Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution

Ook al volg je de Naruto-serie niet fanatiek, dan nog zal het je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat er flink wat games omtrent de oranjegeklede ninja op de markt verschijnen. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution is alweer het vijfde deel van de Naruto: Ultimate Ninja Storm-reeks, de serie die snelle en gestroomlijnde driedimensionale gevechten in het Naruto-universum biedt. Zal Revolution meer van hetzelfde brengen, of biedt het daadwerkelijk de revolutie die de naam ons belooft?

Verbeterd vechten?

Net als in eerdere delen van de reeks is het hoofdzakelijk de bedoeling om elkaar de hersenen in te slaan met diverse personages die je zou kunnen kennen van de gelijknamige manga- en animeserie. Als we het over een nieuw deel binnen een dergelijke reeks hebben, betekent dit veelal slechts meer speelbare personages (in totaal zul je in dit deel met 118 speelbare figuren aan de slag kunnen), maar er zijn bij Revolution wel degelijk inhoudelijke vernieuwingen waar te nemen. Allereerst kan deze keer de verdediging van de tegenstander daadwerkelijk gebroken worden om hierna de tegenaanval in te zetten. Er zit echter een limiet aan het gebruik van dergelijke aanvallen, aangezien deze chakra, een soort mana, verbruiken.

Een veel interessantere aanpassing zou echter de toevoeging van drie verschillende teamtypes moeten zijn. In de game heb je naast het figuur waarmee je vecht, twee personages die je bij gevechten kunnen ondersteunen en de rol die deze figuren vervullen, is afhankelijk van je teamtype. Allereerst is daar het zogeheten Drive-type, die je support jouw combo’s doet aanvullen of die juist vijandelijke aanvallen kan blokkeren. Een Ultimate Jutsu-team maakt het mogelijk om als team een gigantisch sterke aanval uit te voeren en een Awakening-team zorgt ervoor dat je vanaf het begin van een match een voordeel hebt ten opzichte van je tegenstander. Idealiter moet dit systeem ervoor zorgen dat je jouw speelstijl steeds net iets aanpast afhankelijk van je eigen teamtype en die van de ander.

Matige evolutie

Echter, van de aanpassingen merkte je op de speelbare demo op de Gamescom eigenlijk erg weinig. Het was mogelijk om het met een karig aanbod aan vechtersbazen tegen elkaar uit te vechten en hierbij de keuze te maken uit de verschillende teams. Het vechtsysteem van Naruto: Ultimate Ninja Storm blijft echter redelijk eenvoudig en de invloed van de teamtypes leek bij een eerste speelsessie daarom niet bijzonder groot. Uiteraard is het onmogelijk om dit na enkele potjes volledig vast te stellen, maar de eerste indruk van deze aanpassing was hoe dan ook nog weinig imponerend. Dat het ook bijna een minuut duurde voordat een potje van start ging, wist nog eens extra bij te dragen aan een voorlopig enigszins teleurstellend beeld van de game.

Hierbij moet wel gelijk vermeld worden dat Revolution meer nieuws zou moeten bieden in de vorm van customize-opties en een volledig nieuwe speelmodus. Als je ervoor kiest om dit zogeheten Ninja World Tournament te betreden, is het niet langer zaak om één-tegen-één-gevechten uit te voeren, maar om het tegen drie computers op te nemen om uiteindelijk natuurlijk als winnaar het toernooi te verlaten. Hoe vernieuwend deze modus is, dat is momenteel echter nog de vraag.

Voorlopige conclusie

Een eerste speelsessie met Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution doet afvragen of het spel daadwerkelijk een revolutie zal vormen ten opzichte van de voorgaande delen. Gevechten lijken veelal hetzelfde aan te voelen, ondanks aanpassingen die de ontwikkelaar heeft doorgevoerd, terwijl we van de nieuwe modus en opties nog niet hebben kunnen proeven. Of Ultimate Ninja Storm Revolution zijn naam eer aan kan doen, daar kan pas echt een uitspraak over worden gedaan wanneer hij op 16 september in de winkelschappen komt te liggen.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Door de jaren heen is mijn liefde voor de Naruto games een beetje afgenomen.
    En dat komt zeer omdat de games best snel achterelkaar komen met idd net te weinig vernieuwing & loze beloftes *kuch* géén speelbare Ho/Rai/kaze/Mizu/kage’s*kuch* !

    Maar zoals ik het nu zie word dit de ultieme Naruto game tot nu toe, met een nog groter rooster met speelbare ninjas en kunoichi’s, een compleet nieuw verhaal over “The Akatsuki/Itachi&Shisui'” in gloedjenieuwe animatie vorm!

    En aan de gameplay te zien is het nu erg diep, het is niet meer zoals in Naruto (Shippuden)
    Ultimate Ninja Storm dat je om knoppen moet rammen en hopen dat je mazzel hebt.

    En laten ze A.U.B Deidara een beetje balanceren met die cheap spamming aanvallen!