Bound by Flame

Een demon, of de duivel, of de veranderingen in je lichaam? Hoe zou je dit allemaal vinden? Daar zul je achter gaan komen als je Bound by Flame opstart, een fantasy actie RPG, ontwikkeld door Spiders en uitgegeven door Focus Home Interactive. De ontwikkelaar is nog niet heel bekend, maar wellicht begint er bij de titels Of Orcs and Men en The Testament of Sherlock Holmes wel iets te dagen. Bound by Flame is dus een volledig ander project en omdat ik steeds meer in RPG’s rol, was ik erg enthousiast om mij door de vlammen te laten omhelzen.

Vulcanische vlammen

De essentie van Bound by Flame is het door een vuurdemon overnemen van jouw lichaam. Het vuur staat letterlijk in je handen en door deze duivel krijg jij dus allerlei krachten. Echter, hoe meer je die krachten gebruikt, hoe meer de demon jouw lichaam overneemt. Het is dus jouw keuze om je personage te laten transformeren en zo de wereld te redden, of pak je het toch anders aan. Het verhaal is met deze essentie prima in elkaar gezet. Bound by Flame bestaat natuurlijk niet alleen uit mensen, maar uit monsters, elven en wezens die magie bezitten en dit alles wordt goed verwerkt. Je kunt tijdens het verhaal conversaties sturen om zo de richting van de game te bepalen. Dit maakt de RPG variabel, want elke keuze zorgt voor een andere wending in het verhaal en zo kun je Bound by Flame op meerdere manieren doorlopen.

Vertiel is daarbij de fictieve wereld waar jij jouw pad zult bewandelen als Vulcan, een huurling. Je kunt een eigen naam invoeren, maar iedereen zal jou Vulcan blijven noemen, omdat dit dan als een bijnaam wordt beschouwd. Je bent lid van de Pure Blades en je strijdt samen met andere mensen en elven in een oorlog tegen de Ice Lords. Deze kwaadaardige zijde herbergt ondoden die het de wereld niet gemakkelijk hebben gemaakt. Steeds meer gebied wordt dan ook overrompeld door de Ice Lords en de laatste hoop voor mens en elf is de vuurdemon. Deze demon wordt opgeroepen, maar in plaats van een eigen vorm aan te nemen, belandt hij in het lichaam van Vulcan. Hierdoor bevat je geweldige krachten, maar wel van iemand die eveneens kwaadaardig is.

Keuzes van de demon

Het werd al eerder genoemd: keuzes maken. Bound by Flame laat goed zien dat elke keuze die je maakt echt invloed heeft op de game en op het verhaal. Geef jij je steeds meer over aan de sterke vuurkrachten, dan wordt de RPG grimmiger en grauwer van aard. Tevens verandert je lichaam tot een demonisch uiterlijk en verlies je steeds meer controle over je lichaam, maar hiervoor hoef je dus niet te kiezen. Je hebt immers de mogelijkheid Skill Points te spenderen wanneer je levelt en zodoende kun je diverse soorten combat trainen, zoals je zwaard, twee dolken, pijl en boog of je demonische krachten. Hierbij zit veel tactiek en strategie, maar niet alleen combat is te verbeteren, ook je health mana en andere specificaties.

Het vechtsysteem gaat dan ook dieper dan veel andere games. Het is geen hack ’n slasher waarbij grote groepen vijanden te verslaan zijn, maar het is juist gericht op de kleine gevechten. De combat gaat namelijk verder dan alleen maar slaan, aangezien er diverse mêlee, maar ook ranged vijanden rondlopen. Hierbij zul je moeten kiezen of je veel gaat afweren en verdedigen, of dat je zelf met je boog de andere boogschutters neerhaalt en daarna voor mêlee gaat. Ook daar houdt het niet bij op, want bewegen is tevens een belangrijk element in Bound by Flame. Ontwijken is van groot belang, aangezien het na een paar vijandelijke klappen over kan zijn. Vijanden gaan niet snel neer en door de variëteit van deze ondoden zul je vaak moeten wisselen van strategie. Helaas zijn sommige paden in het spel soms gewoonweg (nog) te moeilijk om te nemen. De ondoden zijn veelal, na wat combat oefening, redelijk goed te verslaan, maar bepaalde gevechten zijn dan weer frustrerend moeilijk. Hier miste ik de balans in, waardoor je soms gedwongen werd alsnog de andere weg in te slaan.

Van stijl wisselen

Zoals gezegd zijn er punten te verdelen in een Skill Tree, die jou laat specialiseren in magische krachten, je grote zwaard (warrior) of twee blades (assassin). Dit systeem is behoorlijk uitgebreid en er zit een handige extra bij. Je kunt namelijk met een druk op de knop een wiel openen om te wisselen van ‘klasse’. Zo grijp je bij sterkere tegenstanders snel je grote zwaard of kies je juist voor behendigheid. In dit wiel kun je bovendien je boog selecteren en afvuren, potions innemen of je vuurkrachten benutten. Je krijgt vele opties tot je beschikking en hoe meer levels te stijgt, hoe meer er vrijgespeeld kan worden en hoe sterker of behendiger je in Bound by Flame wordt.

