Gamersnet.nl

Borderlands: The Pre-Sequel

Er zijn van die games die een fantastische achterban hebben en het ook financieel goed redden, zonder dat zij altijd maar in het nieuws zijn. Games als Guild Wars 2 of The Witcher, die op zichzelf voldoende fans hebben, dat ze geen enorme hype nodig hebben om te slagen. Borderlands past ook in dat rijtje. De franchise staat als een huis en er verschijnt enorm veel DLC voor. 2K blijft dat ook doen, dus het zal allemaal wel rendabel zijn. Onlangs is het derde deel in de franchise aangekondigd. Borderlands: The Pre-Sequel is exact wat je verwacht van de game, maar dan met een keiharde twist. We gaan eindelijk naar Pandora en aangezien er op de maan geen zwaartekacht is, voelt de game behoorlijk anders.

Fragtrap!

Dat geldt overigens niet voor het grafische aspect, want deze Borderlands is qua grafische stijl vergelijkbaar met Borderlands 2. Wel krijgen we vier nieuwe helden onder de knoppen en zijn er nieuwe gameplay-elementen toegevoegd die de game echt anders maken dan zijn voorgangers. Maar allereerst het verhaal, want zoals de titel al doet vermoeden betreft dit een prequel en een sequel tegelijkertijd. De game speelt zich af na de originele Borderlands en voor Borderlands 2. Zoals je weet heeft Handsome Jack in Borderlands 2 een basis op de maan Pandora. In dit nieuwe deel ben je in dienst van diezelfde Handsome Jack en moet je hem helpen om zijn gigantische robot-leger op te zetten. Dat doe je met één van de vier (min of meer) nieuwe speelbare personages, die allen een volledig nieuwe klasse hebben en volledig nieuwe skill trees.

Nisha is een Lawbringer en dit is de meest gebalanceerde klasse, vooral gebaseerd op wapens. Athena the Gladiator gebruikt een Kinetic Aspis Shield om tegenstanders op afstand te houden. Wilhelm the Enforcer maakt gebruik van vele drones en is ook nog een medic, en het vierde personage is… Claptrap… Jawel, ook het guitige robotje is voor het eerst speelbaar met zijn zeer veelzeggende klasse: Fragtrap.

Death from above

Dat we voor het eerst naar Pandora gaan is niet alleen leuk voor het uitzicht, maar ook voor de gameplay. Er is namelijk veel minder zwaartekracht op de maan en dat maakt alles anders. Het voelt eigenlijk een beetje als Halo, want iedereen is zo licht als een veertje. Je gaat dus zweven over grote afstanden, mede omdat je ook kunt double jumpen in de lucht. De combat wordt hierdoor verticaler, want je kunt death from above geven en dat is dikke fun. Ook hebben 2K Australia en Gearbox heel veel jump pads neergezet, waardoor er altijd een mooi excuus is om tientallen meters te springen. Ook is de planeet bijzonder koud en dat maakt ijs weer heel belangrijk in je wapens. Veel nieuwe wapens zullen ijskogels schieten die veel tegenstanders gaat bevriezen.

Een ander nieuw element is de absentie van zuurstof. Alle karakters (behalve Claptrap) hebben zuurstof nodig en dus dien je op te letten dat je niet te lang buiten bent. Gelukkig kun je om de paar honderd meter een zuurstofbubbel activeren, maar het brengt wel een strategisch element met zich mee. Ga ik dat stukje nog even verkennen, of moet ik eerst even zuurstof inslaan. De omgevingen zijn minder kleurrijk dan je wellicht gewend bent, maar dat kan ook niet anders op een ijsplaneet.

Voorlopige conclusie

Borderlands: The Pre-Sequel doet wat je mag verwachten van een nieuwe Borderlands. Het is nog steeds megakomisch (de tien jarige Pickle is je gids op Pandora), het speelt net zo lekker weg en het vernieuwt op een paar fronten. Maar Borderlands is vooral leuk met vrienden en met deze game krijg je de kans om een nieuw verhaal te beleven op een andere planeet. De game verschijnt op de Xbox 360, PlayStation 3 en pc en is ook inhoudelijk geen grote stap van last-gen naar new-gen, maar als je fan bent van de serie, dan heb je genoeg nieuwe dingen te beleven op Pandora. Borderlands: The Pre-Sequel verschijnt in oktober.