Wat was Crytek blij toen zij in 2012 de rechten vergaarden voor Homefront. Naar eigen zeggen was vooral de setting van de franchise fantastisch. Een Noord-Korea dat de Verenigde Staten verovert en het hele land in één keer Koreaans maakt. Het faillissement van THQ was voor velen een aderlating, maar we kunnen nu wel zien wat een ontwikkelaar als Crytek kan doen met deze franchise. De oorspronkelijke Homefront werd behoorlijk gehyped, maar stierf in negatieve reviews vanwege de korte speelduur en afraffelwerk. Wat is Cryteks visie voor de game? Dat zal voor oude fans van de ontwikkelaar als muziek in de oren klinken.
Terug naar de roots
Het is best een vreemde bedoening om Crytek te zien als ontwikkelaar van Homefront en nog vreemder als je de presentatie gaat bekijken bij uitgever Deep Silver. Het lijkt een grote uitgever te worden, met naast Homefront ook Saint’s Row, Metro en Dead Island in het portfolio. Toch was de verwarring van korte duur, want in de eerste vijf minuten van de presentatie deed de ontwikkelaar van Crysis een boude uitspraak: bij het maken van Homefront wilden we het gevoel meegeven van de eerste Far Cry en de eerste Crysis. Jawel, Homefront: The Revolution zal een open wereld worden. Inclusief een dag- en nachtcyclus en weersysteem.
Het zal zich echter niet afspelen op een semi-onbewoond eiland, maar in Philadelphia. Het jaar is 2029 en Noord-Korea is inmiddels al weer vier jaar de baas over de Verenigde Staten. Dit hebben zij vooral te danken aan superieure technologieën als drones en zeer geavanceerde pantservoertuigen. Crytek heeft gekozen voor Philadelphia, omdat dit een belangrijke stad is voor de onafhankelijkheid van Amerika. Hier is de onafhankelijkheidsverklaring getekend en zijn belangrijke veldslagen geleverd in de burgeroorlog. Hier is echter weinig meer van te merken in Homefront: The Revolution, want eigenlijk hebben de burgers van de stad zich al neergelegd bij de nieuwe leiders van het land. Gelukkig kruip jij in de huid van iemand die zich wel verzet, maar dat doe je absoluut niet alleen.
Guerrilla
Anders dan in andere Crytek-games, heb je namelijk helemaal geen superkrachten of een bijzonder pak. Je bent gewoon een guy, die samen met het verzet strijd tegen de bezettende macht. Je vecht dan ook nooit alleen in de game, want hoewel je maar één persoon onder de knoppen krijgt, heb je altijd hulp van andere strijders. Je vecht daarnaast een guerrilla-oorlog, waarbij je ook handige wapens gaat bouwen. Zo komen er veel molotovcocktails langs, maar ook konden we een radiografisch bestuurbare wagen zien met een bom erop. Deze gadgets kun je bouwen en de componenten daarvoor spoor je op met je mobiele telefoon. Deze gebruik je ook om beveiligingscamera’s en tegenstanders vast te leggen en is dus een handig hulpmiddel in de game.
De bedoeling van het spel is om verschillende delen van de stad terug te veroveren van de Noord-Koreanen. Dit doe je door de invloed van hen te verminderen. Sloop camera’s en doodt soldaten om meer Uprising Points te verdienen, die uiteindelijk je gehele factie sterker maakt. De wereld gaat ook daadwerkelijk veranderen als je meer invloed krijgt op bepaalde stadsdelen.
Daarnaast is de game nu al schitterend! We hebben dan ook te maken met een game voor de PlayStation 4, Xbox One, pc en Mac en dat is aan alles te zien. Lichteffecten komen prachtig in beeld en physics zijn zeer realistisch. Ik had nooit geweten dat het besturen van een radiografisch bestuurbare wagen nog realistischer kon dan ik in Duke Nukem Forever zag. Blijkbaar wel. Ook is er iets wat direct uit Crysis komt, het upgraden van je wapens werkt met exact hetzelfde principe. Veel diepgang dus op dat vlak.
Voorlopige conclusie
Homefront: The Revolution is voorlopig nog niet af en zal pas ergens in 2015 verschijnen. Echter, het idee erachter is goed. Pak het goede verhaal van het origineel en gooi daar een Crytek-sausje overheen, zoals we ze kennen uit hun eerste games. Het verwerven van verzetsstrijders om zo Philadelphia over te nemen is tof, zeker als je dat kunt doen met guerrilla-technieken. Het is nog veel te vroeg om te oordelen over de game, maar het idee is sterk en de ontwikkelaar heeft vertrouwen. Wij gaan Homefront: The Revolution sterk in de gaten houden de komende maanden.