Strike Suit Zero: Director’s Cut Review

Het space combat-genre leek gedurende de afgelopen jaren op sterven na dood. De senioren gamers die het stenen tijdperk der gaming hebben meegemaakt, krijgen echter nog steeds een versnelde hartslag bij het horen van de naam ‘Wing Commander’. Hoewel ik iets te jong was om deze klassieker actief mee te maken, raakte ik in 2003 verslingerd aan de sandbox space combat-game Freelancer. Deze twee games hebben een overeenkomstige factor: Chris Roberts. Gaat het lampje al branden?

Met Star Citizen in het vooruitzicht, lijkt het erop dat er een heuse revival voor het space combat-genre aan zit te komen. Dat het genre nog steeds een fikse aanhang kent, bleek wel toen het Engelse Born Ready Games in het najaar van 2012 met Strike Suit Zero op Kickstarter een succesvolle campagne voerde, waarin het bijna 175.000 dollar binnenharkte. De game verscheen in januari 2013 voor de pc en nu, ruim een jaar later, zijn de consoles aan de beurt. Weet Born Ready Games het genre te innoveren of is Strike Suit Zero enkel een “trip down memory lane”?

“Long time no see”

Strike Suit Zero verschijnt komende maand op het PlayStation Network (maar ook op Xbox Live). In ruil voor 19,99 euro ontvangt de speler, naast de oorspronkelijke game die vorig jaar voor de pc verscheen, ook het DLC-pakket “Heroes of the Fleet” dat een nieuwe campagne aan de game toevoegt. Strike Suit Zero is qua opzet duidelijk een ode aan space combat-games van weleer. Het verhaal is duidelijk, maar niet erg geïnspireerd; als strijder van de United Nations of Earth (U.N.E.) vecht je tegen de gecombineerde troepen van de verschillende ruimtekoloniën die de Aarde dreigen weg te vagen. Gelukkig is de kracht van het verhaal bij dit soort games meestal van secundair belang en gaat het uiteindelijk om de gameplay.

Vanaf het moment dat ik de besturing over mijn Apex kreeg, kwamen de vele vlieguren die ik tijdens Freelancer had gemaakt weer bovendrijven. Het schip bestuurt precies zoals je binnen het genre gewend zou zijn, hoewel ik merk dat het toetsenbord en muis mij ten opzichte van een gamepad net iets meer accuratesse verschaffen. Het rondvliegen, de achtervolgingen, de schietpartijen; het zit allemaal prima in elkaar en de controls werken heerlijk responsief. Waar Strike Suit Zero zich probeert te onderscheiden van eerdere genregenoten is de mogelijkheid om je ruimteschip naar een mech te transformeren. Hoewel dit de combat een nieuwe dimensie geeft, voelen de controls in mech-modus op de een of andere manier wat onwennig aan. Bovendien is het nieuwigheidje er relatief snel van af, waardoor je uiteindelijk niet veel meer dan een ode aan vervlogen tijden overhoudt.

Exploratiedrang

Waar ik de sandbox-ervaring van Freelancer heel erg waardeerde, mis ik deze vrijheid in Strike Suit Zero. De missies zijn redelijk rechtlijnig en er is geen ruimte om voor jezelf te gaan exploreren. Dit ervaar ik toch een beetje als een gemiste kans, aangezien de ruimte juist de bakermat voor verkenning zou moeten zijn. Mede hierdoor dreigen de missies dan ook vrij snel repetitief aan te gaan voelen. Ik wil hiermee niet zeggen dat Strike Suit Zero een slechte game is, want wat het doet, doet het overwegend goed. De game is een regelrechte ode aan klassieke space combat-games, niets meer, niets minder. Spelers die dit genre een warm hart toedragen, zullen zich dan ook zeker met Strike Suit Zero vermaken.

Framerate

Strike Suit Zero is goed verzorgd. De soundtrack en de geluidseffecten doen prima hun best om een ruimtelijk effect te creëren en ook grafisch is de game in orde. Hoewel de game lekker vloeiend weg speelt, had ik tijdens zeer hectische momenten echter last van framedrops. Ik ga ervan uit dat dit meer met de omzetting naar de console te maken heeft gehad, dan met de kracht van het apparaat in kwestie. Grafisch ziet de game er acceptabel uit, maar we hebben hier zeker niet te maken met een regelrechte next-gen-ervaring. Mede hierom kan ik de problemen met de framerate niet geheel plaatsen. Gelukkig komen deze drops slechts zelden voor en vormen ze geen game-breaker.

Born Ready Games brengt met Strike Suit Zero: Director’s Cut een regelrechte ode aan space combat-games van weleer. Wanneer je dit gegeven op waarde kunt schatten, dan kan het zeker geen kwaad om deze game een kans te geven. Anno 2014 had ik echter wat meer innovatief vermogen verwacht en denk dat de ogen hiervoor voorlopig gericht moeten blijven op de bedenker van de games die in Strike Suit Zero geëerd worden.

• Ode aan vervlogen tijden
  • Game speelt lekker weg
  • Overwegend goed verzorgd