Lezers die een jonger broertje hebben, zullen zich in hun jeugd zich soms helemaal kapot geërgerd hebben. In de ogen van je ouders is hij de lieverd die niets fout kan doen, maar jij bent degene die altijd op hem moet letten. Hij hangt op je verjaardagsfeestje en speelt continu met jouw speelgoed. En daarom zou je misschien soms, heel soms, willen dat je broertje nooit zou zijn geboren. Ook Max heeft deze gevoelens wel eens gehad en wenst aan het begin van de game geen broertje meer te hebben. Be careful what you wish for Max…
Broederschap
Na de wens van Max opent er een portaal en grijpt een monsterlijke hand zijn broertje Felix. Max twijfelt geen seconde en springt achter hem aan. Hij komt aan in een andere wereld vol talloze gaten, magie en monsters. Felix blijkt ontvoerd te zijn en Max moet deze gevaarlijke wereld doorkruisen. Heel origineel is het verhaal natuurlijk niet, maar wel chill is dat het met mooie cartoonfilmpjes gebracht wordt. De game zelf ziet er voor een arcadegame ook goed uit met kleurrijke levels.
Nadat je door het portaal bent gesprongen, sta je in het begin van het eerste level en mag je het grotendeels zelf uitzoeken. Dat is lastig zat, want Max stelt nog niet veel voor. Hij kan namelijk alleen maar springen. Vechten kan Max niet en dat zal hij ook niet leren gedurende de game. Je moet dus over de obstakels en kleine vijanden heen springen of snel rennen als ze even niet kijken. Het besturen van Max werkt goed; hij springt normaal, kan best wat tempo maken en kan een redelijk stuk naar beneden vallen zonder dood te gaan.
Magisch tekenen
De game is echter maar voor een klein gedeelte een platformer, meestal ben je aan het puzzelen. Hiervoor heeft Max na een tijdje een magic marker tot zijn beschikking waar hij diverse dingen mee kan maken. Hij kan bijvoorbeeld pilaren uit de grond laten rijzen, lianen en takken maken of zelfs een waterstroom uit het niets laten ontstaan. Deze dingen kun je zelf tekenen op speciaal aangegeven plekken en heb je nodig om verder te komen in een level. Denk hierbij aan een blok te tekenen met een tak, dat over een gat te knallen met een waterstroom, vervolgens er zelf met een liaan overheen te zwiepen en uiteindelijk het gemaakte blok gebruiken om een hoger platform te bereiken. De puzzels zijn echt leuk om te doen, lekker gevarieerd en worden vrij pittig gedurende de game.
Gedeeltelijk komt deze moeilijkheidsgraad echter ook door het tekenen en dat is erg jammer. Je gebruikt je control stick om te richten en dat gaat vrij onnauwkeurig. Vooral bij de takken en zeker bij de waterstromen overkwam het mij vaak genoeg dat het net niet goed genoeg was en je op millimeters je sprong mist. De game lijkt ontworpen te zijn voor de Wii U en de Nintendo 3DS waar je door zelf te tekenen dit probleem zou kunnen ontwijken. Ook lijken de mogelijkheden qua tekenen heel divers waardoor je verwacht dat je puzzels op verschillende manieren gehaald kunnen worden. Dit valt echter vies tegen; doordat je enkel op bepaalde plekken steeds maar één type ding kunt tekenen is er steeds maar één manier om de puzzel op te lossen.
Conclusie
Max: The Curse of Brotherhood is een prima arcadespel met een leuke insteek qua puzzels. Je tekent namelijk je eigen pilaren, lianen en waterstromen en door die elementen op slimme wijze te combineren kun je de puzzels oplossen. Zelf kun je niet vechten waardoor de focus echt op het platformen en puzzelen ligt. Het is dan ook jammer dat het tekenen van de elementen soms wat moeilijk is; precisie is nu eenmaal moeilijk met een control stick. Toch biedt de game met mooie graphics, uitdagende levels en een redelijke lengte genoeg om je mee te vermaken.