Battlefield: Hardline

Battlefield lijkt inmiddels een jaarlijkse franchise te zijn geworden en dat kan bij veel fans op scepsis rekenen. Niet in de laatste plaats omdat Battlefield 4 pijnlijk duidelijk maakte dat harde releasedata lang niet altijd bevorderlijk zijn voor de eindkwaliteit van een product. Visceral Games staat nu voor de lastige taak om deze massa’s boze gamers weer voor zich te winnen. Maar of Battlefield: Hardline genoeg biedt om daarin te slagen?

Battlefield: Hardline is gebouwd op de engine van Battlefield 4 en dat merk je meteen. De game voelt en speelt precies zoals zijn voorganger en dat geeft je meteen een (te) vertrouwd gevoel. De visuele stijl is namelijk grotendeels overgenomen en het feit dat de map die ik speelde me erg bekend voor kwam, zorgen ervoor dat de wow-factor aanvankelijk uitblijft. Al meteen voelde het alsof ik een DLC-pakket van Battlefield 4 speelde en de aanwezige modus wist daar helaas weinig verandering in te brengen.

Bloedgeld

Ik mocht aan de slag met de Blood Money-modus. Hierbij zijn er twee teams (de cops en de robbers), die beide proberen om geld te stelen uit de kluis die middenin de map staat. Hoe meer geld je steelt, des te meer punten je ontvangt, maar wees voorzichtig: het bemachtigen van dollars kost tijd en je kunt je ondertussen niet verdedigen tegen vijanden. Het bemachtigde geld moet je vervolgens naar de kluis van je team brengen en het team dat aan het einde van de match het meeste geld heeft, wint. Een leuke twist: het is ook mogelijk om geld uit de kluis van het andere team te stelen, waardoor een match soms onverwachte wendingen aan kan nemen.

Begrijp me niet verkeerd: er is helemaal niets mis met deze modus en ik durf zelfs te beweren dat ik me er stiekem best mee heb vermaakt. Toch begrijp ik niet waarom EA precies deze modus heeft uitgekozen om te tonen aan het E3-publiek. Het verschil tussen de cops en robbers is in Blood Money namelijk enkel grafisch merkbaar en verder totaal irrelevant. Bovendien is deze modus eigenlijk niets meer dan een verbloemde versie van Capture the Flag: steel de vlag (lees: kluis) in het midden van de map en breng hem naar je basis, of steel de vlag (kluis) van het andere team.

Geen revolutie

Van de Blood Money-modus moet Battlefield: Hardline het straks dus niet hebben, wat betekent dat het succes van de game staat of valt bij de overige modi. Helaas wilde de aanwezige ontwikkelaar daar nog niet te veel over kwijt. Hij wist me wel te vertellen dat Hardline straks, naast de bekende Battlefield-modi (Conquest, Team Deathmatch) een Heist-modus zal bevatten. Helaas klinkt dit spectaculairder dan het is: in de Heist-modus is het simpelweg de bedoeling om een koffer met geld te stelen en deze naar je basis te brengen. Inderdaad: de overeenkomst met de Blood Money-modus is duidelijk te zien. Verder heeft Visceral enkele kleine extra features toegevoegd (waaronder motoren en XP Rewards, waarmee je in het heetst van de strijd bijvoorbeeld met een druk op de knop je auto kan repareren), maar ook deze zijn geen van allen revolutionair.

Conclusie

Battlefield: Hardline blijft vooralsnog steken in goede bedoelingen. Het idee van cops vs. robbers is ontzettend tof, maar helaas wordt dit concept tot dusver amper benut. Hoewel de nieuwe modi en features een leuke draai geven aan het inmiddels welbekende Battlefield-concept, zijn ze weinig revolutionair en hebben ze te weinig om het lijf om lang te bekoren. Dat is eigenlijk het hele probleem met Hardline: de game is zeker vermakelijk, maar biedt te weinig vernieuwing om zijn prijskaartje van 60 euro te rechtvaardigen. Battlefield: Hardline voelt meer als een DLC-pakket voor Battlefield 4. Bovendien moeten we straks nog maar afwachten of de servers bij de launch goed werken. Visceral Games zal de komende maanden dus nog hard zijn best moeten doen om uit Battlefield: Hardline de potentie te halen die erin zit. Want potentie, dat heeft de game zeker.

  1.   
    Jesitim's avatar

    Volgens mij hebben jullie de info over Heist fout.
    Door het spelen van de beta ben ik tot de ontdekking gekomen dat Heist meer op Rush lijkt. De robbers moeten proberen de 2 kluizen te breken en dan daarna de pakketten leveren aan de 2 ontsnappingsplaatsen. Deze liggen verspreid over de map en zijn niet altijd even makkelijk te bereiken. Echter zijn er genoeg sluipwegen :p
    Dit is mijn favoriet, zit veel actie in :p

  2.   
    Overload14's avatar

    Ik ben het eens met de concluse. Het concept van cops en robbers is wel leuk maar er is niet veel vernieuwend in mijn ogen.. Het had inderdaad even goed een expansion kunnen zijn voor BF4..

  3.   
    thijsknvb's avatar

    Ben het helemaal mee eens het heeft veel potentie maar er moet gewoon meer mee gedaan worden. 🙂

  4.   
    Dannytjuh's avatar

    COD en BF zijn nu allebei een gerecycled product met minimale vernieuwingen.

  5.   
    GamerJaime's avatar

    Jammer dat het dan toch weer veel van hetzelfde blijkt te zijn. Hopelijk komt daar nog verbetering in.

  6.   
    Talska's avatar

    Ik heb me aangemeld voor de beta.

    Maar: COD moet van hoge huizen komen willen ze (serieus genomen worden) Battlefield gaat een weg op diezelfde als die van COD.

    Nu is COD steeds het zelfde van het zelfde terwijl battlefield/Dice/EA halve games leveren (BF4) gespeeld op Xbox360 en PC, telkens gezeik. Een netcode die zo erg verne00kt is.

    Kijk eens naar de prijzen van de game, en kijk eens terug naar de voorganger van BF4.

  7.   
    Supermanneke's avatar

    Ik zit momenteel in de beta. ’t Geeft inderdaad niet echt een wow moment als je het voor het eerste speelt. De Heist modus is amusant en op zich wel leuk om te spelen. Momenteel is er echter nog veel ruimte voor verbetering.
    Heist lijkt een (leuke) variant op het welbekende Rush. De criminelen vallen een convooi, plaatsen een bom op de vault(s), wachten totdat deze open is (40 seconden?), dan moeten ze de loot meenemen naar een extraction point. Probleem is dat deze extraction points echt dichtbij zijn. Het is goed te verdedigen, maar heel de game speelt zich af rond één straat. Terwijl de map echt veel meer moois te bieden heeft. Je hebt wel de vrijheid om de rest van de map te gebruiken, maar het heeft bijna geen zin. Wat dat betreft lijkt het alsof ze op kleinere schaal aan het werk zijn dan we gewend zijn van Battlefield games.
    Daarnaast is de focus van vehicles als heavy-duty verplaatst naar support. Vehicles zijn niet echt bestendig tegen kogels, met één of twee uitzonderingen. De meeste vehicles zijn door gewone wapen te vernietigen. Wat dat betreft vind ik de game wel lekker spelen. Netcode lijkt ook goed te zijn, maar overall moeten ze nog een hoop veranderen om de game echt vernieuwend te maken.

    Edit: Even wat feedback van mezelf gequote :D.

    Gadgets – The gadgets seem really nice at the moment. The zipline and grappling hook give us quite some extra mobility and I personally found it great to get to some areas which are hard/impossible to reach without the gadgets. I do miss some of the gadgets found in other Battlefield games like the motion sensors as a Recon/Professional, mines of some sort as Engineer/Mechanic, claymores as Support/Enforcer.

    Map(s) – Not much to say about really, High Tension seems like a nice enough map. It has really nice spots to fight, but currently during both Blood Money and Heist a lot of these spots are uninteresting to players as they offer no value towards winning the match. However, the combat situations on High Tension do seem to offer enough varieties of gameplay which should fit al sorts of players. There’s plenty of space for snipers as well as tight rooms for shotguns.

    Game Modes: Heist – Heist is currently a game mode with a lot of potention. It’s base concept is working well and is really engaging players to go for the objective and not just for the kills. However, from what I’ve seen and done on High Tension, it could (and should in my opinion) use more of the space available on the map. Currently both the pickup points and drop off points are really, really close together. In High Tension most of the fight is usually happing around the central street and sometimes in the (high) bulidings to the sides. There’s a lot more space on the side of the map where the Cop deployment is. All this space is wasted in Heist. Moving the pickup and, especially, the drop off points further away from eachother might free players from a rather contained play area. Potentionally, a 64-player Heist Large (Similiar to how Conquest Large differs from Conquest and Carrier Assault Large differs from Carrier Assault) might do very well. Simply having the same gameplay, on a larger scale.

