The Elder Scrolls Online: First Week

De games binnen de franchise van The Elder Scrolls zijn ongelofelijk populair en gamers hebben er al vele uren in gestoken. Een MMO, ofwel The Elder Scrolls Online, in dit universum heeft dan ook de potentie om gamers permanent aan hun computers en consoles te kluisteren, maar is dit ook daadwerkelijk gelukt?

The Elder Scrolls Online draait om twee dingen: de slechterik Molag Bal en de drie facties die met elkaar de strijd aangaan. In The Elder Scrolls Online kies je voor een van de drie facties die tegen elkaar strijden: The Ebonheart Pact, The Aldmeri Dominion en The Daggerfall Covenant. Elke factie heeft zo zijn eigen rassen, waarbij bepaalde rassen beter geschikt zijn voor bepaalde klassen. Zo hebben High Elves vaardigheden waardoor ze beter zijn in magie en hebben Khajit juist weer vaardigheden waardoor ze beter zijn in sneaken. Naast de rassen zijn ook de klassen erg belangrijk. Dit zijn er verrassend weinig, gezien er slechts vier klassen zijn: Dragonknight, Templar, Sorcerer en Nightblade. Elke klasse heeft een aantal skill lines die alleen beschikbaar zijn voor die klasse, maar daarnaast zijn er ook nog allerlei andere skill lines die voor iedereen beschikbaar zijn.

Vaardigheden

Vaardigheden oftewel skills werken een beetje hetzelfde als in The Elder Scrolls V: Skyrim. Je wordt beter binnen een bepaalde skill tree door vaardigheden hieruit te gebruiken. Gebruik je veel magie, dan zul je op dat gebied ervaring opdoen en gebruik je een zwaard, dan zul je juist op dat gebied meer ervaring opdoen. Door skill points te spenderen kun je er nieuwe vaardigheden bij krijgen of vaardigheden verbeteren. In sommige gevallen kun je bij het verbeteren van een vaardigheid zelfs een keuze maken, iets dat morphen heet. Wil je dat de familiar die je op kunt roepen meer klappen kan incasseren, of dat hij explodeert op het moment dat hij wordt verslagen? Door dit soort keuzes en doordat je compleet vrij bent in hoe je je skill points spendeert, kun je in The Elder Scrolls Online echt je eigen speelstijl creëren.

Een heel aantal van die vaardigheden kun je gebruiken tijdens het vechten tegen allerlei soorten vijanden, variërend van monsters tot soldaten en van geesten tot demonen. Het gevechtssysteem in The Elder Scrolls Online zit goed in elkaar en er is weinig op aan te merken. Ik heb helaas nog niet met alle klassen kunnen spelen, maar bij de klassen waarmee ik heb gespeeld kon ik goed overweg met het gevechtssysteem en kwam ik geen dingen tegen die me ergerden. Bovendien is dit onderdeel van The Elder Scrolls Online door de goede uitleg en de goede tutorial ook voor beginners makkelijk op te pakken.

Wondere wereld van Tamriel

Tamriel, de wereld waarin The Elder Scrolls Online zich afspeelt, zit vol met leven. Dit komt niet alleen door de grote hoeveelheid NPC’s, maar ook door elementen zoals dieren. Tijdens het spelen van de reviewversie ben ik voornamelijk in Auridon geweest, een eiland met een warmer klimaat. Qua dieren kwam ik er van alles tegen, van spinnen en ratten tot aan katten, honden en papegaaien. Sommige hiervan, zoals de spinnen, ratten en herten, kun je ook aanvallen om zo extra materialen voor het craften te verzamelen.

In The Elder Scrolls Online word je gestimuleerd om zoveel mogelijk van Tamriel te ontdekken en dat is zeker geen straf. Er zijn verschillende dingen te ontdekken, zoals bijvoorbeeld de skyshards. Heb je hier drie van verzameld, dan krijg je er een extra skill point bij. Gezien het grote aantal vaardigheden in The Elder Scrolls Online is dit geen overbodige luxe. Daarnaast zijn er ook overal in de wereld voorwerpen te vinden in dingen zoals kratten en tonnen. Vaak vind je voorwerpen die niet al te zeldzaam zijn, maar af en toe vind je opeens iets interessants. Bovendien zijn er hier en daar ook schatkisten te vinden, wat alleen maar meer motiveert om alle hoeken en gaten van Tamriel te ontdekken.

Die schatkisten zitten meestal echter wel op slot en je zult ze dan ook eerst open moeten peuteren voordat je bij de inhoud kunt. Het systeem voor lockpicking is anders dan dat in Skyrim en lijkt meer op dat van Oblivion. Er zit echter wel een tijdslimiet op, iets dat naar mijn mening een minpunt is. Als er iemand in de buurt is dan kan ik me voorstellen dat je als dief snel moet zijn, maar bij een schatkist ergens op een verlaten strandje is het natuurlijk een heel ander verhaal. Ook jammer is dat er slechts een persoon tegelijkertijd kan proberen het slot van een schatkist open te maken. Zijn er meerdere spelers, dan moeten die ieder op zijn of haar beurt wachten.

