Godzilla

De langverwachte remake van Godzilla is eindelijk hier. Maar weet het gigantische monster ons te overtuigen? Of is het origineel toch beter? Wat is er anders gedaan en wat niet? Het zijn allemaal vragen die in onderstaande tekst beantwoord zullen worden want dit is de recensie van Godzilla, anno 2014.

In de nacht van woensdag 14 mei op donderdag 15 mei waren we aanwezig bij de Nederlandse publiekspremiére van Godzilla in Pathé Spuimarkt te Den Haag. Helaas geen grote premiére met BN’ers maar wel met een enorm gezellig publiek en natuurlijk de eerste landelijke vertoning in IMAX 3D. De avond werd al om 23:00u ingeleid door een DJ en alles was uit de kast getrokken om het publiek te vermaken.

Maar goed, over naar de film. Deze start met een uitgebreide proloog waarin we worden voorgesteld aan onder andere wetenschapper Joe Brody (Bryan Cranston). We stappen in tijdens een grote ramp met een Japanse kerncentrale waarbij hij zijn vrouw verliest. Brody is het echter alles behalve eens met de verklaring dat het hier om een natuurramp zou gaan, hij moet en zal de waarheid boven tafel krijgen.

Zo’n 15 jaar later doet Brody nog steeds onderzoek naar de oorzaak van de dood van zijn vrouw. De overheid lijkt geheimen voor hem achter te houden en hij besluit samen met zijn zoon Ford (Aaron Taylor-Johnson) terug te keren naar het rampgebied waar hij een schokkende ontdekking doet. Niet alleen Joe’s leven maar ook de film slaat vanaf hier compleet om, we zitten op dat moment ongeveer een uur in de film.

Tot dan toe is er nog geen monster in beeld geweest en de spanning wordt dan ook perfect opgebouwd. Regisseur Gareth Edwards heeft goed begrepen dat hij het enorme monster niet in één keer in beeld moet brengen en we vangen dan ook langzaam aan steeds een grotere glimp op van het geschubde gevaarte. Maar het resultaat mag er zijn, zowel Godzilla zelf als de twee andere insectachtige MUTO’s (Massive Unidentified Terrestrial Organisms) zien er prachtig uit en het is goed te zien dat de aandacht hierop is gevestigd.

In de rest van de film laat het grafische werk namelijk wat steekjes vallen. Hier en daar ziet een ontploffing er niet helemaal realistisch uit en op een ander moment lijkt de achtergrond wat wazig. Desalniettemin zijn we erg tevreden over de grafische kwaliteiten van de film, zeker aangezien Godzilla zelf nog wat gelijkenissen heeft met de retrolook uit het oude Toho-tijdperk. Ook het geluid uit de oude film is opnieuw bewerkt voor de Godzilla en sommige oude klanken zijn nog duidelijk te horen.

Ondanks de grafische kracht van de film laat deze ook wat steken vallen, en deze zitten vooral in de tweede helft. Waar Edwards in het begin ruim de tijd neemt zijn personages te introduceren gaat hij in het tweede uur wat onevenwichtig te werk. De focus gaat volledig op de gigantische monsters, ten koste van de andere acteurs. Vooral Sally Hawkins en Ken Watanabe hebben hieronder te lijden. De twee komen bijna niet aan bod en verschaffen enkel wat informatie.

Maar er zijn meer kleine foutjes en humoristische momenten in de film aanwezig. Ooit wel eens een elektrische waterkoker het geluid van een fluitketel horen maken? Het kan, in Godzilla. En na een relatief kleine ontploffing (vergeleken met de gebeurtenissen in de rest van de film) vliegt Aaron Taylor-Johnson op een ongepast moment spartelend door de lucht, wat voor een verbijsterd en schaterlachend publiek zorgt.

Al met al is Godzilla niet de film die we verwacht hadden maar blijft deze recht overeind staan dankzij de grafische kracht waarmee Godzilla en de andere monsters op het scherm geprojecteerd worden. Vermakelijk is de film zeker en met een grote bak popcorn op schoot kom je de twee uur en drie minuten dan ook wel door. We belonen deze remake van Godzilla met drie en een halve ster.

Rodney: “Godzilla in een verbluffend mooi jasje”

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Grafisch verbluffend
  • Perfecte spanningsopbouw
  • Goede introductie

Wat is NOT

  • Hier en daar kleine foutjes
  • Personages worden vergeten

7

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren