Mario Kart 8

Ik ga aan het begin van deze review direct iets bekennen. Ik heb tot nu toe meer uren gespeeld met mijn Wii U dan ik ooit met de Wii heb gedaan. Ook ik begrijp niet alle keuzes van Nintendo, maar het feit blijft dat ik nu met mijn vele Nintendo-helden in full HD kan spelen. Het vervangen van de afstandsbediening voor twee sticks is voor mij een zegen. Natuurlijk moeten de grote avonturen van Mario en Zelda nog komen, maar ik heb me al kostelijk vermaakt met Tropical Freeze, Super Mario 3D World en Pikmin 3. Nu is het tijd voor Mario Kart 8, de grootste release sinds de lancering van de Wii U en ook die game stelt op geen enkel vlak teleur.

Disney Pixar-gevoel

Laten we eerlijk zijn tegen elkaar. Veel van de successen van Nintendo zijn gebaseerd op nostalgie. Die perfecte games van vroegere generaties hebben nog steeds hun aantrekkingskracht, al is het gevoel van toen wel minder geworden. Hier bestaan echter uitzonderingen op. Mario Galaxy is zo’n voorbeeld, maar ook de achtste Mario Kart mag zich in dit rijtje plaatsen. Mario Kart 8 is namelijk niet alleen nostalgie, maar een geweldige game op zich, ook nu! Dat heeft voor een groot gedeelte te maken met de grafische praal van het spel. Natuurlijk zien alle coureurs er prachtig uit in HD, maar het zijn vooral de omgevingen die opvallen. De wereld van Mario Kart 8 voelt als een Disney Pixar-film. De kleurrijkheid spat er vanaf en overal om je heen gebeurt iets.

Dat is zonder uitzondering in elk van de 32 parcours, waarvan er 16 compleet nieuw zijn en 16 remakes uit vorige delen. Nu waren die remakes altijd een beetje gemakkelijk, maar vanwege de grafische stap die nu gezet is zijn ze allemaal volledig omgebouwd naar de grafische pracht van de Wii U. Neem het regenbooglevel uit de Nintendo 64-versie. Die ziet er schitterend uit, inclusief de epische muziek van toen en veel aanpassingen, zodat de nieuwe functies van de game ook tot hun recht komen. Helemaal vreemd is het om Donutvlakte 3 uit de SNES opnieuw te spelen in HD. De molletjes die uit de grond springen zijn groter dan ooit en de vierkante pixelblokjes van vroeger zijn nu fantastisch vormgegeven.

Totale chaos

Hoewel de 16 opnieuw gemaakte parcours fantastisch zijn, zijn het natuurlijk de 16 nieuwe circuits die alles uit het spel halen. Verticale gameplay is niet alleen iets wat we zien in Titanfall, ook Mario Kart 8 maakt er dankbaar gebruik van. Je kunt stukken onderwater rijden (zoals geïntroduceerd in MK7), maar ook kunnen de karts (of quads, of motoren) transformeren tot magnetische hovercrafts, waardoor je ook stukken op muren kunt rijden, of volledig over de kop. Het is een enorme chaos op het veld als de ene helft van de coureurs kiest om op de grond te blijven en de andere helft een muur beklimt, terwijl de schildjes om je uren vliegen. Sommige levels zijn er helemaal op gebouwd om chaotisch te zijn, zoals Boo’s Duizelhuis, Wildewolkenweg en Waterpretpark (ja, ik weet het, Nederlandse namen zijn lame). Mario Kart 8 is een chaos die nooit verveelt.

Er is ook wel wat veranderd in de gameplay. Mario Kart-puristen zullen blij zijn dat je nog steeds een perfecte start kunt bewerkstelligen en door de bochten kunt boosten. Echter, er zijn ook dingen anders. Zo kun je niet meer een power up opsparen. Voorheen kon je bijvoorbeeld een banaantje achter je kart vasthouden, waarna je een nieuwe power up pakte en deze direct kon gebruiken. Dat kan niet meer, pas als je wapens weg zijn is er ruimte voor een nieuwe. In ruil daarvoor verschijnen ?-blokjes sneller achter elkaar, zodat je bijna altijd direct een power up kunt pakken. Er zijn ook nieuwe power ups, toffe en vervelende. Een hele toffe is de boomerang, die eigenlijk exact doet wat je verwacht (terugkomen als je hem gooit…), of de speciale power up, die je van alle power ups één geeft. Als een enorme cirkel om je kart krijg je alle power ups willekeurig tot je beschikking.