Een onderdeel van The Elder Scrolls Online waar je als speler veel tijd in kunt steken is het craften. Je kunt uren bezig zijn met het verzamelen van materialen, zowel losse materialen als wapens en wapenuitrustingen die je uit elkaar kunt halen. Bovendien kun je ook nog eens op zoek gaan naar recepten voor het maken van eten en wapens en wapenuitrustingen met speciale eigenschappen om te onderzoeken. Als je wilt, dan kun je bovendien ook een heel aantal skill points besteden aan de verschillende vaardigheden die horen bij het craften en je specialiseren in een van de zes beroepen die horen bij het craften. Gezien het craftingsysteem in the Elder Scrolls Online zo uitgebreid is, hebben we een uitgebreid achtergrondartikel over craften in The Elder Scrolls Online geschreven.

Gebruiksvriendelijk

Iets wat mij persoonlijk heel erg opvalt bij The Elder Scrolls Online, is de gebruikersvriendelijkheid. Je kunt goed merken dat de gebruiker centraal heeft gestaan bij het maken van de game. Het zijn soms kleine dingen waardoor dit in positieve zin opvalt. Bij craften in sommige games is het bijvoorbeeld zo dat je alle materialen bij je moet dragen. In The Elder Scrolls Online is dat niet zo, want ook voorwerpen die je bij de bank hebt opgeslagen kunnen worden gebruikt. Dit lijkt misschien iets kleins, maar als je je veel bezighoudt met craften dan is dit een ongelofelijk fijne functie. Van de skyshards wordt door het spel een lijst bijgehouden hoeveel je er hiervan binnen een bepaald gebied al hebt verzameld en er worden hints gegeven voor degene die je nog niet hebt verzameld, iets wat ook een erg fijne functie is en ervoor zorgt dat je minder snel op zoek gaat naar een guide waar alle locaties in staan. Daarnaast krijg je als speler ook genoeg informatie over hoe alle menu’s, alle gameplayelementen en wat dan ook werkt in The Elder Scrolls Online. En iets wat ik persoonlijk heel erg prettig vind: bij een tweede personage kun je ervoor kiezen om de tutorial niet te doorlopen, maar meteen losgelaten te worden in de wijde wereld van Tamriel.

Conclusie

The Elder Scrolls Online heeft mijn verwachtingen overtroffen. Er is veel tijd en moeite gestoken in het maken van een wereld waar je als speler helemaal in wordt gezogen en die je vervolgens niet meer wilt verlaten. Er is veel te ontdekken en te verkennen en bovendien verveel je je nooit. Er zijn genoeg quests om je tijdenlang te vermaken, het crafting systeem is ongelofelijk uitgebreid en er zijn zelfs allerlei dingen die je kunt verzamelen, zoals de skyshards. Daarnaast zit ook het gevechtssysteem erg goed in elkaar en heb je als speler de vrijheid om een personage te maken dat er niet alleen precies zo uit ziet als jij wilt, maar waarmee je ook kunt spelen op de manier waarop jij dat wilt.

Er zijn tot nu toe een paar kleine minpuntjes, zoals de manier waarop het lockpicken is uitgevoerd en dat je niet elk wapen dat onderdeel is van de omgeving op kunt pakken en mee kunt nemen. Echter, de pluspunten overheersen en dit maakt The Elder Scrolls Online tot een echte aanrader en een geduchte concurrent voor World of Warcraft.

MMO’s zijn per definitie enorm groot en het reviewen van een MMO neemt dan ook veel tijd in beslag, weken zelfs als je het echt goed wilt doen. The Elder Scrolls Online is hierop geen uitzondering. Deze review is dan ook een eerste review, maar in de aankomende weken gaan we verder met het reviewen, om zo alle aspecten van deze MMO te kunnen beoordelen. De reviewscore bij deze review is dan ook een voorlopige score.
Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Grote wereld om te verkennen
  • Craften is erg uitgebreid
  • Veel mogelijkheden met betrekking tot het creëren van een eigen speelstijl
  • Quests zijn goed uitgewerkt en vervelen niet
  • Gebruiksvriendelijk

Wat is NOT

  • Lockpicken heeft een tijdslimiet
  • Je kunt niet alles meenemen wat los of vast zit

8.5

  1.   
    WoKingNL's avatar

    Leuk dat je er zo van geniet, ik heb in de verschillende beta weekenden gespeeld. In de eerste instantie dacht ik dat ik de game zou pre-orderen maar na een tijdje vond ik toch de abilities die je tijdens combat gebruikte geen gewicht achter zich hebben het “Gevoel” Was er niet echt voor me. Samen dat ik veel te veel andere games heb om te spelen heb ik besloten ESO toch maar over te slaan 🙂

  2.   
    Supermanneke's avatar

    Ik heb de béta weekenden gespeeld. Maar voor mij persoonlijk was het na het eerste weekend al een gevoel van “meh”. Het idee van een ES game als MMO sprak mij erg aan, maar ik weet niet of het de uitwerking is of dat het iets anders is, maar het geeft mij niet echt een Elder Scrolls gevoel. En ook niet een lekker MMO gevoel.

