Heroes of the Storm hands-on

Ooit was er WarCraft III, een strategiegame die spelers het met diverse rassen tegen elkaar liet opnemen. Naast het strategiecomponent leende WarCraft zich uitstekend om eigen spellen te maken binnen de grenzen van de game, die vervolgens met anderen gedeeld en gespeeld konden worden. Eén van deze creaties was Defense of the Ancients, oftewel DotA. Blizzard, uitgever en ontwikkelaar van WarCraft, kon de rechten niet bemachtigen op de spellen die door zijn spelers waren gecreëerd, waardoor games als League of Legends en zelfs Dota 2 later ook gewoon uitgebracht konden worden. Zelf wil Blizzard alsnog een marktaandeel binnen dit zogeheten Multiplayer Online Battle Arena-genre (MOBA) verkrijgen en poogt dit te doen met Heroes of the Storm…

Blizzard All-Stars

Heroes of the Storm is kort gezegd een MOBA zoals we die goed kennen, maar dan schitteren hierin bekende en onbekende personages uit Blizzards eigen gaarkeuken. Eerst heette de game dan ook Blizzard All-Stars en als je naar het spel kijkt, is die naam eigenlijk zo gek nog niet. Figuren uit WarCraft, StarCraft en Diablo strijden namelijk zij aan zij om eer, glorie en bovenal overwinningen te kunnen behalen. De mogelijkheid om met Jim Raynor van StarCraft te knokken tegen de duivel uit Diablo is voor fans van de Amerikaanse ontwikkelaar natuurlijk erg tof, maar het zijn niet alleen de gelaten die het spel interessant maken.

Juist het feit dat Heroes of the Storm gebruikmaakt van personages van de drie series, betekent dat de meeste figuren al een rijk achtergrondverhaal kennen, maar ook dat ze erg divers zijn en bovendien herkenbare vaardigheden bezitten. De Lich King kan bijvoorbeeld allerlei ijsaanvallen gebruiken om tegenstanders te bevriezen en uit te schakelen, terwijl ruimtemarinier Jim Raynor gebruikmaakt van langeafstandsaanvallen. Zelf speelde ik met Illidan en ook zijn aanvallen, zoals een metamorfose tot een demoon, waren zeer herkenbaar voor iemand die destijds flink veel tijd in WarCraft III heeft gestopt.

Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA?

In het potje dat ik op Gamescom heb mogen spelen, was het gelijk goed mogelijk de gameplay van Heroes of the Storm te ervaren. Op zich voelde het aan zoals vele andere MOBA-spellen en daar zul je dan ook weinig vernieuwing in gaan voelen. De map waarop de veldslag plaatsvond, net als het geval is bij Dota 2, was vrijwel symmetrisch en kende drie paden van de ene basis naar de ander. Ook in Heroes of the Storm bestaan de teams uit maximaal vijf man elk, worden de bases verdedigd met gebouwen en regelmatig verschijnende eenheden en zul je het hoofdgebouw van de tegenstander moeten uitschakelen om de overwinning te behalen.

In tegenstelling tot een Dota 2 heb je in Heroes of the Storm vooralsnog geen geld om te verzamelen en ook bruikbare voorwerpen waren vooralsnog niet aanwezig. Daarmee lijkt de game simpel op te pikken, maar waarbij helden op de juiste manier inzetten juist aan belang wint. Hoe dan ook, wat echter wel een zeer toffe feature van Blizzard’s eigen kindje is, is de manier waarop je held een nieuw level bereikt. Door neutrale eenheden en helden van de tegenstander om te leggen, krijgt je gehele team ervaringspunten en ga je een niveau omhoog, dan kun je zelf nieuwe vaardigheden kiezen. Door de gedeelde ervaring wordt goed samenwerken dus extra beloond.

Voorlopige conclusie

Het is voorlopig nog de vraag in hoeverre Heroes of the Storm een gedegen concurrent vormt ten opzichte van soortgelijke spellen binnen het genre. De gameplay is bovenal gestroomlijnd, maar het is onduidelijk of er qua diepgang genoeg in de game te vinden is. Desalniettemin straalde de game zeker flink wat Blizzard-afwerking uit, ook al mocht ik aan de slag met een nog niet volledig product. Blizzard-fans zullen dus sowieso niets te klagen hebben, maar het is nog even afwachten of de rest van het gamepubliek ook warm moet draaien voor het spel.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    denk dat de game het best goed doet

  2.   
    Supermanneke's avatar

    Ik ben persoonlijk al sinds de technical alpha aan het spelen, wat mij vooral trekt aan het spel is (naast de heroes en de typische Blizzard-feeling) dat de potjes vrijwel nooit langer dan 15-20 minuten duren. Dat is ook de reden dat er geen gold (voor items) in het spel zitten. Hoewel het diepgang geeft verlengd het de potjes in de meeste MOBA’s soms ook tot een punt dat het gewoon te lang duurt om nog leuk te zijn. Blizzard heeft daarom een talent system ingame waarmee je gewoon als je level-up gaat voor bonussen kan kiezen, soms simpel lifesteal, armor e.d. maar ook spell enchancements.

  3.   
    xizaaR's avatar

    Is er iets bekend omtrend een open beta? Ik heb me maanden geleden ingeschreven voor de Beta maar ik krijg maar geen key.