Call of Duty: Advanced Warfare

Er zijn veel mensen waar je jaloers op mag zijn. Je buurman met z’n nieuwe Rolls Royce bijvoorbeeld, of de rijke oliesjeik met tien vrouwen. Hetzelfde geldt binnen de game-industrie: je mag best jaloers zijn op Rockstar, de ontwikkelaar weet dat zijn spellen hoe dan ook tientallen miljoenen keer over de toonbank zullen vliegen. Er is echter één partij waar je niet jaloers op hoeft te zijn: Sledgehammer Games. Deze ontwikkelaar stond drie jaar geleden voor de taak om de door velen uitgekotste en gehate Call of Duty-franchise nieuw leven in te blazen met een innovatief concept. Is de ontwikkelaar daarin geslaagd, of is Advanced Warfare het zoveelste gevalletje van jaarlijkse uitmelkerij?

Vernieuwend?!

Ik zal eerlijk toegeven dat ik de persruimte nogal sceptisch betrad. Call of Duty: Ghosts vond ik één van de meest teleurstellende games sinds tijden en de singleplayer-presentatie van Advanced Warfare tijdens de E3 wist me ook niet bepaald enthousiast te maken. Al snel verdween die scepsis echter als sneeuw voor de zon, want – ja dames en heren, ik ga het toch echt zeggen – de nieuwe Call of Duty lijkt zowaar vernieuwend te worden!

Sledgehammer Games doet namelijk iets wat Infinity Ward en Treyarch al jaren niet meer durven: het welbekende – en door fans geliefde – Call of Duty-concept op de schop gooien. Dat is lastig, want hoewel je aan de ene kant vernieuwing wil introduceren, is het ook zaak om de fans niet van je te vervreemden. Sledgehammer lijkt daartussen de perfecte balans te hebben gevonden.

De lucht in

Advanced Warfare behoudt de snelle run and gun-gameplay waar de franchise om bekendstaat, maar voegt daar tegelijkertijd het Exoskelet aan toe – het kloppende hart van Advanced Warfare. Het Exoskelet maakt je een ware supersoldaat en staat je onder andere toe om extreem snel te rennen, vlug naar links of rechts te manoeuvreren en zelfs metershoog te springen. Dit klinkt als een kleine vernieuwing en toegegeven: Titanfall-spelers zullen een licht déjà-vu krijgen, maar het Exoskelet blaast wel degelijk een broodnodige frisse wind door de welbekende gameplay.


Doordat spelers als panters op steroïden door de map rennen, is de gameplay nog sneller geworden en dat maakt het dit keer echt zaak om goed te richten. Simpelweg de trigger ingedrukt houden en kogels in het rond sproeien volstaat niet meer, omdat je vijanden zich supersnel voor je vizier weg kunnen manoeuvreren. Dit maakt de game een stuk eerlijker en meer skill-based, twee begrippen die in de vorige COD-games vaak op de tweede plaats kwamen.

De mogelijkheid om hoog te springen voegt bovendien iets toe waar de franchise al jaren om schreeuwt: verticale gameplay! Niet langer ben je beperkt tot de vloer onder je voeten; dit keer speelt het gevecht zich ook op daken en hooggelegen platformen af. Deze verticale dimensie past perfect bij de snelle, hectische gameplay waar de franchise om bekendstaat en het is eigenlijk wonderbaarlijk dat Sledgehammer Games de eerste is die zich dit realiseert. Een zeer welkom neveneffect van deze snelle, verticale gameplay is bovendien dat campen bijna onmogelijk is geworden en dat zal voor elke niet-satanistische Call of Duty-speler een verademing zijn.

Persoonlijk tintje

Een laatste toffe feature van het Exoskelet die ik niet onbenoemd wil laten, is de mogelijkheid om superkrachten toe te voegen. In het Create A Class-menu (dat dit keer uitgebreider en diepgaander is dan ooit tevoren) kun je een speciale kracht toevoegen aan je Exoskelet, die je in het heetst van de strijd meer dan eens nodig zult hebben. Denk hierbij aan de mogelijkheid om vliegensvlug een riot shield omhoog te halen, te cloaken, je vijanden voor korte tijd op de radar te zien of te zweven in de lucht. Deze kleine toevoegingen voegen een persoonlijk tintje toe aan het Exoskelet en dat maakt het experimenteren ermee extra leuk.

Voorlopige conclusie

Advanced Warfare doet wat ik nooit had durven dromen: daadwerkelijk vernieuwing introduceren in de Call of Duty-franchise. Natuurlijk hebben we hier nog steeds te maken met een COD-game, maar iedereen die – net als ik – na al die jaren uitgekeken was op de welbekende gameplay waar de franchise om bekendstaat, moet Advanced Warfare zeker een kans geven. Met name de extra snelle verticale gameplay blaast een frisse wind door de franchise en maakte dat ik met volle teugen heb genoten van mijn speelsessie. Dit is de Call of Duty-game waar we al jaren op wachten: snel, spannend en simpelweg ontzettend leuk.

  1.   
    Dannytjuh's avatar

    Ik erger me aan het feit dat je continu in je rug wordt geschoten. Heb je bijna je killstreak, nog 1 kill, krijg je een kogel in je rug. Dat verpestte het hele spel voor me want het houdt niet op. Ook ging je wat te snel dood in Ghosts, dat was ook een beetje zeer verdomd irriterend XD achja ik klaag wel oneindig lang door maar zeer waarschijnlijk koop ik gewoon weer de nieuwe CoD hopend dat deze beter is dan z’n voorganger. Weer.

  2.   
    ShadyXL's avatar

    Ik vind het eerlijk gezegd nog steeds jammer dat we alweer de toekomst in gaan en al helemaal vanwege de exoskeleton, maar vernieuwing is er zeker wel. Ik hoop trouwens wel dat er gamemodes zijn waar je geen exoskeleton kunt gebruiken (wat waarschijnlijk niet zal gebeuren, maar een mens kan hopen). Hopelijk wordt dit wel een CoD game waar ik weer honderden uren in ga steken, want bij Ghosts is dat niet het geval.

    PS: Ik ben stiekem wel blij dat er meer variatie in zit met door de exoskeleton, maar ik vraag me wel af hoe ze het gaan balanceren met snipers. Die zullen niet meer makkelijk kunnen campen (en dat is wat je hoort te doen als sniper).