    Ik hoop persoonlijk dat ze gewoon weer een singleplayer Elder Scrolls aankondigen.

  3.   
    Majo's avatar

    Mejunior schreef, "Ik heb de béta weekenden gespeeld. Maar voor mij persoonlijk was het na het eerste weekend al een gevoel van “meh”. Het idee van een ES game als MMO sprak mij erg aan, maar ik weet niet of het de uitwerking is of dat het iets anders is, maar het geeft mij niet echt een Elder Scrolls gevoel. En ook niet een lekker MMO gevoel.
    Ik hoop persoonlijk dat ze gewoon weer een singleplayer Elder Scrolls aankondigen."

    Ik heb inderdaad ook een paar betaweekenden meegemaakt en ik moet zeggen dat er wel een verschil zit tussen de betaversie en de uiteindelijke versie. Je merkt dat de balans veel beter is, de wereld voelt veel levendiger aan en er zijn allerlei ontbrekende dingen toegevoegd, zoals de voice acting voor een aantal NPC’s. Daardoor is de uiteindelijke versie naar mijn mening een stuk leuker om te spelen dan de betaversie.

  4.   
    Tadao's avatar

    Wat mij nog wel dwars zit is het niet kunnen zitten en andere roleplay functies, zelfs geen simpel /me command tijdens de beta (weet niet zeker of ze dat hebben toegevoegd)

  5.   
    WoKingNL's avatar

    Zitten kan met /chair of /sitchair als ik me goed herinner. Automatisch een stoel 😛

  6.   
    john mor's avatar

    Er is veel verschil tussen de bèta en de uiteindelijke versie en die zal nog veel veranderen. Het speelt vlot en er is geen moment van verveling. Altijd is er iets te doen. Topgame!

  7.   
    Dark_Phoenix's avatar

    Lockpicken heeft een tijdslimiet met een reden. Omdat er ook andere spelers zijn die het ook willen proberen en als je bijvoorbeeld 100 picks hebt blijf je dan constant bezig. Zo maakt het spannend en skills moet je gebruiken.

  8.   
    Daniel Z's avatar

    Erg goede review, duidelijk ook, net als het crafting-artikel. Het wordt steeds moeilijker van The Elder Scrolls af te blijven, maar ik weet dat ik ‘m niet moet en niet kan gaan spelen.

    Betaalmodel is logisch, maar dat weerhoudt mij ervan. En daarnaast ben ik nog lang niet klaar met Skyrim, al is de hype van die game gelukkig weer aangewakkerd vanwege deze MMO. En er komt nog meer content aan op de site, wat erg awesome is!

  9.   
    gamedude0896's avatar

    hoe kan dit hoger halen dan gta? die hebben nog steeds niet alles uitgebracht. heists zoals ze al in de trailer zeiden

  10.   
    gamedude0896's avatar

    ik bedoel lager xD

  11.   
    Sa.'s avatar

    Majo schreef, "

    ”Mejunior” schreef, "Ik heb de béta weekenden gespeeld. Maar voor mij persoonlijk was het na het eerste weekend al een gevoel van “meh”. Het idee van een ES game als MMO sprak mij erg aan, maar ik weet niet of het de uitwerking is of dat het iets anders is, maar het geeft mij niet echt een Elder Scrolls gevoel. En ook niet een lekker MMO gevoel.
    Ik hoop persoonlijk dat ze gewoon weer een singleplayer Elder Scrolls aankondigen."

    Ik heb inderdaad ook een paar betaweekenden meegemaakt en ik moet zeggen dat er wel een verschil zit tussen de betaversie en de uiteindelijke versie. Je merkt dat de balans veel beter is, de wereld voelt veel levendiger aan en er zijn allerlei ontbrekende dingen toegevoegd, zoals de voice acting voor een aantal NPC’s. Daardoor is de uiteindelijke versie naar mijn mening een stuk leuker om te spelen dan de betaversie."

    Inderdaad, de beta voelde ook veel stroever aan omdat bepaalde quests het niet deden of in ieder geval met moeite normaal functioneerde. De game voelt nu inderdaad veel beter aan en speelt lekkerder weg! 🙂

  12.   
    Majo's avatar

    ”gamedude0896″ schreef, "hoe kan dit hoger halen dan gta? die hebben nog steeds niet alles uitgebracht. heists zoals ze al in de trailer zeiden"

    GTA V heeft hier op GamersNET een 10 gekregen, dus hoger dan het huidige cijfer voor TESO. Wat overigens niet wegneemt dat ik liever een middagje TESO speel dan GTA V 😛