?
Indien mijn preview het tot dusver nog niet duidelijk gemaakt had: ik ben laaiend enthousiast over Alien: Isolation. Dit is precies de game die de film verdient en de survival-horror-gameplay past perfect bij de setting. Toch is er één ding waar ik me nog zorgen over maak: hoe lang blijft dit leuk? Gareth Ramsay van Square Enix vertelde me dat het voltooien van de preview-versie – die zo’n 10 tot 15 procent van de game beslaat – over het algemeen 3,5 uur in beslag neemt. Een snelle rekensom leert dus dat de volledige game zo’n 25 uur zal duren en dat betekent dat je de alien waarschijnlijk ontzettend vaak tegen het lijf gaat lopen. Maar is hij na 20 uur nog steeds eng? Is het niet te repetitief om urenlang noise makers en molotovcocktails naar het beest te gooien? Of gaat The Creative Assembly constant nieuwe gameplay-elementen introduceren, zodat het spel echt 25 uur lang leuk en eng blijft? Daar zet ik vooralsnog mijn vraagtekens bij en totdat we met de reviewcode aan de slag mogen, zal het een raadsel blijven.
Voorlopige conclusie
Alien: Isolation is pure survival-horror zoals je dat tegenwoordig nog maar zelden ziet. Doordat het gedrag van de alien compleet unscripted is weet je nooit wat het beest gaat doen en dat maakt de game eng en uniek tegelijkertijd. Dat je hier heel wat mooie uurtjes mee gaat beleven staat buiten kijf, maar de enige vraag is nog hoeveel mooie uurtjes dit zijn. Blijft het spel echt 25 uur lang leuk, of raak je er na een paar uur wel op uitgekeken? Dat is vooralsnog onduidelijk, maar één ding is zeker: dit wordt de ultieme Alien-game.