    Game Modes: Blood Money – Blood Money is nice enough to play. However it doesn’t really feel incredibly special, I was bored with it incredibly quick. Perhaps some random bonus objectives on the map to have players move away from their camping positions would be nice.

    Scale – Battlefield is usually known for it’s rather large scale. It feels like this is missing in Hardline overall. Obviously I’ve only had the chance to play High Tension with 32 players, but it just feels so small and contained. Hardline doesn’t need the incredibly large maps like Operation Firestorm or Caspian Border, but maps the size like Strike at Karkand might be about right for this game.

    And as I said, I obviously haven’t played any of the other maps. I haven’t played any other games modes and everything is subject to change, this is just what I feel about the game right now.

  8.   
    fdennis's avatar

    Vertrouwen in Battlefield heb ik even niet meer. Ben nog steeds ziek van Bf4. Die zolang niet eens goed draaide. Denk ook niet dat ik deze game ga halen.

  9.   
    Fabianb's avatar

    Tsja, ik weet het ook niet met deze titel hoor. Het is een vet concept, maar inderdaad, het straalt veel te veel BF3/4 uit.
    Ook is de Battlefield titel een beetje verwarrend, vind ik. Bij Battlefield moet ik aan oorlog denken, aan tanks, straaljagers, etc. Dat zie ik gewoon niet voor me bij een heist met politie. Het algemene plaatje klopt gewoon niet.

  10.   
    Overload14's avatar

    Fabianb schreef, "Tsja, ik weet het ook niet met deze titel hoor. Het is een vet concept, maar inderdaad, het straalt veel te veel BF3/4 uit.
    Ook is de Battlefield titel een beetje verwarrend, vind ik. Bij Battlefield moet ik aan oorlog denken, aan tanks, straaljagers, etc. Dat zie ik gewoon niet voor me bij een heist met politie. Het algemene plaatje klopt gewoon niet."

    Je de naam van deze battlefield stoort mij ook wel een beetje :p. Want bij battlefield denk ik inderdaad ook aan Tanks en Jets en al die toestanden. Je hebt inderdaad de oorlog op de criminele wereld maar daar denk je niet echt meteen aan de term “oorlog” als ze de game nu gewoon Hardline zouden noemen zou dat ook goed zijn in mijn ogen

  11.   
    desxeon's avatar

    Ik speel op dit moment de beta op de PC, maar ik kan je zeggen dat Hardline de Battlefield naam niet verdiend.

    Het voelt naar mijn mening niet als Battlefield, ten eerste heb je geen tanks etc… en geen grotere mappen alhoewel daar natuurlijk met de full release verandering in gaat komen neem ik aan.

    Het speelt ook gewoon veel anders als Battlefield 3 of 4, het is lomper om het zo maar te zeggen. Ik hoop
    natuurlijk dat daar snel verandering in gaat komen omdat dit nu nog maar de beta is maar het geeft me nu wel een foute indruk en er zal nog veel aan moeten gebeuren.

    PS: Ik weet dat het beta is maar ik wou het toch even kwijt!

  12.   
    Rudizo18's avatar

    De beta speelt wel chill en het ziet er ook “battlefield-achtig uit” kwa graphic’s maar dan houd het ook op het speelt veel anders en ik vind het eigenlijk wel lekker

  13.   
    soldierarjan's avatar

    Ben de beta aan spelen maar kan niet echt zeggen dat toch vind geen grote oorlogsvoering meer wat battlefield eigenlijk is.
    En vind dat het tactische nu ook grote deel eruit is.

  14.   
    Kill Gamer 01's avatar

    Het is jammer dat Battlefield de laatste jaren ineens veel terugkomt. In 2011 kregen we eindelijk Battlefield 3, waarna we 2 jaar later al Battlefield 4 kregen en 1 jaar later Battlefield: Hardline. Als ze iets rustiger doen met de franchise dan zouden de games niet tegenvallen en kunnen ze meer ideeën bedenken voor het nieuwe deel. Wel leuk dat je nu de Blood Money modus krijgt, dit deed me een beetje denken aan Payday 2, dat was een geweldige game en ook daar moet je een kluis van een bank beroven en vervolgens de politie neerknallen om de kluis te verdedigen.

  15.   
    FireBallz's avatar

    Vond BF4 echt een ENORME tegenvaller, maar deze ziet er iets betrouwbaarder en bovendien krijg ik de indruk dat hier aandacht aan is gegeven, en ik had het tegenovergestelde bij Bf 4. En het lijkt als of ik de enige ben die Bf4 een tegenvaller vond. 😕