Bioshock Infinite: Burial at Sea – Episode 2 DLC

Het eerste deel van Burial at Sea, de verhalende downloadable content voor BioShock Infinite, was geen groot succes. Gelukkig weet het tweede deel daar verandering in te brengen. Een nieuw hoofdpersonage, een andere vechtstijl en wat meer rust. Dat is precies wat deze DLC nodig had.

Welkome veranderingen

Burial at Sea – Episode 2 brengt twee belangrijke en vernieuwende zaken naar BioShock Infinite. We duiken namelijk weer onderwater om verder op onderzoek te gaan naar de mysteries die Rapture te bieden heeft. Ook het eerste deel van Burial at Sea speelde zich natuurlijk al in Rapture af, maar het tweede deel weet door een betere manier van verhaalvertelling pas echt het bekende BioShock-sfeertje terug te brengen. Het verhaal is dit keer niet meer zo gehaast en weet goed tussen spanning en informatie te wisselen. Eén grote fout die deel één van deze DLC maakte is dus niet nogmaals gemaakt. Hierdoor is er ook meer ruimte voor ontdekking en laat dat nou precies hetgeen zijn wat echt bij BioShock hoort.

Verder spelen we dit keer niet meer als Booker DeWitt, maar sta je op de hoge hakken van de lieftallige Elizabeth. Ja, de vrouw de we voorheen nog moesten redden. Dit is een welkome verandering. Elizabeth heeft namelijk niet de spierballen van Booker en zij moet het dus hebben van haar slimheid. Het vechtsysteem is daarom veel meer op sluipen gericht. Zo heeft Elizabeth een kruisboog die verschillende soorten projectielen (darts) kan afschieten. Met de ‘noise dart’ kunnen vijanden op het verkeerde been wordt gezien, de ‘silent sleeping dart’ laat vijanden snel een uiltje knappen, de ‘gas dart’ laat de tegenstander ook een poepje ruiken. Ook is er de ‘Peeping Tom plasmid’ die je door muren laat kijken. Combineer dit met een harde slag van een waterpomptang en het is mogelijk om deze DLC uit te spelen zonder een vijand overhoop te hoeven knallen.

Een mooi afscheid?

Deze ongeveer vijf uur durende DLC speelt zich voor de gebeurtenissen van onze eerdere avonturen in BioShock af. Daarnaast is door de extra informatie die we over onder andere de Big Daddy’s en de vijanden uit BioShock Infinite te horen krijgen bijna verplichte kost voor de liefhebber van de gameserie. Ik ben blij dat voor dit tweede deel van de DLC voor verandering is gekozen en de rust wat meer naar het verhaal terugkeert. Het enige waar echt wat aan op te merken is, zijn de opdrachten die je voorgeschoteld krijgt. Het zoeken en halen van spullen gaat soms toch net wat te lang door. Als je echter even doorzet, is dit een mooi afscheid van de BioShock-serie, die ons van de zee tot in de wolken mooie tijden heeft laten beleven.

  1.   
    Carcass's avatar

    Hm.. ja.. ik wil toch vooral schieten ! Tot nu toe vind ik de levels niet dusdanig boeiend om er rustig door heen te sluipen. Wel jammer dat het verhaal zo meteen ten einde is.