Sunset Overdrive

Zelden ga ik mee in de zogenaamde, alomvattende hype van een game. Van de eerste trailer van Dead Island tot de chaos rondom Watch_Dogs: het doet me allemaal niet zo veel. Wel ben ik een ster in het hypen van mijn eigen toppertjes. Zo was ik vrijwel meteen verknocht aan Sunset Overdrive, vanaf de eerste paar beelden die Microsoft vrijgaf van de knotsgekke shooter was het zo ver. De felle kleurtjes, bizarre wapens en met regelmaat het breken van de beruchte vierde muur: voor zo’n type game ga ik stiekem toch wel wild van binnen. En dan krijg je plots de vraag of je de game zelf wil checken op Gamescom, achter de schermen bij Microsoft, met de heren van Insomniac Games. Een waardige kick-off van mijn verblijf in Keulen.

Boosaardige Red Bull

De nieuwste game van Insomniac speelt zich af in het zogenaamde Sunset City, een stad die hevig getroffen is door een energiedrankje. Klinkt alsof iedereen aan elkaar plakt van de gemorste Red Bull, maar het neemt toch iets ergere vormen aan in Sunset Overdrive. Het bedrijf Fizzco heeft namelijk het experimentele “Overcharge Delirium XT” te vroeg uitgebracht op de markt, waardoor het gros van de inwoners van Sunset City in één klap verslaafd is geraakt aan het drankje, om vervolgens gruwelijk te muteren en door te slaan.

Als speler speel je één van de overlevenden in deze vrolijke post-apocalyptische stad. Het betreft hier echter geen grauwe wereld vol afgezaagde zombies, maar juist een bruisende en kleurrijke stad die barst van de meest bizarre mutaties. Mensen zijn gefuseerd met een bladblazer, spuwen andere mutanten uit of kunnen ijsstralen schieten. Slechts een paar voorbeelden van de gekke tegenstanders die je tegen kunt komen. Om nog maar niet te spreken over de futuristische machine van Fizzco zelf en de enorme eindbazen, elk met hun eigen wapens, zwaktes en kenmerkende bewegingen.

De drive in Sunset Overdrive

Maar wat precies het doel is in Sunset Overdrive, dat was mij tot voorheen nog onduidelijk. Ja, overleven staat natuurlijk buiten kijf, maar wat is het plan voor de lange termijn? Met de komst van deze presentatie op Gamescom werd het al stukken duidelijker. Als overlevende sluit je je aan bij een aantal andere vriendelijke koppen in Sunset City en probeer je het geniepige Fizzco onderuit te halen. Hiervoor zul je met verschillende andere groepen samen moeten werken, die je natuurlijk eerst moet zien te bevrienden. Over deze andere groepen is nog niet veel bekend, maar in deze demonstratie maakten we wel kennis met de zogenaamde Troop Bushido-groep.

De Troop Bushido-krijgers hielden stand in een Japanse tempel toen Fizzco haar verslavende drankje op de markt bracht. De wannabe-samurai vragen van jou, de speler, of je hun een kostbaar zwaard kunt geven. Alleen dan willen ze je helpen. En dat maakt het dat je als speler van A naar B wordt gestuurd met een aantal uiteenlopende opdrachten. Eerst moet je een katana zien te stelen, later blijkt dat je er zelf een moet maken. Helemaal in overdreven Sunset-stijl, zelfs. Een stel gestolen marketing-trofeeën smelt je om met een nucleaire reactor en het nog vlamende zwaard breng je al klievend door mutanten naar het dichtstbijzijnde waterschap om het te koelen. Een knettergekke missie, maar de toon is gezet: in Sunset Overdrive ben je veel bezig met een aaneenschakeling van bizarre, maar vaak hilarische, queesten. Combineer dat met de strakke cutscenes en de aardige voice-acting en een waardige singleplayer-ervaring is geboren.

Out of the ordinary

Sunset Overdrive laat ook meteen weten qua gameplay een out of the ordinary shooter te zijn. Het is ontzettend vlotte third-person actie, waarin free-runnen en het verzamelen en gebruiken van de meest idiote wapens centraal staat. De ontwikkelaars claimen dat stilstaan zonder meer je onontkoombare dood betekent, en het is nog waar ook. Gedurende de gevechten in de game vliegen continu uiteenlopende mutanten, robots of anarchisten je om de oren, en stuk voor stuk proberen ze je te omsingelen en te bespringen. Als speler is het de taak om zo veel mogelijk in beweging te blijven, iets waar de stad Sunset City helemaal voor gemaakt is. Van tegen muren lopen tot skaten, base-jumpen en op trampolines springen: je zult ze allemaal aan elkaar moeten rijgen (met nog een boel kills erbij) om te kunnen overleven en hoge scores te behalen. Het schreeuwt ‘fun’.

Leuk is ook dat je met het gebruik van de omgeving ook je zogenaamde Style-meter opvult. Door combo’s te maken en acrobatische trucs uit te halen kun je bepaalde superkrachten vrijspelen en gebruiken. In deze demonstratie betrof het een power-up waarmee de grond die je aanraakte in vuur en vlam kwam te staan. Je raadt het al: nog meer chaos, nog meer combo’s en nog meer fun in je speelstijl. Insomniac beloofde dat er legio van verschillende superkrachten te ontdekken zijn, dus ongetwijfeld kunnen spelers ook hier volop uit de voeten om een eigen speelstijl te definiëren.

Voorlopige conclusie

Had ik eerder toch nog wat twijfels over de ‘drive’ in Sunset Overdrive, lijkt nu mijn vroege hype toch juist te zijn geweest. De game gaat een ontzettend leuke gameplay combineren met veel customization en een prima, grappend verhaal. Om nog maar niet te spreken van alle idiote wapens, vijanden en vaardigheden die te vinden zijn in Sunset City. Nu nog even hopen dat de spanningsboog en lengte van de singleplayer niet tegenvallen, dan kan de Xbox One rekenen op een kleurrijke system-seller van formaat.

  1.   
    D_Dog's avatar

    Enige grote minpunt is de afwezigheid van free roam multiplayer.

  2.   
    Rise Against's avatar

    In mijn ogen is dit toch wel de meest interessante exclusive voor de Xbox One. Het kleurrijke stijltje in combinatie met de over the top gameplay spreken me erg aan 🙂