Luftrausers

Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat LUFTRAUSER verscheen, een simpel doch verslavend prototype van een game die uiteindelijk geëvolueerd is tot Luftrausers. Hoewel er in de loop der jaren vanzelfsprekend de nodige toevoegingen en verbeteringen aan het spel zijn doorgevoerd, bevat LUFTRAUSER nog altijd de essentie van het spel en voor geïnteresseerden in de game van Vlambeer is het ook zeker een aanrader om dit representatieve prototype eens te spelen.

Niets veranderd?

De basis van Luftrausers is nog altijd ontzettend simpel: je bestuurt een vliegtuigje (een ‘rauser’) en daarmee dien je tegenstanders neer te schieten om zoveel mogelijk punten te vergaren. Het besturen van de rauser is al bijna net zo simpel; er is een knop om mee te accelereren, je kan links en rechts om je as draaien en uiteraard is er tot slot nog een knop om mee te schieten. Het klinkt eenvoudig en dat is het ook, al vergt het toch wel enige oefening voordat je optimaal gebruik kan maken van de wendbaarheid van de moordmachine.

Hoewel Luftrausers zo als een ontzettend simpel spelletje klinkt, doe je de game daarmee veel tekort. Hoewel de essentie van Luftrausers zeker eenvoudig is, herbergt het spel enorm veel uitdaging. Binnen de kortste keren nadat je gelanceerd bent, is het luchtruim namelijk gevuld met tegenstanders en projectielen en moet je de gekste toeren en manoeuvres uithalen om te zorgen dat je overleeft. Heb je eenmaal het loodje gelegd, dan kan je echter gelijk weer opnieuw beginnen en kijken of je ditmaal wel je highscore weet te verbeteren. Want daar draait het in Luftrausers uiteindelijk allemaal om: het najagen van een zo hoog mogelijke score. Doordat je zonder laadscherm direct opnieuw kan beginnen, duurt menig speelsessie heel wat langer dan je van te voren gepland had.

Tegenstand

In Luftrausers kom je verschillende tegenstanders tegen. Natuurlijk zijn er andere vliegtuigen, maar ook snelle straaljagers, boten en slagschepen maken hun opwachting. Het puntenaantal dat je krijgt voor het slopen van een tegenstander hangt vanzelfsprekend af van de kracht van die opponent en dus krijg je voor het tot zinken brengen van een groot slagschip heel wat meer punten dan wanneer je een simpel vliegtuig tot een miezerig hoopje roest bombardeert. Wil je veel punten halen, dan is het vooral belangrijk om de combometer in de gaten te houden. Zolang je tegenstanders binnen korte tijd blijft doden loopt deze meter op, waardoor de hoeveelheid punten die je ontvangt met maximaal twintig wordt vermenigvuldigd. Voor het neerzetten van een goede highscore is het dan ook van immens belang dat je een lange comboreeks neerzet en vast blijft houden, maar dat is niet zonder gevaar.

Om die comboreeks vast te kunnen blijven houden, moet je immers constant vijanden neer blijven schieten en daar ligt nu net de crux. Hoewel het mogelijk is om non-stop te schieten, is dit nu ook weer net niet aan te raden. Als je niet schiet, wordt jouw rauser namelijk langzaam weer gerepareerd. Constant moet je dus de afweging maken of je even stopt met schieten om weer gerepareerd te worden of schiet je, met gevaar voor eigen leven, nog net even één tegenstander neer zodat je flink veel punten verdiend?

Rausers

Gedurende de speelsessie zal je echter, in ieder geval niet in het begin, alleen maar gericht zijn op het halen van een zo hoog mogelijke highscore. Vlambeer schotelt je namelijk ook nog een flinke lading challenges voor en die zijn zeker de moeite waard om te behalen. Door die uitdagingen te voltooien, speel je namelijk nieuwe onderdelen voor jouw vliegtuig vrij. Een rauser bestaat uit drie onderdelen; het wapen, de carrosserie en de motor. Van ieder onderdeel zijn er vijf varianten beschikbaar en in totaal zijn er dus 125 verschillende beschikbare rausers.

Doordat er de nodige variatie in de diverse onderdelen zit, zal je jouw speelstijl ook moeten aanpassen aan de onderdelen waar je jouw rauser mee uitrust. Kies bijvoorbeeld voor het standaardwapen, de ‘melee body’ en de ‘underwater engine’, dan krijg je een rauser (‘jaws’ genaamd), waarmee je zonder schade tegenstanders kapot kan beuken en eveneens zonder schade het water in kan duiken. Waar die rauser om een ‘close combat’-speelstijl vraagt, zal je met de ‘widowmaker’, uitgerust met een kanon (veel schade, lage firerate), bomb body (gooit bommen) en een gungine (er komen kogels uit de motor), weer heel anders spelen.

Gebrek aan variatie

Jammer is wel dat je de vrij te spelen onderdelen binnen een mum van tijd (mij kostte het circa twee uur) hebt bemachtigd en je dan ook de belangrijkste challenges hebt voltooid. Hierdoor verdwijnt al snel een belangrijke drijfveer om de game toch nog even een extra potje door te spelen en zo voel je al behoorlijk snel toch een gebrek aan variatie in de game. Het zou dan ook geen overbodige luxe zijn geweest als Vlambeer bijvoorbeeld nog een extra level aan de game had toegevoegd, waarin andere tegenstanders voorkwamen of iets dergelijks. Overigens biedt Luftrausers wel een extra modus, de zogeheten SMFT-mode. Dit is simpelweg een nog lastigere versie van de basisgame en deze modus zal vermoedelijk slechts vrijgespeeld worden door behoorlijk bedreven piloten.

Conclusie

Na toppers als Super Crate Box en Ridiculous Fishing uitgebracht te hebben, debuteert de Nederlandse indie-ontwikkelaar Vlambeer met Luftrausers op de console en dit debuut kan zeker geslaagd genoemd worden. Zoals we eigenlijk wel gewend zijn van Vlambeer is Luftrausers een retro-ogend en vooral pittig spel, dat desalniettemin vooral zeer vermakelijk is. Jammer is wel dat de game qua content wat magertjes aanvoelt; de unlocks voor jouw rauser zijn binnen de kortste keren vrijgespeeld en het gebrek aan variatie breekt de game op den duur toch op. Voordat je je hieraan gaat ergeren, zal je echter al de nodige uurtjes in Luftrausers gestopt hebben en de game is zijn vraagprijs van 8,99 dan ook ruimschoots waard.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Nog één keertje?
  • Simpele besturing...
  • ...maar uitdagende gameplay

Wat is NOT

  • Gebrek aan variatie

8

  1.   
    Tom's avatar

    Jammer dat het toch een beetje veel van hetzelfde is. Als Vlambeer nou wat andere backdrops/scenario’s had gemaakt, had dat een gedeeltelijk verholpen kunnen worden.

    Maar toch, weer een verslavende titel van Nederlandse bodem. 🙂

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Een scenario met land en tanks/luchtafweergeschut ipv water zou bijvoorbeeld al best wel vet zijn geweest. Veranderd de gameplay wat (itt door water kan je niet door land :-)) en dat is toch een leuke afwisseling. Of een co-op-modus oid. Dan maar hopen op dlc, al betwijfel ik of Vlambeer dat van plan is.

    Hoe dan ook, het is nog altijd een heel vermakelijke, en zeker verslavende, game!