Gamersnet.nl

Dead Island 2

Deep Silver is best een serieuze uitgever aan het worden! Saint’s Row, Metro, Homefront en Dead Island zijn inmiddels alweer vier paradepaardjes van de uitgever en je kunt er donder op zeggen dat er de komende jaren ook nieuwe franchises bij komen. De aankondiging van Dead Island 2 is voor veel mensen een plezierige verrassing gebleken. Het laatste deel, Dead Island: Riptide voelde toch als een tussendeel en met de kracht van de nieuwe generatie spelcomputers is er natuurlijk veel meer mogelijk op het gebied van slachten, hakken, rijten, stompen, schoppen, snijden, schieten, exploderen en knuppelen. En dat is precies wat we tijdens de presentatie hebben gezien. Zombies slachten was nog nooit zo leuk!

Living the dream

De wereld van Dead Island is niet in zijn geheel besmet. Er zijn stukken waar mensen zonder zombies leven en de plekken waar de zombies wel in actie zijn worden dan ook hermetisch afgesloten. Zo ook Californië, thuisplek van de L.A. Lakers en natuurlijk de E3. Er staat een enorm hek rondom de staat en niemand mag in of uit, want de plek is overspoeld door zombies. Laat jij als hoofdrolspeler nou net immuun zijn voor zombiebeten! Je hebt je levensvervulling gevonden. Je hoeft je niet meer te werken voor een baas, je hoeft geen rekeningen te betalen en nooit te letten op wat moet en hoort. Het enige doel in je leven is om zoveel mogelijk zombies af te slachten. Californië is daar de perfecte plek voor en samen met je maten ga je je droom verwezenlijken. Dat alles onder de bezielende leiding van Max en zijn kat Rick Fury!

Je merkt het al, Dead Island 2 neemt zichzelf totaal niet serieus en wil maar één ding, het afslachten van zombies zo leuk mogelijk maken. Daarbij zorgen Max en zijn kat Rick Fury voor de nodige humor in het spel. Max voelt zich namelijk als Hannibal Smith van The A-team. Een leider van formaat die heeft besloten om de paar mensen die immuun zijn op te sporen en er een groep van te maken. Met zijn allen trek je in zijn camper van plek naar plek om je nieuwe taak te vervullen. Saillant detail is overigens dat Rick Fury de eerste kat is die volledig is ge-motion captured… Hoe vet is dat!

Zombies en mensen, mensen en zombies

Net als in de vorige games uit de serie ga je aan het begin van het spel kiezen tussen vier verschillende klassen. Hoewel we nog niet weten wat er uniek is aan elke klasse, weten we wel dat je kan kiezen uit Berserker, Speeder, Hunter en Bishop. Daarnaast zal er nog een vijfde klasse beschikbaar zijn exclusief voor de PlayStation 4-versie.

De ontwikkelaar zegt veel te danken te hebben aan de nieuwe generatie consoles. Er is ons beloofd dat geen enkele zombie in het spel hetzelfde zal zijn en dat lijkt ons al een unieke mijlpaal, aangezien de game duizenden zombies bevat. Daarnaast zullen er ook duizenden wapens beschikbaar zijn, die je kunt vinden, maar ook kunt maken. Met grasmaaiers kun je de meest dodelijke wapens maken, maar let op, benzine is schaars en de herrie trekt zombies aan! Ook is dual wielding toegevoegd en zal de seemless multiplayer zijn terugkeer maken. Tot acht spelers dit keer.

Om ons een klein beeld te geven van de nieuwe mogelijkheden in de game werd een alphaversie uit 2013 getoond. Hoewel deze versie nog niet zo mooi was als het uiteindelijk zal worden, werd ons wel duidelijk dat niet alleen zombies tegenstanders zijn. Er zijn ook verschillende menselijke facties. Ex-gevangenen, militairen, politiediensten, allemaal proberen ze hun eigen gebied te beschermen en zoveel mogelijk grondstoffen te verzamelen. De actie is tegen mensen heel anders dan tegen zombies, want dan zijn vooral vuurwapens van groot belang. Er zijn daarnaast ook heel veel contextuele kills te maken. Sta je naast een tafel dan kun je er vanuit gaan dat deze gebruikt gaat worden in kills.

Voorlopige conclusie

Verder kunnen wij nog weinig vertellen over hoe de game eruit gaat zien. Nu was de eerste Dead Island ook erg mooi en dus is ons vertrouwen groot. Zeker als je bedenkt dat vuur zich bijvoorbeeld kan verspreiden in gras en er echt duizenden wapens te gebruiken zijn, dan zal er genoeg strategisch te kiezen vallen. Ook het upgraden van skills krijgt een grotere rol. Zo kun je bijvoorbeeld je skill om ver te slaan verbeteren. Ben je er goed in, dan kun je zombies meters de lucht in slaan. In potentie gaan we genoeg plezier beleven aan de game, al moet dat nog wel even in de praktijk worden gebracht. Gelukkig hebben de heren nog alle tijd, want de game zal in de herfst van 2015 verschijnen voor de nieuwe generatie consoles en pc.