Inspiratieloos

Helaas zijn er ook genoeg punten te noemen waar Bound by Flame flink de mist in gaat. Zo voelt de game, ook al heb ik hem op de PlayStation 4 gespeeld, niet als een schitterende titel. De sfeer mist doordat het spel geen grote gebieden kent en allemaal uiteindelijk op elkaar lijken. Er zijn wel bossen, moerassen, kerkers en dorpen, maar zo inspirerend komt dit alles niet over. De game is hierin niet divers genoeg en daarbij komt dat je voor een RPG angstvallig weinig speelruimte hebt om je eigen paden te kiezen. Er is geen eeuwige vrijheid, waardoor de game hier en daar lineair oogt. Daarnaast lijken de personages in Bound by Flame in grote getalen behoorlijk sterk op elkaar. Veelal dezelfde soort gezichten, bouw, kleding, haarstijl, soort baard en de voice-overs lijken ook maar door een paar acteurs ingesproken te zijn. Bovendien zijn de animaties matig en vreemd, zeker tijdens gesprekken en ook komen de gevechten niet altijd even mooi tot hun recht. Technisch zit het spel helaas dus niet sterk in elkaar en dat is erg jammer, want potentie heeft de game zeker. Maar het zijn toch pijnlijke punten die de score erg hard naar beneden halen. Ik begon immers hoopvol aan het spel, maar voelt na een paar uurtjes inspiratieloos aan en heb je het eigenlijk wel gezien. De opties tot upgraden en je vaardigheden bijschaven houden je aardig op de been, al zal ontwikkelaar Spiders echt meer aan de algemene sfeer moeten doen.

Conclusie

Bound by Flame is geen grote titel en staat niet in de spotlights. Dat heeft misschien wel een reden. De RPG is in essentie een toffe game, want het verhaal is interessant, het vechtsysteem is vrij geavanceerd in combinatie met de Skill Tree, de verschillende wapens en upgrades en de strategische keuzes die je hierin moet en kunt maken. Daar put de game zijn kracht uit, maar technisch is Bound by Flame een stuk minder. Voor een RPG heb je verdacht veel lineaire gameplay, lijken de personages veelal op elkaar, is de balans in de moeilijkheidsgraad van vijanden zoek, is de voice-acting matig en inspiratieloos, evenals de wereld zelf en is het visueel geen pareltje. Na een aantal uur beginnen deze punten wel te knagen, terwijl de game in de basis prima in elkaar zit. Kun je over die minpunten heen kijken, dan is Bound by Flame echt niet zo slecht.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Vechtsysteem
  • Upgraden van vaardigheden
  • Keuzes in het verhaal

Wat is NOT

  • Technisch ongeïnspireerd
  • Vrij lineair voor een RPG
  • Balans in moeilijkheidsgraad is zoek

7

  1.   
    Noice!'s avatar

    Ondanks alle negatieve dingen die ik lees, wordt dit toch zo’n game die velen zich over 5 jaar nog zullen herinneren…een beetje zoals bv Heavenly Sword. De game gooit gewoon alle RPG clichés op een hoop schijnbaar en heeft daarom niet echt een eigen karakter. Maar omdat er op dit moment niets soortgelijks uit is en de prijs snel zal zakken, denk ik dat deze game toch een redelijk publiek zal bereiken. Een 7 die GN toekent is echt het hoogste wat ik tot nu toe zie, maar ik denk dat het niet vreemd is gezien de eerdergenoemde omstandigheden. Als er veel concurrentie was, zou dit misschien een 5je zijn, nu speelt het gewoon lekker weg voor wat het is.

  2.   
    ShadyXL's avatar

    Ik ben sowieso van plan om de game te halen. Het is weer iets nieuws naast Dragon Age, The Witcher en andere RPG’s. Ze hadden als het goed is een laag budget, dus een AAA game verwachtte ik sowieso niet. De team is ook best klein volgens mij. Ik zie dit meer als een ‘instap’ spel voor als zij een vervolg maken. Als ze een vervolg maken verwacht ik wel dat ze een wat grotere budget krijgen en dus het spel technisch sterk kunnen verbeteren. Wel jammer dat er weinig diversiteit is tussen karakters en stemmen en dat je niet veel aan je karakter kunt aanpassen (gezicht, baard, oogkleur, bouw etc.).
    Daardoor ga ik waarschijnlijk wachten totdat ik het spel ergens voor €30 of minder kan oppikken voor de PS4. Misschien haal ik het zelfs voor mijn PC ipv PS4. Maarja, er zijn meer games die ik wil halen. Games die wat hoger in mijn lijst staan. Deze laat ik voor nu wachten.