MXGP

Racegames kunnen mij altijd wel bekoren. Zo op zijn tijd een snel bakbeest uit de virtuele garage halen en een paar races doen. Het is dan ook fantastisch om niet alleen uit shooters of andere genres adrenaline te halen, maar ook wanneer je perfecte tijden neerzet in een racegame. Van Need for Speed tot F1: Championship Edition en van MotoGP tot MX vs. ATV, ik heb er veel gehad. Echter, ik heb ook al sinds kleins af aan een voorliefde voor motocross, maar daar zijn weinig games van. Gelukkig kwam ontwikkelaar Milestone, bekend van MotoGP en WRC, onlangs met MXGP: The Official Motocross Videogame. De naam klinkt niet positief, maar de game is serieus erg vermakelijk.

De modder in

Milestone is al lang bekend van racegames en aangezien de ontwikkelaar al vele licenties heeft uitgewerkt, kon het haast niet anders dan ooit met een motocross game aan te komen. De subtitel verklapt het al, de volledige licenties zijn binnengehaald, wat betekent dat de klassen MX2 en MX1, de officiële circuits en coureurs vertegenwoordigd zijn. Veel features zijn wel al bekend, zoals een Grand Prix, Championship of Carrière, waarbij je als rookie je een weg omhoog werkt. Het hele concept is leuk opgezet, omdat je een eigen plek hebt, een centrale hub, met een kalender, de lijst van het klassement, MXGP Magazine en je computer met diverse sociale features.

Het voelt allemaal behoorlijk compleet en dan met name de sociale elementen zijn leuk gedaan. Ik begon een Carrière en eerst moet je jezelf bewijzen in de Wildcard ronden, waarna je uit een aantal teams kunt kiezen. Als je goed presteert, krijg je per race of kwalificatie een bepaalde hoeveelheid fans, berichten op social media, mailtjes van je manager en technicus en heb je de kans in het MXGP Mag te komen. Je prestaties zorgen er dus voor of je een belangrijke coureur wordt en of de interesse van andere teams stijgt. Het brengt allemaal iets meer sfeer in het spel.

Happen naar modder..

Het concept van een Grand Prix zit verder ook lekker makkelijk in elkaar. Zo bestaat elke GP, veertien in totaal, uit een heel weekend. Als je het circuit nog niet kent, kun je voor de Practice gaan om zo de modder en het zand te leren kennen en vast strakke tijden neer te zetten. Vervolgens kun je de Kwalificatie gaan doen om de snelste tijd proberen te halen, waarna je zelf je startpositie mag bepalen. Tot slot bestaat dit weekend uit twee races, waarvan je de hoeveelheid ronden zelf in kunt stellen. Door alle elementen in zo’n weekend te benutten, vergaar je Experience Points, stijg je in levels en verdien je nieuwe motoren, helmen, kleding en meer. Het is de weg naar de top en uiteindelijk zul je in de hoogste klasse je roem willen vergaren. Dit kost tijd, maar alles om de races heen maken MXGP interessant. Het is gewoonweg een complete game met genoeg content, want het is zelfs mogelijk een geheel eigen Kampioenschap op te zetten, naast reguliere races, een weekend of de online multiplayer.

..op zoek naar realistisch brullen

Het beste element van MXGP is echter het racen. Milestone heeft de gameplay iets realistischer weten te maken door het gebruik van de twee analoge sticks op de controller. De besturing is vrij traditioneel, want je gebruikt de rechter trigger om te gassen, de linker om te remmen, het kruisje (PlayStation 3-versie) voor de achterrem etc. Maar ook wordt de rechterstick gebruikt, want daarmee bestuur je het lichaam van jouw coureur. Deze feature is absoluut niet nieuw meer, maar deze werkt goed in MXGP. Om hoger of verder te springen, duw je bijvoorbeeld de rechterstick net voor een heuvel naar beneden en wanneer je de lucht in gaat, laat je hem weer los. Op die manier geef je jezelf een extra duwtje voor betere sprongen. Ook bochten kun je veel sneller nemen als je het lichaam mee laat werken, net als tijdens het remmen of als je over kleine hobbels het voorwiel iets omhoog wilt lichten.

