Stronghold Crusader 2

Over enkele weken verschijnt Stronghold Crusader 2, een game waar fans al tijdenlang reikhalzend naar uitkijken. De serie is vooral succesvol doordat het RTS combineert met city-building, waardoor je een soort mengelmoes krijgt tussen titels als Age of Empires en SimCity. Nu schept het roepen van dergelijke namen natuurlijk hoge verwachtingen, dus de grote vraag is: weet Firefly Studios deze waar te maken?

Actie-reactie

De combinatie tussen RTS en city-building maakte de eerste Stronghold Crusader al ontzettend leuk en dat is dit keer niet anders. Niet langer is het – zoals in de doorsnee RTS – enkel zaak om je leger van soldaten goed aan te sturen tijdens de strijd, je moet deze opstandige mensjes ook tevreden zien te houden. Sla liters bier in om ze blij te maken, maar hef niet te hoge belastingen, want dan worden ze ontevreden.

Ook het bouwen van huizen speelt een grote rol. In Stronghold Crusader 2 krijg je een eigen stukje land toegewezen, dat je vervolgens naar hartenlust kunt vullen met kerkjes, slaapzalen en andere faciliteiten. Hier zit ook een complete economie achter en het is zaak om deze goed draaiende te houden, want als je verlies gaat draaien, leidt je oorlogvoering daar ook direct onder.

Toegankelijker

Dat klinkt allemaal ontzettend diepgaand en dat was eigenlijk ook het grootste probleem van de eerste Stronghold Crusader: het spel had een veel te hoge instapdrempel. Nieuwe spelers werden overweldigd door het uitgebreide scala aan mogelijkheden en dat leidde ertoe dat velen de game na enkele uren boos weglegden. Dergelijke scenario’s wil Firefly voorkomen met de sequel en daarom is de game een stuk toegankelijker geworden.

“Wat?!”, hoor ik de Stronghold Crusader-fans denken. “Toegankelijker? Oh nee, casual! Oh nee, te makkelijk!” Maar maak je geen zorgen: “toegankelijk” betekent hier absoluut niet “makkelijker”. De game is nog steeds even lastig en diepgaand als zijn voorganger, maar dit keer worden beginners wat beter bij het handje gehouden. De tutorials zijn een stuk uitgebreider en aan het begin worden de verschillende mogelijkheden goed uitgelegd, zodat je spelenderwijs kennismaakt met al het moois dat de game te bieden heeft.

Voorlopige conclusie

Stronghold Crusader 2 lijkt net als zijn voorganger een heerlijk verslavende game te worden waar je tientallen – zo niet honderden – uren in kunt stoppen. Bovendien wordt de speelduur nog eens aanzienlijk verlengd door de toevoeging van een Level Editor, die het mogelijk maakt om je eigen levels te creëren en delen via de Steam Workshop. Het enige waar ik me momenteel nog zorgen over maak, is de mate van vernieuwing. Natuurlijk: de game ziet er beter uit en er zijn een paar leuke nieuwe features, maar is dat genoeg om een sequel te rechtvaardigen? Dat zal blijken wanneer we begin volgende maand uitgebreid met de game aan de slag kunnen. Houd GamersNET dus in de gaten voor de review!

  1.   
    Sam12-45_'s avatar

    Ik heb Stronghold Crusader heel erg veel gespeeld net zoals Stronghold Legends. Honderden uren. Zo verslavend toen ik nog jong was.

  2.   
    Daan's avatar

    Ik ga Stronghold Crusader 2 gewoon aanschaffen en waarschijnlijk weer een uurtje of tweehonderd spelen. 🙂

  3.   
    420blazeit's avatar

    Vind het toch nog net te duur voor wat je krijgt. Dit is eigenlijk hetzelfde spel maar dan met 3d graphics.

  4.   
    Ralph P Scene's avatar

    ga hem zeker kopen!

  5.   
    Overload14's avatar

    Kheb nog nooit de eerste Stronhold Crusader gespeeld maar dit ziet er weel heel interessant uit 😀