Gamersnet.nl

Tom Clancy’s The Division

Ubisoft heeft ontdekt hoe het elk jaar weer de E3 kan winnen. En wat blijkt: het recept is niet eens heel ingewikkeld! Men neme zijn beste reeds onthulde games, toont daar trailers en/of gameplay van en eindigt de show tot slot met één nog niet onthulde topper die iedereen volledig van zijn stoel blaast. In 2012 was dat Watch_Dogs, dit jaar Rainbow Six: Siege en vorig jaar verraste Ubisoft vriend en vijand met Tom Clancy’s The Division. Hoewel de legendarische heer Clancy dezer dagen helaas niet meer onder ons is, leeft zijn ziel voort in deze fantastische game van Ubisoft Massive. Alleen dat is al reden om enthousiast te worden.

Gelukkig geeft Ubisoft ons nog veel meer redenen om nu al reikhalzend uit te kijken, want The Division is op vrijwel elk punt indrukwekkend. Dit komt niet in de laatste plaats door de Snowdrop Engine, die audiovisuele hoogstandjes weet af te leveren. Na de downgrade van Watch_Dogs waren velen bang dat ook The Division uiteindelijk tegen zou vallen, maar na het zien van de eerste live demo kan ik bevestigen dat niets minder waar is. De game ziet er nog steeds net zo goed uit als bij zijn onthulling en het lijkt er zelfs op dat het spel op sommige vlakken mooier is geworden!

De Snowdrop Engine benut de kracht van de new-gens ten volle en dat resulteert in een spelwereld die prachtig tot leven komt. Het zijn de kleine details, zoals de weerspiegeling van de sirenes in de rookpluimen of de echo’s van je voetstappen in het verlaten metrostation, die ervoor zorgen dat het New York van The Division overtuigend in beeld gebracht wordt. Niet langer word je uit de illusie gehaald door kleine details die net niet kloppen: dankzij de kracht van de new-gens komt het talent van Ubisoft Massive eindelijk tot zijn recht.

RPG Deluxe

Toch zal ik eerlijk toegeven dat ik na Ubisofts E3-persconferentie nogal teleurgesteld was in The Division. De game kwam tijdens de presentatie over als een nogal oppervlakkige dertien-in-een-dozijn-shooter, die behalve zijn setting weinig unieks te bieden had. Nu geef ik meestal niet graag toe dat ik fouten maak, maar in dit geval geef ik graag toe dat ik er volledig naast zat.


The Division is namelijk een RPG in hart en nieren. Dit betekent dus dat je in het post-apocalyptische New York altijd op zoek zal zijn naar handige wapens, of items om zelf spullen mee te craften. Wapens en gadgets die je reeds in je bezit hebt, kun je bovendien aanpassen om ze zo af te stemmen op je speelstijl. Hierbij krijg je veel vrijheid: de ontwikkelaar wil spelers namelijk niet forceren om aan het begin een speelstijl te kiezen waar ze de rest van de game aan vastzitten. Je krijgt de vrijheid om spelenderwijs te ontdekken welke speelstijl het beste bij jou past, zodat je daar gaandeweg je uitrusting en vaardigheden op kunt aanpassen.

Verover ze allemaal!

Naast de normale missies die je in The Division kunt afwerken, is er ook veel te doen en te ontdekken in de open wereld. Eén van de taken die je als overlevende hebt, is het veroveren van zoveel mogelijk uitvalsbases. Een uitvalbasis wordt altijd bewaakt door andere overlevenden – die weinig goeds met je van plan zijn – en wanneer je deze uitschakelt, kun je de macht in de basis overnemen. Vanaf hier kun je vervolgens strategische plannen maken en andere strijdgerelateerde zaken regelen. Het einddoel is natuurlijk om alle uitvalsbases te veroveren, om zo New York in handen te krijgen.

Conclusie

The Division belooft in elk opzicht new-gen te worden. De Snowdrop Engine zorgt voor een spektakel op audiovisueel gebied en deze prachtige graphics worden gecomplementeerd door de diepgaande RPG-gameplay. Hierbij is vooral fijn dat je ontzettend veel vrijheid krijgt om als speler je eigen speelstijl te bepalen. De setting van het post-apocalyptische New York vormt tot slot de kers op de spreekwoordelijke taart. Ik heb tot nu toe dan ook slechts één nadeel bespeurd: het duurt nog minstens anderhalf jaar voordat we met de game aan de slag mogen…