Kleine veranderingen in de regels

Nog steeds wordt je extra gepest als je eerste rijdt. Het is een Mario Kart-regel die veel mensen vervelend vinden, maar het is wel de reden waarom Mario Kart leuk is voor iedereen. Wel is het vervelend dat je in de koppositie veel te vaak een muntje krijgt als power up. Een power up die werkelijk nog nuttelozer is dan het banaantje (hij geeft je simpelweg één muntje, waardoor je topsnelheid iets hoger wordt). Qua coureurs is er genoeg te kiezen met 30 vrij te spelen karakters. Ze zijn lang niet allemaal even tof, want er zijn veel baby-varianten van bekende figuren bij en een aantal van Bowsers neefjes (je weet wel, die eindbazen uit Mario Bros. 3 en 3D World). Karts, motoren en quads zijn te upgraden met verschillende carrosserieën, wielen en parazeilen en dat alles is vrij te spelen door de acht toernooien in 50cc, 100cc en 150cc door te spelen. Redelijk bekend terrein dus.

Naast deze bekende modi floreert Mario Kart 8 natuurlijk in zijn multiplayer. Op GNHQ hebben we al heel wat potjes in split screen gespeeld en dat werkt naar behoren, al zakt de framerate met vier spelers wel behoorlijk in. Dan kun je natuurlijk ook online spelen, zelfs met een vriend op de bank. De Wii U laat je gemakkelijk kiezen uit vrienden, of uit onbekenden uit de wereld of in jouw regio. Het volledige pakket is aanwezig.

Een laatste leuke toevoeging is MKTV. Normaliter zijn herhalingen in games nogal saai, maar de ontwikkelaars hebben iets heel knaps voor elkaar gekregen, het boeiend maken van herhalingen. Dat heeft deels te maken met de geweldige engine van de game. Mario kijkt daadwerkelijk boos naar achteren als hij achtervolgd wordt door Bowser en coureurs schrikken ook echt net voordat ze geraakt worden. Na iedere race kun je een samenvatting zien van ongeveer 15 seconden en dat wordt geweldig in beeld gebracht. Je kunt ook de tofste samenvattingen uploaden en delen met de wereld.

Conclusie

Daar heb je het, Mario Kart in de nieuwe generatie consoles. Zo voelt de game ook daadwerkelijk, met geweldige remakes van oude parcours, toffe nieuwe spelelementen en een kleurrijke drukke wereld die we zelden eerder zagen in een game. Mario Kart 8 geeft mij het gevoel van de N64-versie terug, zonder al te veel te hoeven leunen op nostalgie. De game voelt echt als een nieuwe stap in de franchise. Een dikke pluim voor Nintendo, want of je nu alleen speelt, offline of online met vrienden, Mario Kart 8 is een chaos die nooit verveelt.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Kleurrijk
  • Chaotisch
  • Diepe gameplay
  • Leunt niet teveel op nostalgie

Wat is NOT

  • Veel baby-karakters
  • Muntjes power up

9

  1.   
    Sa.'s avatar

    Cool! Jammer dat ik geen Wii U heb, maar om nou voor 1 game een hele console te kopen is misschien een beetje te veel van het goede.

  2.   
    Rijstekorrel's avatar

    Leuke review ga hem denk ik nog wel halen, je heb nu donkey Kong en Mario dus word de wii U leuker

  3.   
    Cirdan's avatar

    Nog even, en ik schaf de Wii U aan. Heerlijk om deze game te spelen met maten!

  4.   
    Noice!'s avatar

    sdfl schreef, "Cool! Jammer dat ik geen Wii U heb, maar om nou voor 1 game een hele console te kopen is misschien een beetje te veel van het goede. "

    Maar als je hen dan hebt en je haalt ook bv Mario 3D world, dan krijg je vast geen spijt. En nu is er een mooie actie dat je een game gratis krijgt bij Mario Kart 8. (Pro tip: kies the Wonderful 101 😉 )

  5.   
    noah81's avatar

    Dit word het beste spel van t jaar en heb er zin in 🙂

  6.   
    dav1d's avatar

    Ik erger me altijd een beetje aan video’s met de hipster :p. Hij kan zich nooit echt professioneel gedragern. “dit staat ook nog op het blaadje”. Ja, daar zijn aantekeningen voor.

  7.   
    thommied's avatar

    Mij lijkt Maria Cart wel leuk, maar om daar een Wii voor te kopen.

  8.   
    FireBallz's avatar

    Heb geen Wii U, ook geen 3DS of iets in die richting. Vroeger kon ik me eindeloos vermaken met MK, maar eigenlijk is het te weinig verandert sinds Mario Kart 1, en dat draait ze de nek om. Zonde, het had veel meer kunnen zijn dan dat het nu is. Jammer.