Deze secundaire besturing is even wennen, ook al kennen we het al uit andere racegames. Het voelt in MXGP vertrouwd, maar ook nieuw. Het is dan ook een hulde voor Milestone om het goed werkend te krijgen, want als je de techniek eenmaal onder de knie hebt, is het crossen echt een stuk leuker. Zeker gezien je tijden sterk verbeteren en als je mooie, perfecte sprongen maakt is het helemaal geweldig. Het geeft net dat beetje meer voldoening en realisme als je jouw coureur meer onder controle hebt en (soort van) echt zelf in handen hebt. Ook is tof dat het circuit na elke ronde verandert. De groeven die jij, en alle andere coureurs, hebt gecreëerd blijven elke ronde zichtbaar. De eerste ronden zijn dan ook behoorlijk clean, maar ook lastig te berijden, omdat bochten nog amper groeven en dus weerstand hebben. Na een paar ronden kun je echter heerlijke bochten maken en stuiter je op rechte stukken met hoge snelheid over de modderige of zanderige tracks. Dat realisme doet net wat extra met een game.

Wisselvallige animaties

Ik ben ontzettend blij dat de gameplay van MXGP als een huis staat. De game geeft voor een evenement nog even extra sfeer weg door echte beelden te laten zien van GP’s in combinatie met opzwepende muziek. Helaas zijn alle animaties buiten de gameplay van een tergend laag visueel niveau. Als de teamleider jou voor een race aanmoedigt, zijn er geen emoties op het gezicht te bekennen en zelfs zijn mond beweegt niet. Ook het gejuich na het winnen van een Grand Prix is bij hem emotieloos en een valpartij ziet er tevens knullig uit. Gelukkig zijn deze achterhaalde animaties verder niet te merken tijdens het racen.

Daarnaast valt de motocross game grafisch tegen, wat eigenlijk bij veel titels van Milestone is te merken. De soundtrack is tevens gering en er zijn maar weinig verschillende tussenfilmpjes, die je al vrij snel kent. Het zorgt allemaal voor meer levendigheid en sfeer in de game, maar aangezien het spel elke keer dezelfde reeks afgaat en aardige laadtijden kent, zijn dit toch wel storingsfactors. Het tempo wordt hiermee verlaagd, terwijl je toch graag wilt crossen.

Conclusie

MXGP: The Official Motocross Videogame is de terugkeer van een toffe crossgame die op gebied van gameplay sterk in elkaar zit. De mogelijkheid om je lichaam in te zetten om sprongen, bochten en een totale Grand Prix perfect neer te zetten is fantastisch. Het geeft de game meer realisme en omdat de circuits groeven in de modder vertonen na elke ronde, zorgt dit alleen maar voor meer uitdaging. Het spel kent verder genoeg modi, alle officiële circuits, coureurs en klassen om je lang genoeg te vermaken. Helaas kent MXGP ook een paar kanttekeningen, want grafisch is het geen wonder en ook de animaties tussendoor zijn niet om naar huis te schrijven. Verder zijn laadtijden vrij lang, waardoor het tempo uit de game wordt gehaald. Maar vind je gameplay erg belangrijk in zo’n racetitel, dan kun je veel plezier beleven met MXGP.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Besturing lichaam en motor werkt goed
  • Goedgevulde game
  • Easy to learn
  • hard to master
  • Veranderende circuits

Wat is NOT

  • Animaties en grafisch achterhaald
  • Laadtijden

7.8

  1.   
    3333/3333's avatar

    Hoog cijfer! 😮

    Heb de game op de pc en ben er niet erg over te spreken. Gameplay op de grond is erg langzaam maar wel aardig, maar zodra je de lucht in gaat is het gedaan met het ‘realisme’ en verander je in een blok beton. Daarnaast slecht geoptimaliseerd, wanneer je bijvoorbeeld vsync in de game aan zet lockt hij de framerate op 30 fps. (Naar het evenbeeld van de console versie)

    Het is helaas weer een Milestone game die half af is, zowel Moto GP 13 als deze game hadden potentie maar werden uiteindelijk zeer matige games. De pc versie heeft zelfs een game-breaking bug waarbij na 30 minuten al het geluid verdwijnt.

    Ik houdt het maar bij MX vs. ATV Reflex, die heeft nagenoeg alles wat deze game ook heeft, maar dan beter. (Op de pc dan, ps3 versie had ik ook en die is erg buggy)